کشف آب گرم زیر یخچال قطب جنوب

دانشمندان از کشف آب گرم در نقطه حیاتی زیر یخچال قطب جنوب خبر دادند که به مرور زمان باعث آب شدن یخ‌ها می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند زیر یخچال قطب جنوب که به «doomsday glacier» معروف و به سرعت در حال ذوب شدن است، آب گرم وجود دارد.

محققان پس‌رفت این یخچال‌ها را به مدت یک دهه ارزیابی کرده‌اند، این اولین باری است که آن‌ها وجود آب گرم در نقطه حیاتی زیر یخچال را تشخیص دادند. این یافته خبری هشدار دهنده است.

وجود چنین آب گرمی زیر این یخچال‌ها نشان دهنده این واقعیت است که ممکن است این ذوب شدن غیرقابل توقف باشد و پیامدهای زیادی برای افزایش سطح دریاها دارد.

«دیوید هلند» مدیر آزمایشگاه دینامیک سیالات محیط زیست دانشگاه نیویورک این تحقیق را انجام داده است.

آب‌های گرم در این بخش از جهان، هر اندازه که باشد؛ هشداری برای همه در مورد تغییرات آب و هوایی ناگوار سیاره‌ ما است.

فروریختن 74هزار مایل مربع این یخچال‌ها که بعضی از دانشمندان آن را آسیب‌پذیرترین و قابل‌توجه‌ترین یخچال جهان می‌دانند؛ توده‌ای از آب، (تقریباً به اندازه فلوریدا یا انگلیس) را آزاد می‌کند.

محققان اعلام کردند که ذوب شدن آن سطح دریای جهانی را بیش از سه پا بالا می برد که به طور بالقوه جمعیت‌های آسیب پذیر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

دانشمندان برای کشف این آب گرم، عمق نزدیک به 2 هزار فوت را بررسی کردند. آن‌ها در اوایل ژانویه با استفاده از دستگاه سنجش اقیانوس، آب‌های بیش از دو درجه بالاتر از انجماد زیر یخچال‌های قابل دسترسی را ثبت کردند.

«آرورا باسینسکی» یکی از محققان این طرح اعلام کرد که مشاهدات آن‌ها در حفره اقیانوس در منطقه زیرزمینی، نشان دهنده آب گرم و تلاطم آن است که پتانسیل بالایی برای ذوب کردن یخ دارد.

بر اساس این گزارش، میزان یخ جدا شده از این یخچال در طول 30 سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. ذوب شدن این یخچال در دریای آموندسن تقریباً 4درصد به سطح فعلی دریاها افزوده و این عدد با فروپاشی یخچال به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در ژانویه گذشته حفره‌ای عظیم به اندازه دو سوم منهتن زیر یخچال یافت شد که نشان‌دهنده فروپاشی سریع آن است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که کل یخ‌های قطب جنوب غربی می‌تواند ظرف 100 سال آینده به هم ریزد و منجر به بالا آمدن 10 پایی سطح دریا شود.

افزایش سه برابری تاثیرگذاری بر زندگی مردم، نتیجه بالا آمدن سطح آب دریاها است.

تحقیقات نشان می‌دهد 300 میلیون خانه در 30 سال آینده تحت تأثیر سیلاب‌های ساحلی قرار می گیرند و اگر انتشار گازهای کربن کاهش نیافته باشد تا سال 2100 تعداد 630 میلیون نفر آسیب خواهند دید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059922

وب گردی

وب گردی