آیا مورچه‌خوار پولک‌دار حلقه گمشده ویروس کرونا است؟

دانشمندان چینی اعلام کردند که احتمالا مورچه‌خوار پولک‌دار حلقه گمشده بین خفاش و انسان در مورد ویروس کرونا باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان چینی بررسی کننده منشأ حیوانی شیوع ویروس اعلام کردند که مورچه‌خوار پولک‌دار حلقه مفقوده بین خفاش و انسان‌ها است. خفاش‌ها ناقلین ویروس کرونا هستند که حداقل 31 هزار نفر را آلوده کرده و بیش از 630 نفر را در سراسر جهان کشته‌اند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که ویروسی که در حال حاضر بین انسان‌ها رواج دارد، 96درصد با ویروس موجود در خفاش‌ها یکسان است.

طبق گفته‌های «آرنات فونتانت» از انستیتو پاستور فرانسه، این بیماری مستقیم از خفاش‌ها به انسان منتقل شده است؛ اما حیوان دیگری وجود دارد که واسطه این بیماری باشد.

سارس در سال 2002، که شامل گونه‌های مختلفی از کروناویروس بود از طریق زباد ( یک پستاندار کوچک که گوشت آن در چین خورده می‌شود) به انسان منتقل شد.

بسیاری از حیوانات قادر به انتقال ویروس به گونه‌های دیگر هستند و تقریباً همه گونه‌های ویروس کرونا در انسان از حیات وحش سرچشمه گرفته‌اند.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که ویروس متولد خفاش فاقد توانایی لازم برای گره خوردن به گیرنده‌ سلول‌های انسانی است و در این بین پیوندی گمشده وجود دارد.

فونتانت معتقد است که این واسطه احتمالاً یک پستاندار بوده که متعلق به خانواده گورکن است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شین‌هوآ، دانشمندان پس از آزمایش بیش از هزار نمونه از حیوانات وحشی در دانشگاه کشاورزی چین جنوبی دریافتند که توالی ژنوم ویروس‌ها در مورچه‌خوار پولک‌دار با دقت 99درصد برابر با بیماران مبتلا به ویروس کرونا است.

«جیمز وود» رئیس گروه دامپزشکی دانشگاه کمبریج گفت: «این شواهد علمی نیست. تحقیقات در مورد مخازن حیوانات بسیار مهم است اما نتایج باید برای بررسی بین المللی منتشر شود.»

وی افزود: گزارش تشخیص RNA با شباهت توالی بیش از 99درصد کافی نیست و برای تشخیص قطعی، محققان باید هر گونه موجود را آزمایش کنند.

«مارتین پیترز» ویروس شناس موسسه تحقیقات و توسعه فرانسه (IRD) بخشی از تیمی بود که حیوانات میزبان ویروس ابولا را طی اپیدمی‌های اخیر شناسایی کرد. تیم وی دریافتند که در واقع این خفاش است که ویروس را به انسان منتقل می‌کند.

پیترز اعلام کرد که اگرچه ممکن است برای شیوع این بیماری دیر باشد؛ اما شناسایی حیوان حامل این بیماری می‌تواند از جلوگیری شیوع دوباره این ویروس در آینده جلوگیری کند. به عنوان مثال چین در حین اپیدمی سارس فروش زباد را ممنوع اعلام کرد.

دانشمندان معتقدند که چین باید اقدامات بسیار اساسی علیه فروش حیوانات وحشی در بازارها انجام دهد با این‌حال پکن این کار را تنها زمانی‌که این ویروس از کنترل خارج شد ممنون اعلام کرده است.

دانشمندان اعلام کردند که باید لیستی از تمامی حیواناتی که به طور بالقوه انتقال دهنده ویروس به انسان هستند، تهیه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060306

وب گردی

وب گردی