راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیاردی

وزیر نفت از صدور مجوزصندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه این صنعت خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه با اشاره به اینکه کمتر از یک‌ سال است که روی موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها تمرکز کرده‌ام، اظهار کرد: رشته‌های دانشگاهی بالادست نفت در دوران پیشین حضورم در وزارت نفت راه‌اندازی شد؛ در سال ۷۶، تعداد اعضای هیات علمی در بخش بالادست بیشتر از پنج نفر نبود، اما اکنون نفت در همه دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم که تنها با افزایش یک درصدی نرخ ضریب بازیافت در مخازن می‌توان با نفت ۵۰ دلاری ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر به دست آورد. استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در صنعت نفت تحول ایجاد کنند.

وزیر نفت ادامه داد: قاچاق و بهینه‌سازی مصرف سوخت از موضوع‌هایی است که حل‌وفصل آن نیاز به کار مهندسی ندارد بلکه نیازمند فکر است؛ تفکر و اندیشیدن بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

وی تاکید کرد: نخستین گام وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار زمین در منطقه ری بوده که جای مناسبی هم برای این کار است. خوشبختانه با همت وزارت علوم و صندوق نوآوری و شکوفایی دیروز مجوز صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت صادر شد؛ سرمایه اولیه این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان است که می‌تواند پشتوانه مالی مهمی باشد.

وی ادامه داد: به منظور ارتقای سطح علمی و آموزشی کارکنان و تیز افزایش بازیافت نفت از میادین نفتی در دانشگاه‌ها انیستیتو نفت را راه‌اندازی کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: برگزاری گردهمایی امروز هم ادامه زنجیره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی وزارت نفت است به شرکت‌هایی که در منطقه ری مستقر می‌شوند کمک مالی کوچک خواهیم کرد.

زنگنه از فعال شدن بحث تضمین خرید کالا خبر داد و گفت: به زودی تضمین خرید کالا اجرایی خواهد چرا که این موضوع کار بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: درهای پژوهشگاه صنعت نفت روی همه محققان و پژوهشگران باز است و خودم نیز به‌عنوان منتور به شما کمک خواهم کرد تا نسل آینده برای کشور مفید کار کند.

زنگنه افزود: فرصت مطالعاتی یکی مواردی است که در جهت توسعه فناوری لحاظ شده است و به همین برای استادان و دانشجویان گرنت پژوهشی برای این قشر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: چند روز پیش قرارداد همکاری در خصوص کک سوزنی و کک اسفنجی با شرکت‌های آلومینیوم و فولاد به امضا رسید که قرار است بیش از یک میلیارد تومان تضمین خرید کالا اختصاص یابد.

گفتنی است؛ در آیین گردهمایی شرکت‌‌‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه، چهار تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت نفت و پارک‌های فناوری منتخب شامل پارک علم‌وفناوری اصفهان، پارک علم‌و‌فناوری خراسان رضوی، پارک علم‌و‌فناوری خلیج فارس و پارک علم‌و‌فناوری خوزستان امضا شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061049

وب گردی

وب گردی