ارائه تصویر جذاب از یک کهکشان مارپیچی

تلسکوپ هابل ناسا تصویری جذاب از روبه‌روی یک کهکشان مارپیچی ارائه داده که شبیه یک ابر دودی شکل در پهنه آسمان کشیده شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تلسکوپ فضایی هابل ناسا برای کهکشان‌های مارپیچی غریبه نیست. این تلسکوپ زیباترین تصاویر را که تاکنون از کهکشان‌های مارپیچی اطراف ما گرفته شده است را به ما رسانده که کهکشان معروف «NGC 4689» نیز از این امر مستثنی نیست.

تصویر جذاب گرفته شده از این کهکشان که تقریبا از رو‌به رو گرفته شده است آن را بیشتر شبیه به یک اثر انگشت دودی در آسمان است. مهم نیست که کیفیت تصویر چقدر خوب باشد زیرا تضاد کمی بین بازوهای مارپیچ ستارگان، گاز، گرد و غبار و مناطق متراکم بین آن وجود دارد.

به همین دلیل است که این کهکشان NGC 4689 به عنوان کهکشان آنمیک شناخته می‌شود. این نوع از کهکشان‌ها نوعی کهکشان از دسته کهکشان‌های مارپیچی شکل هستند که به علت ضعیف بودن بازوهای آن تضادی اندک میان گردی و بازوهای آن مشاهده می‌شود.

این کهکشان‌ها نه تنها دارای بازوهای ضعیف و کم نور هستند بلکه از لحاظ چگالی هیدروژن نیز دارای خط هیدروژنی ضعیف هستند (ماده بنیادین ستاره‌زایی) منطقه اچ ۲ که محل اصلی زایش ستارگان است در بازوهای این نوع کهکشان‌ها قرار دارد اما به علت ذکر شده (فقر هیدروژن) می‌توان به این نتیجه ساده دست یافت که توانایی زایش ستارگان جدید در این نوع کهکشان‌ها بسیار اندک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061658

وب گردی

وب گردی