درآمدزایی در حوزه گردشگری سلامت با استفاده از طب سنتی

یک متخصص طب سنتی معتقد است: به زودی شاهد انقلابی بزرگ در حوزه تولید داروهای گیاهی بر اساس طب سنتی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدت زمانی است که بالا رفتن سطح سواد جامعه از یک‌سو و عوارض جامانده از داروهای شیمیایی از سوی دیگر مردم را بر آن داشته تا بار دیگر به صورت آگاهانه و علمی به سمت طبابت سنتی پیش روند. سال ۸۵ بود که مقدمات راه‌اندازی و تصویب رشته طب سنتی در وزارت بهداشت کلید خورد و اولین دانشکده طب سنتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در سال ۸۶ افتتاح شد.

اما این روزها این دانشگاه آزاد اسلامی است که با تمام امکانات کشاورزی خود در این عرصه وارد شده و ظرفیت های دانشکده های داروسازی و گیاهان دارویی خود را به کار گرفته است. در همین راستا نیز چندی پیش و در ادامه سیاست‌گذاری های کلان در معاونت علوم پزشکی دانشگاه و برای تولید داروهای گیاهی در واحدهای دانشگاهی منتخب، شورایی به این منظور تشکیل شد که در دومین جلسه آن تعداد ۳۲ گیاه دارویی از بین ۳۵۰ گونه گیاه دارویی که در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با اولویت بالا شناسایی شده اند، انتخاب شد. حالا دانشگاه آزاد اسلامی به صورت عملی وارد عرصه تولید داروهای گیاهی بر اساس طب سنتی شده و به گفته کاظم احمدی، متخصص طب سنتی ایرانی، توانایی صادرات داروهای گیاهی را نیز دارد و به زودی شاهد انقلابی بزرگ در حوزه تولید داروهای گیاهی بر اساس طب سنتی در این دانشگاه خواهیم بود.

احمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت در عرصه گیاهان دارویی و تبدیل آنها به داروهای گیاهی براساس طب سنتی ایرانی-اسلامی است.‌ معتقدم این دانشگاه با پتانسیل بسیار خوبی که در تولید و فروش داروهای گیاهی دارد می تواند در این عرصه پیشتاز باشد.

او اضافه کرد: در واقع دانشگاه آزاد چرخه تولید و کشت بذر و گیاه توسط متخصصان کشاورزی و در زمین های زراعی را شروع کرده و تلاش دارد با استخراج مواد موثره دارویی، این چرخه را تکمیل کند.

این متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: هماهنگی بین جامعه پزشکی، داروسازی، کشاورزی، صنعت و بازار این چرخه را تکمیل می کند و معتقدم به زودی شاهد تولید داروهای مورد نیاز و موثر در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود.

احمدی با تاکید بر احیای ظرفیت های مغفول طب سنتی کشورمان گفت: از ظرفیت قابل توجه گیاهان دارویی در استان های کشور بهره‌برداری علمی نمی شود. در حال حاضر کشورمان از نظر گیاهان دارویی غنی است، اما متاسفانه از این ظرفیت غفلت شده است.

او تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی که در بسیاری از واحدهای این دانشگاه راه اندازی شده است، می توانند در زمینه گیاهان دارویی به تحقیق بپردازند.

این متخصص طب سنتی ایرانی معتقد است: طب سنتی مورد قبول دانشگاه های سراسر جهان است و برخی از کشور ها به خوبی از این طب بهره برداری کرده اند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی هم با وجود ظرفیت ها و زیرساخت هایی که در این حوزه دارد میتواند پیشتاز سایر دانشگاه ها باشد.

احمدی با بیان این که در برخی حوزه‌های درمان مثل سرطان، متخصصان طب مدرن اطلاعات جامع و مناسبی ندارند گفت: به همین دلیل می‌توان از ظرفیت‌های متخصصان طب سنتی برای پاسخگویی به نیاز بیماران مبتلا به سرطان نیز استفاده کرد.

او تاکید کرد: ایران با وجود داشتن بیش از 8 هزار گونه گیاهی و 2 هزار گونه گیاه دارویی هنوز نتوانسته سهم قابل توجهی در حوزه گردشگری سلامت به‌ویژه گردشگری در حوزه طب سنتی داشته باشد. این در حالی است که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند موجبات درآمدزایی و کارآفرینی در حوزه گردشگری و خاصه گردشگری سلامت را فراهم کند، توجه به طب سنتی است.‌

متخصص طب سنتی در ادامه تصریح کرد: معتقدم توجه ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می‌تواند چالش موجود در واحدهای دانشگاهی که با کمبود شدید دانشجو در رشته‌های کشاورزی مواجه هستند را به فرصت تبدیل کند.

احمدی تاکید کرد: طرح کشت و صنعت گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در اراضی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی این تهدید را می‌تواند به یک فرصت بزرگ تبدیل کند.

این متخصص طب سنتی با بیان این که گیاهان دارویی در بسیاری از موارد به راحتی قابلیت جایگزینی با داروهای شیمایی را دارند گفت: داروهای گیاهی تقریبا هیچ یک از مضرات و عوارض داروهایی شیمیایی را ندارند و در عین حال می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری‌ها، موثرتر نیز عمل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062792

وب گردی

وب گردی