ردپای یک ایرانی در مکاتبات AFC با فدراسیون فوتبال

در نامه‌های ارسال شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماجرای انتخاب سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال رد پای یک ایرانی به چشم می‌خورد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، نامه‌نگاری کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با فدراسیون فوتبال ایران درباره انتخاب مهدی محمدنبی به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون، نکات جالبی به دنبال دارد. نکاتی که برخی به دنبال پنهان کردن جزئیاتی مهم از این نامه‌ها بودند که رد پای یک فرد ایرانی را نشان می‌دهد.

آنچه در نامه‌های ارسالی خطاب به حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون و رعایت نشدن جزئیات انتخاب مهدی محمد نبی به عنوان سرپرست دبیر کلی پنهان شده، رد پای یک فرد ایرانی است که در یک نهاد بین‌المللی حضور دارد. فردی که مخفف نام او در بالای نامه ارسالی دیده می‌شود. این نام مخفف V.K است و در کنار نام مخفف دبیرکل AFC ویندسور جان (W.J) دیده می‌شود. در واقع گفته می‌شود این فرد ایرانی پیش‌نویس نامه را تهیه و تنظیم کرده است.

آنچه در این جریان جلب توجه می‌کند، دو نامه‌ای است که از سوی AFC ارسال شده و آنها با انتخاب نبی به عنوان سرپرست دبیرکلی مخالفت کرده‌اند. ارجاع آنها به رسانه‌های داخلی و مصاحبه هدایت ممبینی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مبنی بر تشکیل نشدن جلسه هیئت رئیسه برای انتخاب دبیرکل بوده است. اتفاقی که این سؤال را ایجاد می‌کند، چرا با وجود مصاحبه 16 ماه پیش ممبینی مبنی بر غیر قانونی بودن انتخاب ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون و گزارش چندین باره رسانه‌ها در این باره، AFC یک بار هم ایرادی به این انتخاب نگرفت؟ آیا پاسخ غیر از این است که هدفی پشت این جریان قرار دارد؟

در این بین بررسی و مقایسه انتخاب شکوری و نبی هم می‌تواند ما را به پاسخ نزدیک‌تر کند. در انتخاب شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون نه جلسه هیئت رئیسه‌ای برگزار شد، نه مصوبه‌ای بود و نه این فرد شرایط دبیرکلی را طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال داشت. این در حالی است که فدراسیون فوتبال برای انتخاب نبی مصوبه ارائه کرده و هرچند نبود نام ممبینی سؤال ایجاد می‌کند، اما سرپرست جدید دبیرکلی فدراسیون شرایط دبیرکلی را دارد و قرار است برای انتخاب او به عنوان دبیرکل قطعی، جلسه‌ای در هفته پیش‌رو با حضور اعضای هیئت رئیسه برگزار شود. اتفاقاتی که در زمان سرپرستی غیر قانونی شکوری به هیچ وجه رخ نداد و هیچ‌گاه شاهد ارسال نامه‌ای از سوی AFC نبودیم. یکی از دلایلی هم که جلسه هیئت رئیسه درباره انتخاب نبی برگزار نشد، بحث شیوع ویروس کرونا بوده که شرایط برگزاری جلسات را دشوار کرده است.

ارتباط این فرد ایرانی که مخفف نام او در نامه‌های ارسالی به فدراسیون فوتبال به چشم می‌خورد، با برخی نفرات در فدراسیون فوتبال، اهدافی را به دنبال دارد. اهدافی که تعلیق یکی از آنهاست. اگر چه همانطور که روز گذشته نوشتیم اتاق فکری برای تعلیق فوتبال ایران تشکیل شده اما در این ماجرا بعید به نظر می‌رسد طراحی آنها به نتیجه‌ای برسد چرا که انتخاب نبی به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون بوده و او هنوز به عنوان دبیرکل قطعی انتخاب نشده و قرار است در جلسه پیش‌روی هیئت رئیسه نهایی شود. از طرفی رعایت جزئیات و مسائل داخلی این چنینی طبق اساسنامه به عهده هیئت رئیسه است و ورود AFC به چنین مسئله‌ای خود شائبه ایجاد می‌کند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد هم ایراد گرفته شده AFC به انتخاب نبی که در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال قطعی و نهایی خواهد شد و هم نقشه برخی افراد که به دنبال منافع شخصی هستند، برای تعلیق فوتبال ایران، پوچ باشد. اینکه چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا باید خود را وارد مسائلی کند که منافع عده‌ای خاص با آن گره خورده است جای سؤال دارد اگرچه خبرهای موثق حکایت از این دارد که «V.K» با یکی از اعضای فدراسیون دوستی و رفاقتی دیرینه دارد و نامه‌های AFC بر پایه همین موضوع برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال شده است. در واقع در ابتدا ترکیب دو ایرانی چنین شرایطی را رقم زده اگر چه برخی عناصر و افراد خاص دیگر هم از این ماجرا استقبال کرده و خواهان ایجاد مشکل و بحران برای فوتبال ایران هستند و آنها هم در این زمینه کم نگذاشته‌اند.

کد خبر: 1064967

وب گردی

وب گردی