حمایت از 6 شتاب‌دهنده فعال در حوزه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه این ستاد حمایت جدی خود را از شتاب‌دهنده ها آغاز کرده به نحوی که در حال حاضر حمایت از 6 شتاب‌دهنده فعال را در سال‌ جاری در دستور کار خود قرار داده است، گفت: اگر دانشجویان و نخبگان ایده‌های خلاقانه و فناورانه در ذهن دارند حتما در رویدادهای فناوری دانشجویی و کارآفرینی به اصطلاح استارتاپ ویکندها حضور فعال داشته باشند.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با حمایت ستاد از طرح‌های نوآورانه دانشجویان، نخبگان و محققان در حوزه گیاهان دارویی، اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اعتقاد دارد اگر قرار است در این حوزه تحولی ایجاد شود، این مهم تنها با پیش قراولی نخبگان، فناوران و محققان این حوزه اتفاق خواهد افتاد. پس بنابراین باید در حمایت از دانشجویان و متخصصان این حوزه، ارتباط و شبکه گسترده با صاحب نظران و نخبگان به وجود آید و در کارگروه‌های تخصصی با هدایت نخبگان به مسائل و چالش‌های موجود پاسخ داده شود. بنیاد نخبگان نیز با ارتباط تنگاتنگ با ستاد در شناسایی نخبگان این حوزه به صورت سالانه ایفای نقش می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات نوین حمایت از صاحبان ایده‌ها و هسته‌های فناور، مبحث شتاب‌دهنده‌های نوآوری و فناوری است. در این راستا شتاب‌دهنده‌ها با حمایت و تسهیل کسب و کار صاحبان ایده و استارتاپ‌ها، کمک شایانی به تجاری‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی می‌کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: بسیاری از نخبگان و دانشجویان از نظر فنی و تخصصی رشته خود حاذق و دارای دانش لازم هستند؛ ولی از لحاظ برنامه کسب و کار و توسعه بازار نیاز به حمایت و معرفی به سازمان­‌های مرتبط دارند. شتاب‌دهنده‌ها با جذب ایده‌ها و معرفی و تجاری‌سازی ایده به کمک صاحبان ایده می‌شتابند. بنابراین ستاد حمایت جدی خود را از شتاب‌دهنده ها آغاز کرده به نحوی که در حال حاضر توسعه و حمایت از 6 شتاب‌دهنده فعال را در برنامه سال 99 در دستور کار است و در حال برگزاری دوره‌های شتاب‌دهی با کمک شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها است.

عصاره تأکید کرد: برگزاری رویدادهای فناوری و استارتاپ ویکند در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و حمایت از طرح‌های برتر دانشجویی نیز یکی از دیگر برنامه‌های حمایتی ستاد در این حوزه است. به طوری که در سال 98 چندین رویداد از جمله رویداد ایده‌های برتر در وزارت جهاد کشاورزی، رویداد نوآوری در زنجیره ارزش گیاهان دارویی بانک کشاورزی، ایده‌های برتر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد و رویداد ملی استارتاپی زعفران در تربت حیدریه با حمایت ستاد برگزار شد.

وی به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته گیاهان دارویی نیز توصیه‌هایی کرد و گفت: دانشجویان این حوزه به خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری باید توجه داشته باشند که به فکر کارها و مشاغل دولتی نباشند و از فرصتی که در ارتباط با پایان نامه‌های دانشجویی برایشان به وجود آمده استفاده حداکثری بکنند. این افراد باید در رابطه با موضوعات پایان‌نامه به مسائلی از قبیل نیاز بازار کسب و کار، تحقیقات کاربردی که قابلیت اجرایی سازی در صنعت را دارد، بپردازند. در این رابطه می‌توانند با شرکت‌های بزرگ این حوزه و صاحب نظران تعامل داشته باشند و مدت زمانی که در این پروژه‌ها درگیر هستند بتوانند زمینه‌های ایجاد کسب و کار دانشجویان را فراهم کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خاطرنشان کرد: در نهایت توصیه اکید برای دانشجویان و همچنین فارغ التحصیلان بر این است که اگر ایده‌های خلاقانه و فناورانه در ذهن دارند حتما در رویدادهای فناوری دانشجویی و کارآفرینی به اصطلاح استارتاپ ویکندها حضور فعال داشته باشند تا توانمندی‌های خود را در این دوره‌ها به چالش کشیده و نحوه تعامل با دیگران و کار گروهی را به خوبی فرا گیرند؛ چراکه هسته‌های فناوری شرکت‌های بزرگ دنیا از همین رویدادهای شتاب‌دهی و تعامل و به مشارکت گذاشتن ایده‌ها شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064973

وب گردی

وب گردی