دانشگاه فرهنگیان وضعیت مطلوبی ندارد/ راهکارهایی برای رفع کمبود معلم

سید علی یزدیخواه گفت: دانشگاه فرهنگیان از وضعیت نامطلوبی برخوردار است، در حالی که این دانشگاه باید برای آموزش و پرورش مرجعیت علمی به وجود آورد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران جلسه‌ای مجازی با سید علی یزدیخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با موضوع نسبت بین آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سید علی یزدیخواه در این جلسه گفت: برگزاری جلسات حضوری با دانشجو معلمان و دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت در آینده با حضور سایر نمایندگان مجلس را دارای اهمیت بسیاری است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت والای تربیت معلم، معلم را مهم‌ترین نقطه عطف نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: برای تحول در نظام تعلیم و تربیت، باید به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش رجوع کرد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با ورود به مسئله عدالت آموزشی عنوان کرد: بودجه آموزش و پرورش از تاثیر بسیار بالایی برخوردار است و ما برای اینکه بتوانیم عدالت آموزشی را بالا ببریم، باید سهم بودجه سایر را نسبت به بودجه جاری بهبود بخشیده و برای ارتقا کیفیت آموزش و پرورش مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع مازآد نیرو که از زمان وزارت علی اصغر فانی آغاز شد؛ به شدت اشتباه بوده و در حال حاضر نظام تعلیم و تربیت نیز با مشکلات ناشی از این اظهار نظر غیر کارشناسی و غیر واقعی دست و پنجه نرم می‌کند.

یزدیخواه با بیان اینکه راه حل تمام مشکلات نظام آموزش و پرورش در سند تحول پیش بینی شده، راهکار ارائه وجود دارد، گفت: کمبود فعلی معلم را می‌توان با اصلاح قوانین و گذاشتن طرح‌های تشویقی برای افراد بازنشسته تا حدودی حل کرد. همچنین در بحث گزینش معلمان باید به توصیه‌ها و منویات امامین انقلاب رجوع کرده و بر اساس توصیه‌های آنها معلمان گزینش شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر جایگاه و اهمیت دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان از وضعیت نامطلوبی برخوردار است و این دانشگاه باید برای آموزش و پرورش مرجعیت علمی به وجود آورد.

وی افزود: در بحث نامطلوب بودن فضاهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان باید جا‌به‌جایی بین نهادهای دولتی اتفاق بیفتد و فضاهای بلا استفاده نهادها و دانشگاه‌های دیگر از قبیل دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان انتقال یابد. مشکل کمبود هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان را میتوان از طریق معلمان با تجربه و دارای مدرک دکتری، حل کرد و باید شرایط جذب این افراد را در این دانشگاه فراهم کرد.

یزدیخواه اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان باید برای تمام اوقات دانشجویان برنامه داشته باشد تا بتواند معلمانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند که از لحاظ فکری و فرهنگی و اجتماعی از صلاحیت کافی برخوردار باشند.

همچنین در این جلسه، سجاد صدیقی مرکز مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، حمید رفیعی، امیرحسین محقق و مصطفی حاتمی به بیان نکاتی پیرامون مسائل آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رتبه‌بندی معلمان، توجه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل اصلی آموزش و پرورش، مسئله کمبود معلم، خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066119

وب گردی

وب گردی