مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۷ فروردین

ساخت محفظه ایزوله بیماران کرونایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مهلت مجدد ثبت نام برای آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی و امکان ثبت نام با پرداخت یک سوم شهریه ثابت در دانشگاه پیام نور از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۲۷ فروردین به شرح زیر است:

ساخت محفظه ایزوله بیماران کرونایی در دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد مشهد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با فرهیختگان از ساخت محفظه ایزوله بیماران کرونایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد خبر داد. وی درباره ایزوله‌سازی بیماران کفت: محفظه ایزوله بیماران محفظه‌ای است که در آن جریان هوا جابه‌جا می‌شود که برای این جریان یک هواکشی تعبیه شده که دمای هوا و فشار هوا در آن کنترل می‌شود. این محفظه ساخته شده و از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجوز گرفته است و در حال حاضر منتظر حمایت برای تولید انبوه و درخواست از سوی بیمارستان‌ها هستیم. شایسته است که از تولید محفظه ایزوله بیماران که در گروه مهندسی پزشکی طراحی و ساخته شده و مراحل اولیه تایید خود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذرانده است؛ حمایت شود.

وی ادامه داد: یکی از کمیته‌های اصلی ستاد ما کمیته دانشجویی بود که به زعم بنده نقش حیاتی در کاهش شیوع ویروس کرونا و مقابله با این ویروس دارد. پیش‌بینی و سازماندهی گروه‌های دانشجویی برای حضور و نظارت بر بهداشت محیط‌های دانشجویی، تشکیل پایگاه تولید ماسک، شیلد محافظ و محلول ضدعفونی دست با همت بسیج دانشجویی و نظارت کمیته فنی ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، توزیع محصولات بهداشتی در مناطق نیازمند حاشیه شهر مشهد به همت بسیج دانشجویی از مهم‌ترین اقدامات کمیته دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بوده است.

دانشگاه آزاد در حل مسئله وچالش ویروس کرونا احساس مسئولیت می‌کند

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، جلسه دیدار نوروزی دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، کردستان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان‌ رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی دیروز در دونوبت صبح و عصر به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد..

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید ساختاری کارآمد و اثربخش داشته و در سطح ملی، منطقه‌ای و فراملی اثرگذار باشند، افزود: دانشگاه‌ها نباید صرفا به‌دنبال تربیت متخصص باشند، بلکه خروجی‌شان باید متخصصانی متعهد، خلاق، کارآفرین، انقلابی، کوشا و فعال باشد. دانشگاه درصورتی زنده و پاسخگو است که در بطن و متن جامعه حضور فعال داشته باشد و مسائل و مشکلات کشور توسط این نهاد برطرف شود.

دکتر طهرانچی به ابعاد و اهداف کلان دانشگاه در زمینه‌های گوناگون اشاره و تصریح کرد: نهادینه‌سازی دین، تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولید دانش تمدنی و تمدن‌ساز، خردورزی و تقویت روحیه آزاداندیشی و خلاقیت، دستیابی به اقتدار علمی، فرهنگی، اقتصادی، تعامل با حوزه، احیای نقش خانواده در تعلیم‌وتربیت، تحقق سبک زندگی اسلامی- ایرانی و تربیت قوه عاقله کشور باید توسط دانشگاه و دانشگاهیان محقق شود.

وی، مسئولیت اجتماعی را از وظایف خطیر دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: این دانشگاه در حل مساله و چالش ویروس کرونا شدیدا احساس مسئولیت می‌کند و تمام توان و تلاش خود را در راستای حل این معضل ملی و جهانی به‌کار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا نیاز به حضور و فعالیت دانشگاه بیش از گذشته احساس می‌شود، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در این برهه حساس وارد کار شوند و برای تمام ابعاد زندگی مردم در این شرایط برنامه داشته باشند. نباید با روش‌های شکست‌خورده غرب مسائل کشور را حل کرد.

وی بر اجرایی شدن نگاه حل مساله و دانشگاه اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و افزود: به‌عنوان مثال خانه‌نشینی مردم و محدود شدن فعالیت‌های اجتماعی به‌دلیل اپیدمی کرونا، قطعا پیامدهای ناگواری از جهات مختلف به‌خصوص روانشناسی دارد که استادان دانشگاه باید در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش آنلاین و غیرحضوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل مقابله و مهار ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: آموزش مجازی گام نخست در فضای مجازی است. روسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی باید توجه و اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. باید بدانیم دانشگاه تعطیل‌پذیر نیست، بلکه فرم و شکل برگزاری کلاس‌ها از حضوری به غیرحضوری تغییر یافته است.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید ارزش‌افزوده داشته باشد و در ریل سبک زندگی اسلامی- ایرانی حرکت کند، خاطرنشان کرد: باید گروه مطالعاتی آموزش مجازی در هر استان تشکیل شود و دانش کاربست روش‌های نوین در آموزش مجازی توسعه یابد. همچنین روسای دانشگاه‌ها باید برای افزایش سواد فضای مجازی در بین اساتید و دانشجویان برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. اگر استادان در فضای مجازی مسلط شوند، قطعا در تولید داده در این فضا یک اتفاق جهشی رخ خواهد داد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه توان مالی و عدم دسترسی به امکانات فضای مجازی نباید در آموزش دانشجویان مناطق نیازمند و کم‌برخوردار وقفه ایجاد کند، گفت: روسای دانشگاه آزاد اسلامی برای بهره‌مندی تمامی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان نیازمند، تدابیری را اتخاذ و با بهره‌مندی از نظرات دانشجویان، اشکالات آموزش در فضای مجازی را برطرف کنند. پاسخگویی اساتید در رفع مشکلات درسی دانشجویان در چارچوب دفتر کار مجازی در اداره بهتر آموزش مجازی مهم است.

وی اظهار کرد: قطعا وضعیت معیشتی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی از دغدغه‌های جدی مسئولان آن است و ما تلاش داریم با وصول مطالبات کلان، اصلاح قراردادهای داخلی، بین‌المللی و... رفاه و آسایش آنها را بیش از پیش فراهم کنیم.

دکتر طهرانچی در پایان با بیان اینکه امسال مراسم پرفیض شب احیا را به‌صورت دسته‌جمعی در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت، گفت: این وظیفه دانشگاه است که با برنامه‌ریزی و تولید محتوا در فضای مجازی مردم را در کسب معنویت و بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان یاری کند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۲۷ فرورین به شرح زیر است:

مهلت مجدد ثبت‌نام برای آزمون دکتری تخصصی علوم‌پزشکی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت مجدد ثبت نام برای آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال تحصیلی 1399-1400 درنظر گرفته شد.

آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال تحصیلی 1399-1400 برای اولین بار به شیوه الکترونیک در روزهای 21، 22 و 23 خردادماه 1399 برگزار خواهد شد.مهلت ثبت نام و ویرایش مدارک برای متقاضیان شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال تحصیلی 1399-1400 تمدید شده است و داوطلبان از ساعت 10 صبح یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 99 تا ساعت 24 سه شنبه 16 اردیبهشت ماه 99 می توانند نسبت به ثبت نام جدید و یا ویرایش اطلاعات اقدام کنند.با توجه به شرایط پیش آمده، داوطلبان نیازی به مراجعه حضوری به دانشگاهها جهت اخذ مدارک لازم برای ثبت نام (نظیر تاییدیه تحصیلی، گواهی فارغ التحصیلی و ...) ندارند و می توانند ثبت نام خود را با هر مدرک دیگر (مانند کارت دانشجویی، فرم تسویه حساب دانشگاه، صورتجلسه دفاع) که بیانگر وضعیت تحصیلی آنها باشد، انجام دهند.

پس از عادی شدن اوضاع، لازم است داوطلب از دانشگاه محل تحصیل خود بخواهد تا مدارک مربوطه، توسط آن دانشگاه (از طریق سیستم اتوماسیون اداری) برای مرکز سنجش آموزش پزشکی ارسال شود.تاکنون 14 هزار و 239 نفر بدون احتساب رشته دوم در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی ثبت نام کرده اند.

امکان ثبت‌نام با پرداخت یک سوم شهریه ثابت در دانشگاه پیام‌نور

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور اعلام کرد: دانشگاه پیام نور برای مساعدت با دانشجویان و خانواده آنان شرایطی را فراهم کرد تا دانشجویان با پرداخت تنها یک سوم شهریه ثابت ثبت نام کنند.

حسن علیزاده در این باره افزود: کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور که به هر دلیل مراحل ثبت نام آنها نیمه تمام مانده است، می‌توانند ضمن ارتباط با کارشناسان آموزش و پرداخت یک سوم شهریه ثابت، نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام و انتخاب واحد خود اقدام کنند.

وی به خدمات دانشگاه پیام نور در دوران شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، دانشگاه پیام نور علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و همچنین دسترسی به منابع درسی به صورت الکترونیکی، رفع دغدغه مالی و پرداخت شهریه دانشجویان را نیز رسالت اجتماعی خود می‌داند.

وی با عنوان اینکه میزان شهریه دانشگاه پیام نور به نسبت دیگر دانشگاه‌های شهریه بگیر بسیار پایین‌تر است، به تسهیلات بانکی ویژه شهریه این دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر وام صندوق رفاه دانشجویی، دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه با 3 بانک عامل تسهیلات بانکی بسیار خوبی برای دانشجویان فراهم کرده تا دانشجویان دغدغه تأمین شهریه خود را نداشته باشند.

معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور کشور اضافه کرد:بر اساس این تفاهم نامه دانشجویان می‌توانند تسهیلات با کارمزد یک و 4 دهم درصد دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند برای کل مقطع تحصیلی تسهیلات با پایین‌ترین کارمزد تسهیلات بانکی کشور دریافت کنند، خاطرنشان کرد: دانشجویان فرصت دارند تا پایان تحصیل، اقساط وام بانکی خود را پرداخت کنند و هدف اصلی دانشگاه پیام نور این است که هیچ دانشجویی به خاطر مشکل مالی از تحصیل محروم نماند.

علیزاده تصریح کرد: علاوه بر این بانک‌ها، برخی بنیادها نیز خدماتی برای دانشجویان ارائه می‌کنند و دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز از پرداخت شهریه معاف هستند.

وی افزود: امید که این خدمات بتواند ضمن تأمین سلامت دانشجویان، شرایط تحصیلی آسان و بی‌دغدغه را در نیمسال تحصیلی جاری فراهم کند.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1066234

وب گردی

وب گردی