ضدعفونی‌کننده دست زیاد استفاده نکنید

دانشمندان اعلام کردند که استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده دست باعث افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، دانشمندان و دولت ها بهترین روش های بهداشتی را برای محافظت به مردم توصیه می کردند. این توصیه باعث افزایش چشمگیر فروش و استفاده از محصولات پاک کننده و ضد‌عفونی کننده دست شده است.

متأسفانه، این دستورالعمل ها به ندرت با مشاوره در مورد نحوه استفاده همراه هستند. استفاده بیش از حد از مواد تمیز کننده و ضد عفونی کننده دست می تواند منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌ها شود. این نگرانی وجود دارد که استفاده زیاد و ناگهانی محصولات تمیز کننده و ضد عفونی کننده های دستی در هنگام بیماری همه گیر منجر به افزایش تعداد گونه های باکتریایی مقاوم به میکروب شود. این مشکل می‌تواند مدتها پس از پایان همه گیری بیماری ادامه یابد.

ضد میکروب ها (از جمله داروهای آنتی بیوتیکی، ضد ویروس و قارچ) برای سلامتی ما مهم هستند. آنها به ما در مبارزه با عفونت ها کمک می‌کنند، خصوصاً اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد یا به خطر بیفتد. با این حال، برخی ارگانیسم ها (مانند باکتری ها) پس از قرار گرفتن در معرض ضد میکروبی ها تغییر کرده و جهش پیدا می کنند. این باعث مقاوم شدن آن ها در مقابل داروهای طراحی شده برای از بین بردنشان می شود. هرچه استفاده از این ضد میکروب ها گسترده تر شود، تعداد سویه های مقاوم افزایش می یابد. عفونت هایی که روزی به راحتی درمان می شدند اکنون تهدید کننده زندگی هستند.

فرآیندهایی که به مقاومت ضد میکروبی منجر می شوند بسیار متنوع است. برخی جهش ها پس از آسیب دیدن DNA باکتری ها رخ می دهد که ممکن است به طور طبیعی هنگام تکثیر سلولی یا بعد از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ژنوتوکسیک ( که به DNA سلول آسیب می‌‌رسانند) اتفاق بیفتد.

ما معمولاً مقاومت آنتی میکروبی را به استفاده نادرست از داروها (استفاده بیش از حد یا نادیده گرفتن فواصل دوزها ) مرتبط می دانیم. حال با این شرایط شانس به وجود آمدن مقاوم ترین سویه های باکتریها در جمعیتی که زنده مانده و تکثیر می شوند افزایش می یابند.

باکتری‌ها می توانند بعد از استفاده نامناسب یا بیش از حد از مواد شیمیایی خاص، از جمله مواد تمیز کننده ها مقاوم شوند. رقیق کردن مواد ضد عفونی کننده، یا استفاده از آنها به طور متناوب و ناکارآمد می تواند مزیت بقا را برای مقاوم ترین سویه ها فراهم کند که در نهایت منجر به مقاومت بیشتر و بیشتر می شود.

این روزها استفاده از مواد ضدعفونی کننده توصیه می شود؛ اما هیچ مدرکی مبنی بر مؤثر بودن آنها در صورت استفاده بیش از حد وجود ندارد. بسیاری از این محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده مانند الکل هستند که در مقادیر مناسب خاصیت ضد باکتریایی دارند و هر چیزی که ضد باکتری باشد، می تواند مقاومت ضد میکروبی را افزایش دهد.

نگرانی متخصصان سم شناسی از این است که میکروارگانیسم های بیشتری در نتیجه جهش های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در مواد تمیز کننده فروشگاهی و خانگی و محصولات ضدعفونی کننده دست، دارای مقاومت ضد میکروبی شوند. بسیاری از این موارد (از جمله فنل ها و پراکسید هیدروژن) پتانسیل آسیب دیدن یا تغییر DNA را دارند.

بسیاری از مواد تشکیل دهنده مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده های دستی که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود، ممکن است باعث آسیب به DNA شوند و می توانند به جهش های لازم برای مقاومت ضد میکروبی منجر شوند.

از ضد عفونی کننده های دستی و مواد تمیز کننده، مطابق دستورات استفاده کنید. دستورالعمل های آن ها را با دقت بخوانید. از رقیق کردن یا ترکیب با سایر محصولات خودداری کنید.

تلاش های ما برای محافظت از خود در برابر کووید-19 ممکن است باعث ایجاد محیطی شود که حتی میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی میکروب در آن ظاهر شوند. با توجه به اینکه مقاومت ضد میکروبی در حال حاضر با بیش سالانه از 700 هزار کشته در سراسر جهان مرتبط است باید برای جلوگیری از اثرات آن با احتیاط عمل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066472

وب گردی

وب گردی