دارو های خود را در ایام روزه داری خودسرانه حذف نکنید

متخصص داخلی به روزه‌داران توصیه کرد در زمان روزه‌داری وعده‌های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنند زیرا این کار سبب اختلال در روند درمان می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نادر صادقی گفت: بارداری، شیردهی و برخی بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای سیستم گوارشی، ختلالات کلیوی، بیماریهای اعصاب و روان و آسم جزو بیماریهایی هستند که فرد ملزم بوده پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها مشورت کند.

وی گفت: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی و صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند و برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند، استفاده از این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

این متخصص داخلی ادامه داد: در فرد روزه دار، پزشک معالج، جهت درمان عفونت می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود، تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن است، در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل زیست چسب (بر روی پوست) تجویز کند.

صادقی تصریح کرد: هرچند روزه داری برای برخی مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد، بیمارانی که انسولین مصرف می کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و در تمامی این بیماران، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.

به گفته وی، چنانچه فردی مبتلا به بیماری خاصی است که مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان است، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کند و در زمان روزه داری هیچگاه وعده های داروی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1068162

وب گردی

وب گردی