مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۶ اردیبهشت

سرانه تحقیقات در ایران کمتر از ۲ درصد سرانه ۳۰ کشور برتر جهان، آغاز امتحانات نهایی از 17 خرداد و آغاز مهلت ثبت میهمانی و انتقالی دانشجویان علوم پزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

سرانه تحقیقات در ایران کمتر از ۲ درصد سرانه ۳۰ کشور برتر جهان

محمود بهمن‌آبادی، عضو هیئتعلمی دانشکده فیزیک و معاون پیشین دانشجویی دانشگاه صنعتی‌شریف در این عنوان روزنامه فرهیختگان گفت: اساس تحول علمی، پژوهش است و نبود اهتمام جدی به آن یعنی نبودن در صف جبهه علمی دنیا. تنها، اعتقاد به پژوهش واقعی می‌تواند باعث تحول شود و با شعار قابل‌حصول نیست. همه‌ساله در کشور ما خبر افزایش بودجه پژوهشی سر داده می‌شود، اما کسی این را لمس نمی‌کند، چرا؟ شاید در عمل این‌طور هم باشد، اما چرا کسی آن را حس نمی‌کند؟ با یک نگاه خوشبینانه باید بگوییم بودجه مصوب متناسب با تورم نیست و همواره درجا می‌زنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با نگاه بدبینانه به موضوع نگاه کنیم، این است که این بودجه هرز می‌رود و به مقصد اصلی نمی‌رسد. اما یک نگاه واقع‌بینانه این است که سرانه تحقیقات کشور ما کمتر از دو درصد سرانه حدود 30 کشور برتر جهان است، لذا نباید انتظار بی‌مورد هم از پژوهش کشور داشت. همواره در برنامه پنج‌ساله توسعه کشور تاکید بر رسیدن سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی به سه درصد بوده ولی محقق نشده! چرا؟ چون اهتمام جدی به آن وجود ندارد. اگر هم باشد، جرات و جسارت تحقق آن وجود ندارد.

بهمن‌آبادی افزود:فعالیت‌ها و عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها شاید ازنظر آمار مسئولان خوب و مناسب باشد، ولی این آمار بیشتر فریب‌دهنده است. اولا که جمعیت بالقوه دانشگاه‌ها خیلی بیش از آن تعدادی است که تولیدات علمی نشان می‌دهد، ثانیا باید دید این پژوهش‌ها چقدر درحد ملی و بین‌المللی تاثیرگذار بوده‌اند. یک نگاه اجمالی نشان می‌دهد متاسفانه نه‌تنها در حد ملی، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز در این حوزه شاخص نبوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: جرات و جسارت انگیزه می‌خواهد. عامل اصلی ایجاد انگیزه برای مسئولان نیز خود دانشگاهی‌ها هستند که این هم در عمل انجام نمی‌شود؛ یعنی به‌طور جدی صورت نمی‌گیرد. هر از چندگاهی از طرف دانشگاهی‌ها مطلبی گفته می‌شود تا نشان دهند نسبت‌به این موضوع بی‌تفاوت نیستند، ولی درواقع جدی نیست. این است که موجب یأس محققان دانشگاه می‌شود. تجربه من این اعتقاد را برایم ایجاد کرده که گره مشکلات از بالا باز نمی‌شود و تنها راه‌حل خود پژوهشگران هستند. یعنی با داشتن انگیزه، باید کاری کنند که دست نیاز مسئولان به‌سوی آنها دراز شود، درحالی‌که اکنون برعکس است؛ یعنی پژوهشگران دست نیاز دراز می‌کنند و این یک رویه اشتباه است. مسئولی که به توانایی پژوهشگر و پژوهش و تحقیق احساس نیاز نکند، کاری برای آن انجام نمی‌دهد.

استنفورد در آغاز مسیر تحقیقات

گروه تحقیقاتی آزمایشگاه‌‌های دانشگاه استنفورد تاکنون پروژه‌‌های مختلفی را برای مقابله با کروناویروس داشته‌اند و هنوز هم دست از تلاش برنداشته‌اند. تبدیل ماسک‌‌های غواصی به ماسک‌‌های پیشگیری‌کننده از انتقال ویروس به‌نام Pneumask برای کادر درمان بیمارستان‌ها که بارها بتوانند از آن استفاده کنند، ارائه راهنمای ضدعفونی کردن ماسک‌‌های N95، دستگاه کنترل از راه‌دور کمک‌تنفسی که بتوان از بیرون اتاق بیمار آن را کنترل کرد، ساخت دستگاه کمک‌تنفسی و آزمایش ساده فیلتر کردن هوا برای ماسک‌‌های صورت ازجمله ابداعاتی است که محققان دانشگاه استنفورد در طول چندماه گذشته به آن دست یافته‌اند تا از این طریق بتوانند به کنترل شیوع بیشتر ویروس کرونا کمک کرده باشند؛ مساله‌ای که درحال‌حاضر کار دانشمندان را دشوار می‌کند، نداشتن زمان کافی است. در شرایط کرونایی امروز، همه‌چیز با سرعت پیش می‌رود؛ هر روز شاهد مرگ‌ومیر شمار زیادی از افراد در دنیا هستیم و جهانیان چشم‌انتظار راه‌حلی هستند که بتواند آنها را از این سردرگمی نجات دهد و این بار سنگین درحال‌حاضر روی شانه محققان و دانشمندان است.

دانشگاه استنفورد چندهفته‌ای است فعالیت‌‌های تحقیقاتی خود را آغاز کرده و محققان و دانشمندان آن در قالب پروژه‌‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه‌‌های دانشگاه مشغول کار و مطالعه هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر راهی برای مقابله‌با کرونا بیابند. محققانی در رشته‌‌های زیست‌شناسی و پزشکی تا مهندسی و اقتصاد در این زمینه با هم همکاری می‌کنند. درست است که برخی پروژه‌ها مانند تولید واکسن زمان بیشتری را به‌خود اختصاص می‌دهند، اما تولید بعضی ابزارها که به تسریع تولید واکسن کمک می‌کند، با سرعت بیشتری در پیش هستند. برخی پروژه‌ها هم شاید تا ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامند، اما درواقع دانه‌هایی هستند که برای ثمردهی در آینده کاشته می‌شوند و دانشمندان در راه تولید آنها تنها به کووید-19 فکر نمی‌کنند، بلکه به کمی دورتر هم نیم‌نگاهی دارند تا اگر در سال‌‌های آینده هم دنیا با مشکلی مشابه روبه‌رو شد، بتوانند از فناوری‌ها و تولیدات خود برای پیشگیری یا درمان همه‌گیری‌‌های ویروسی استفاده کنند. زیرساخت‌‌های دانشگاه هم به‌گونه‌ای هستند که به پیشبرد برخی پروژه‌ها کمک کرده و آنها را سرعت می‌دهند. در این میان، قرنطینه شامل حال بعضی دانشمندان و محققان هم شده و به دلیل اینکه نمی‌توانند در آزمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند، به‌سهم خود از راه دور و از منزل در این پروژه‌ها مشارکت و همکاری کردند.

محققان دانشگاه استنفورد از چند هفته پیش تاکنون روی دستگاه تست قابل‌حمل کووید-19 کار می‌کردند که به‌راحتی قابل‌استفاده باشد و بتواند در مدت‌زمان کوتاهی ویروس کرونا را شناسایی کند. یکی از مهندسان مکانیک دانشگاه استنفورد که فعالیت اصلی او در زمینه میکروسیال‌هاست، معتقد است این دستگاه‌‌های تشخیصی درواقع آزمایشگاه‌‌های شیمی کوچکی هستند که قادر به آزمایش مایعات مختلف، سموم، آلاینده‌ها، انگل‌ها، میکروب‌ها و غیره هستند. این مهندس استنفوردی آزمایش‌‌های خود را روی یکی از تست‌‌های میکروسیال‌ها برای شناسایی ویروس
SARS-CoV-2، عامل بروز کووید-19 انجام داده است. به گفته او، میکروسیال، درواقع یک آزمایشگاه کوچک پزشکی است که به‌خاطر اندازه کوچکی که دارد، در کف دست جا می‌شود. این میکروسیال از لوله‌ها و پمپ‌هایی تشکیل شده که مایعات براساس واکنش‌‌های شیمیایی داخل آنها جریان می‌یابند. داخل آن یک پردازنده کامپیوتری تعبیه شده که هرچیزی را کنترل می‌کند و همچنین مجهز به یک اتصال USB است که به کمک آن می‌توان انتقال اطلاعات را به کامپیوتر و بالعکس انجام داد.
این دستگاه تست را می‌توان با گوشی هوشمند کنترل کرد و به‌دلیل کوچک بودنش، بسیار راحت و قابل‌حمل است. این‌بار محققان دانشگاه استنفورد از این دستگاه برای تشخیص ویروس کرونا استفاده کرده‌اند و به‌خاطر ابعادی که دارد، پزشک، پرستار و تمام افراد شاغل در کادر درمانی بیمارستان‌‌ها قادر به استفاده از آن هستند. علاوه‌بر این، تست‌‌های معمول بین هشت‌ساعت یا بیشتر زمان می‌برند و نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل باید به مرکز فرستاده شوند، اما دستگاه میکروسیال، این زمان را بسیار کمتر کرده است. با تشخیص زودهنگام ویروس کرونا با این دستگاه، روند درمان تا حد زیادی جلو می‌افتد. معمولا روش‌هایی که درحال‌حاضر برای تشخیص کرونا مورداستفاده قرار می‌گیرند، براساس اندازه‌گیری میزان آنتی‌بادی بدن در برابر ویروس است و به‌طور مستقیم با ویروس سروکار ندارند، اما این دستگاه میکروسیال، مستقیم خود ویروس را شناسایی می‌کند و این عملکرد خاص دستگاه، شیوه متمایزی از جداسازی بیماران مبتلا را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا راحت‌تر بتوانند بیماران عفونی و مبتلا را از افراد سالم را شناسایی می‌کند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آغاز امتحانات نهایی از 17 خرداد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از آغاز امتحانات پایه دوازدهم از 17 خردادماه خبر داد و گفت: امتحانات تا 15 تیر ماه ادامه دارد و نتایج آن نیز تا پایان تیر اعلام می‌شود. خسرو ساکی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه برای برگزاری امتحانات تمام پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت و ستاد کرونا ابلاغ شده مدنظر است، گفت: برای رعایت این پروتکل‌ها از مراقبین بهداشت وزارت آموزش و پرورش و شبکه‌های بهداشت محله‌های آموزش و پرورش بهره خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد که اما با این وجود اگر تا هفدهم، باز هم نظر ستاد کرونا و وزارت بهداشت چیز دیگری باشد مبنا می‌شود، اما ما تمهیدات لازم را برای برگزاری امتحانات در تاریخ هفدهم آماده کرده‌ایم و مصمم هستیم که در این تاریخ اگر شرایط مهیا باشد امتحانات را برگزار کنیم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که اکنون آیین‌نامه نحوه برگزاری امتحانات نهایی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است؟ گفت: برنامه امتحانات با امضای بنده به همه واحدهای آموزشی، ادارات نواحی و مناطق آموزش و پرورش اعلام شده و زمان برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم، هفدهم خرداد ماه است.

وی گفت: تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم، دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کردیم که حدفاصل اجتماعی بین صندلی دانش‌آموزان باید بین 1.8 تا 2 متر مربع رعایت شود؛ یعنی دانش‌آموز تا صندلی جلوی و بغلی حدود دو متر فاصله داشته باشد.

به گفته ساکی، پیش‌بینی کرده‌ایم که مراقبین بهداشت در مبادی ورودی سالن‌های برگزاری امتحانات حضور داشته باشند. دانش آموزان را به استفاده از ماسک و دستکش و رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌ها توصیه کرده‌ایم. ما آماده‌ایم که امتحانات را برگزار کنیم. سوالات را طرح می‌کنیم و انشالله اگر مورد جدیدی نباشد با توکل بر خداوند متعال هفدهم امتحانات نهایی پایه دوازدهم را برگزار می‌کنیم.

آغاز مهلت ثبت میهمانی و انتقالی دانشجویان علوم پزشکی

دانشجویان متقاضی انتقال و یا میهمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی می توانند برای نیمسال اول 1400-1399 از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد تقاضاهای انتقال و میهمانی خود را ثبت کنند.

بر اساس جدول زمانبندی سامانه انتقال و میهمانی دانشجویان، متقاضیان از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد فرصت دارند علاوه بر ثبت نام در دانشگاه‌های مبدا به بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مبدا و ویرایش توسط دانشجو در بازه زمانی 16 خرداد تا 26 خردادماه صورت می‌گیرد.

دانشگاه مبداء در روزهای 27 خرداد تا 27 تیرماه به تقاضای دانشجویان رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام می‌کند.در صورت موافقت دانشگاه مبداء، بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مقصد در بازه زمانی 28 تیرماه تا 7 مرداد صورت می‌گیرد و دانشجو موظف به ویرایش است.

فرصت ویرایش دانشجویان در 8 مرداد تا 7 شهریور به پایان می رسد و رسیدگی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه مقصد در این زمان انجام می‌گیرد.

با توجه به ممنوعیت انتقال دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، تصمیم گیری در خصوص انتقال این دسته از دانشجویان طبق روال سنوات گذشته در کمیسیون موارد خاص انتقال دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D) در مرداد یا شهریورماه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068224

وب گردی

وب گردی