مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 20 اردیبهشت

یک بام و دو هوای حضور تابستانی دانشجویان در دانشگاه‌ها، امیدواری کشورها به رونق دوباره آموزش‌عالی و  آغاز ثبت‌نام مجدد آزمون ارشد پزشکی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

یک بام و دو هوای حضور تابستانی دانشجویان در دانشگاه‌ها

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان از آخرین تحولات تقویم برنامه‌های آموزشی در ماه‌های پیش رو گزارش می‌دهد. سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه بر اساس تقویم آموزشی این دانشگاه زمان شروع امتحانات 4 تیرماه بوده است، گفت: «با این‌حال باتوجه به شرایط فعلی کشور سه‌هفته به تقویم آموزشی اضافه شده که یک هفته آن مربوط به برگزاری کلاس‌های جبرانی است.»

وی ادامه داد: «بر اساس تقویم جدید دانشگاه، زمان پایان برگزاری کلاس‌ها 4 تیرماه و زمان برگزاری اولین امتحان نیز 7 تیرماه خواهد بود. البته همچنان منتظر تایید ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم تا درصورت تایید نهایی این ستاد نسبت‌به برگزاری امتحانات اقدام کنیم.»

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: «درنظر داریم امتحانات را به‌صورت حضوری برگزار کنیم که این مهم نیز در آینده و بعد از تایید ستاد ملی مقابله با کرونا نهایی خواهد شد. البته به واحدهای دانشگاهی اجازه دادیم برای مقطع تحصیلات تکمیلی بتوانند براساس ارزیابی‌های ترکیبی اساتید نسبت‌به اعمال نمره پایان‌ترم دانشجویان عمل کنند، اما درباره دانشجویان کارشناسی درصددیم به‌سمت برگزاری حضوری امتحانات حرکت کنیم.»

دانشگاه تربیت‌مدرس نیز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر کشور درنظر دارد امتحانات پایان‌ترم خود را اواسط تیرماه و به‌صورت حضوری برگزار کند؛ مساله‌ای که قطعا برای تحقق آن نیازمند تعیین‌تکلیف وضعیت پیش‌روی دانشگاه‌ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا هستند. با این‌حال یکی از مشکلات جدی که این روزها تقریبا تمامی دانشگاه‌ها با آن سروکار دارند، بحث اتمام کلاس‌های عملی است؛ مساله‌ای‌که محمدتقی احمدی، رئیس این دانشگاه درباره‌اش به یکی از رسانه‌ها این‌طور گفته بود: «پیش‌بینی ما درخصوص کلاس‌های عملی این است که این کلاس‌ها در تیرماه و امتحانات در شهریورماه برگزار شود، اما اگر به‌دلیل تشدید کرونا لازم باشد تأملی صورت گیرد، این دروس در این ترم ناتمام باقی خواهد ماند و به ترم آینده منتقل می‌شود.»

جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم‌وصنعت نیز گفت: «همچنان منتظر تصمیمات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم و کلاس‌های مجازی نیز درحال‌حاضر در دانشگاه مانند سابق برگزار می‌شود و فعلا هیچ برنامه‌ای برای تغییر نه در زمان اتمام کلاس‌ها و نه شروع امتحانات نداریم و تمام این موارد براساس تقویم آموزشی قبلی دانشگاه انجام خواهد گرفت.» او ادامه داد: «قطعا اگر ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز لازم را بدهد، ما اقدام به برگزاری حضوری امتحانات خواهیم کرد و در غیر این‌صورت نیز با هماهنگی دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه آزاد اسلامی نسبت‌به برگزاری الکترونیکی امتحانات اقدام می‌کنیم و هر دانشجو باید در شهر خود نسبت‌به شرکت در امتحانات اقدام کند. البته واحدهای دانشگاهی در شهرستان‌ها اقدام به احراز هویت از دانشجویان خواهند کرد.»

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت اظهار کرد: «باتوجه به اینکه امکان دارد استادی کلاس مجازی خود را دیر شروع کرده باشد و تا الان نیز امکان اتمام درس خود را نداشته باشد، یک هفته فرصت در اختیار آنها قرار دادیم تا بتوانند طبق برنامه‌ریزی‌ها نسبت‌به اتمام درس خود اقدام کنند، با این‌حال شورای آموزشی دانشگاه تا امروز تصمیم بر آن گرفته که تقویم آموزشی را بر اساس روال قبلی به‌پیش ببرد.»

امیدواری کشورها به رونق دوباره آموزش‌عالی

این عنوان روزنامه فرهیختگان به وضعیت سیستم آموزشی دنیا در پساکرونا پرداخته است. مطالعاتی که پیش از شیوع کرونا در کالیفرنیا، در موسسه جهانی «مکنزی» انجام شد، نشان می‌دهد مشاغلی چون پزشکی و مرتبط با درمان، مشاغل مرتبط با حوزه‌های علوم‌وفناوری و مهندسی و ریاضی، انرژی جایگزین و مشاغل حرفه‌ای در زمینه‌های خدماتی مانند مدیریت و آموزش تا سال 2030 رونق می‌گیرند که همگی آنها مستلزم داشتن مهارت بالا و گذراندن دوره‌های دانشگاهی در سیستم آموزش عالی هستند و افراد علاقه‌مند به این حوزه‌ها باید با گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک، در این مشاغل مشغول فعالیت شوند. پیش از بروز همه‌گیری کرونا، برخی مشاغل شامل وکالت، خرده‌فروشی‌ها، کار در مزارع، صندوق‌داری، کار در حوزه موادغذایی، پیش‌خدمتی، منشی‌گری و دستیاران اداری با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده بودند. اما برخی کارشناسان و محققان بر این باورند که شیوع کرونا درواقع، نقطه‌عطفی است که بعد از آن وضعیت آموزش عالی به‌گونه‌ای دیگر تغییر می‌کند و بسیاری از مشاغل رنگ‌وبوی دیگری پیدا کرده و رونق پیدا می‌کنند که رونق آنها مستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصص پیدا کردن در آن رشته‌هاست. نتایجی که از این باور به دست می‌آید منطقی است؛ به این شکل که آمریکایی‌ها معمولا نیاز به دسترسی بیشتر به آموزش عالی و برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای خواهند داشت که این نیاز حتی با آموزش‌های آنلاین و تجربه نظام آموزشی از راه دور هم باید برآورده شود. به‌لحاظ تاریخی، زمانی که اقتصاد یک منطقه وارد رکود می‌شود، نیاز و تقاضا در بخش آموزش عالی بیشتر شده و رشد می‌یابد. محققان بر این باورند که بار دیگر شاهد این رخداد خواهیم بود و می‌توان امیدوار بود که بعد از این رکود در اقتصاد، به‌واسطه رونق آموزش عالی بار دیگر شاهد رونق گرفتن اقتصاد باشیم. حال اگر بتوان این قانون را در سطح جهانی پیاده کرد، کشورها باید خود را برای رویارویی با عصر جدیدی از آموزش عالی آماده کنند.

به گزارش «تایم»، آموزش عالی به‌طور کلی راهی بسیار موثر و مولد برای هدایت‌ بخش بزرگی از بیکاران جامعه به مسیری مشخص است. بسیاری از این افراد غیرشاغل در کار‌هایی مشغول فعالیت هستند که ممکن است در آینده وجود خارجی نداشته باشند. فراهم کردن امکانات برای تحصیلات قابل‌دسترس و مقرون‌به‌صرفه در آستانه ورود به دانشگاه، راهکار معقول‌تری برای استفاده از دلار‌های مالیاتی است که پس از آن می‌توان آن را در دوران بیکاری هزینه کرد، به‌ویژه اگر اقتصاد درحال رکود باشد. پرسش آمریکا و ایالت‌‌هایی چون کالیفرنیا که لقب پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را یدک می‌کشد، این است که چه شکلی از آموزش عالی و کدام موسسه‌‌های آموزشی و دانشگاه‌‌ها می‌توانند نیاز به تغییر در بازار کار را در جامعه برآورده کرده و تحرک اقتصادی اجتماعی را ایجاد کنند؟

اشتباه نکنید؛ ویروس کووید-19 تاثیر بسیار مخربی روی سیستم آموزش عالی آمریکا داشته است. بدون بروز این تغییرات عظیم، مانند کشف سریع درمان یا واکسن موثر کرونا، تست‌‌های متعدد و تزریق دلار‌های فدرال و دولتی، چشم‌انداز دانشکده‌‌های ملی و دانشگاه‌‌ها برای همیشه دچار دگرگونی می‌شود. به‌طور اختصاصی، ثبت‌نام دانشجویان در موسسه‌‌هایی با دوره‌‌های آموزشی چهار ساله برای آن مرکز درآمدزایی دارد. در میانه اقتصاد کوتاه‌مدت و شوک اجتماعی وارده ناشی از خانه‌نشینی، پیش‌بینی می‌شود که دانشگاه‌‌ها و دانشکده‌‌ها با 15درصد کاهش ثبت‌نام دانشجو مواجه شده‌اند. روند ثبت‌نام بسیاری از دانشجویان روند کاهشی خواهد داشت و برخی نیز ترجیح می‌دهند این ترم را با تاخیر آغاز کنند و این بدان معناست که با کاهش این فرآیند همچنان آموزش‌‌ها به‌صورت آنلاین و غیرحضوری خواهد بود. آمریکا اولین مقصد دانشجویان بین‌المللی در دنیاست و به‌طور قطع، دانشگاه‌‌های این کشور با پیش‌آمدن این وضع، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. دراین‌میان، با کاهش حضور دانشجویان بین‌المللی در کشور‌ی که بیشترین آمار مبتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را دارد، بازار اقتصادی این کشور نیز دچار تنزل می‌شود. برخی تخمین زده‌اند که دانشکده‌‌ها و دانشگاه‌‌های آمریکا در ترم پاییز با افت 25درصدی یا بیشتر دانشجویان بین‌المللی روبه‌رو خواهند شد.

مشاهدات و تجربه‌‌های قبلی بیانگر آن است که کاهش کوتاه‌مدت ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌‌ها، افزایش نیاز به آموزش عالی را بسته به واکنش و تطبیق موسسه‌‌های دولتی و خصوصی و میزان، شکل و ساختار کمک‌‌های دولتی و فدرال بیشتر می‌کند. درحال‌حاضر، هر ایالت، هر موسسه دولتی و بیشتر مشاغل به‌دنبال دریافت حمایت‌‌های مالی بیشتر از دولت فدرال آمریکا هستند. این مساله یک فوریت ملی پیچیده محسوب می‌شود و هیچ‌کسی از میزان این کمک‌‌ها اطلاعی ندارد و نمی‌توان زمان دقیقی را برای احیای دوباره آن مشخص کرد. موسسه‌‌ها و دانشگاه‌‌های آموزش عالی و سیستم‌‌های دولتی کلان مانند دانشگاه دولتی نیویورک، کالیفرنیا و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا جزو مراکز آموزش عالی‌اند که چشم‌انتظار دریافت کمک‌‌های مالی از سوی دولت هستند. درنتیجه، آنچه موردنیاز خواهد بود، شناخت دولتمردان و قانونگذاران ایالتی از آموزش عالی است که نقشی حیاتی در تقویت تحرک اجتماعی، اقتصادی، نوآورانه و بهبود اقتصادی دارد. اما سرمایه‌گذاری ایالتی و فدرال باید درراستای احیای دوباره و سازماندهی سیستم آموزش عالی باشد-که موسسه‌‌های دولتی و خصوصی را دربرمی‌گیرد- تا در زمینه رونق ‌بخش پلتفرم‌‌های آنلاین آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.

حداقل در دو دهه گذشته، علاقه‌مندان به فناوری‌‌های آموزشی آنقدر افزایش پیدا کرده‌اند که انتظار می‌رود این حوزه از آموزش به‌زودی به بزرگ‌ترین واسطه در فرآیند‌های آموزشی یادگیری تبدیل شود. یادگیری آنلاین در دو دهه گذشته گهگاه در دانشکده‌‌ها و دانشگاه‌‌ها در حوزه‌‌های مختلف انجام می‌شد، اما این‌بار، با شیوع ویروس کرونا و با افزوده شدن ابزار‌های فناوری مدرن به همان شیوه، در قالب شیو‌ه‌ای ترکیبی و از راه دور انجام می‌شود. نقش آموزش عالی در ایجاد مهارت در برخی حوزه‌‌ها مانند پزشکی، پرستاری، کارکنان حوزه‌‌های اجتماعی، معلمان و استادان دانشگاه و دیگر حرفه‌‌ها در هیچ زمانی تا این اندازه اهمیت نداشته است. دانشمندان حوزه‌‌های پزشکی از زمان شیوع کرونا در آزمایشگاه‌‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن واکسن یا داروی این ویروس را بیابند. ‌گاه شاهد مشارکت‌‌های ارزشمندی در سطح جهانی هستیم که دانشمندان را به هم پیوند می‌دهد تا سریع‌تر بتوانند به نتیجه نهایی دست پیدا کنند و این دقیقا معنای واقعی نقش موثر و هدف آموزش عالی در پیشبرد علم است. دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی به‌ویژه آنهایی که در زمینه‌‌های فناوری‌‌های پیشرفته فعالیت می‌کنند، منابعی ارزشمند برای ایده‌‌ها و کشف‌‌های جدید هستند که می‌تواند نقطه امید کشور‌ها برای جان گرفتن بازار کار در آینده پس از کرونا باشد. درحقیقت، آموزش عالی در آینده جامعه و آموزش نقش حیاتی ایفا می‌کند و حکم نجات‌گر را دارد.

حفظ و ارتقای سطح آموزش، تحقیقات و ظرفیت خدمات آموزش عالی در سیستم آموزش عالی آمریکا واکنش هوشمندانه سیاست دولتی به افت اقتصاد این کشور است. شاید به‌وضوح مشخص نباشد، اما سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات آکادمیک، نوآوری را به‌ویژه در علوم بهداشتی رونق می‌دهد که کلید مواجهه دنیای امروز با چالش‌‌های آینده شامل همه‌گیری‌‌های جهانی و تغییرات آب‌وهوایی است. یکی از دلایل سرمایه‌گذاری و حفظ آموزش عالی این است که برخی دانشگاه‌‌های ایالت‌‌های آمریکا مانند کالیفرنیا، آیوا و مریلند بیشترین حجم کارمند را دارند؛ به‌عنوان مثال، دانشگاه کالیفرنیا با 10 دانشکده، از بودجه 37 میلیارد دلاری برخوردار است و سومین دانشگاه با بیشترین شمار کارمند را دارد. به گفته شورای آموزش آمریکا، این دانشگاه‌‌ها برای پابرجا ماندن‌شان در طول ترم پاییز با توجه به کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی و برای به‌حداقل رساندن تعدیل شغلی و مقابله با ضرر و زیان‌ها، به بیش از 50 میلیارد دلار نیاز دارند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام مجدد آزمون ارشد پزشکی از امروز

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، ثبت نام مجدد برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی از امروز 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت اعلام کرد؛ در پی تغییر زمان برگزاری آزمون ارشد رشته‌های گروه پزشکی در سال جاری به دلیل شیوع بیماری ناشی از کرونا، تصمیم گرفتیم مهلتی مجدد برای آن دسته از افرادی که به دلایلی هنوز موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده‌اند، ایجاد کنیم.داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی نشده‌اند، می‌توانند از امروز 20 تا 22 اردیبهشت ماه جاری نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. همچنین داوطلبان در این بازه زمانی می‌توانند در صورت نیاز نسبت به ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

مهلت مجدد که برای ثبت‌نام در آزمون ارشد پزشکی تعیین شده است، تمدید نخواهد شد و داوطلبان باید در این بازه زمانی سه روزه نسبت به ثبت‌نام خود اقدامات لازم را انجام دهند.

برگزاری آزمون دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش، با اشاره به آغاز مهلت ثبت‌نام دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته درباره زمان برگزاری، توزیع کارت اینترنتی و محل آزمون بیان کرد: براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1399 رشته‌های امتحانی که پذیرش آن‌ها با آزمون است،جمعه چهاردهم شهریورماه برگزارمی‌شود.

زرین‌آمیزی توضیح داد: همزمان با ثبت‌نام برای شرکت در آزمون، کلیه داوطلبان متقاضی رشته‌های امتحانی پذیرش با آزمون و پذیرش با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) لازم است که با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و مطالعه شرایط و ضوابط هر یک از کدرشته‌های انتخابی، نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: داوطلبان لازم است از 11 تا 13 شهریورماه با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به تهیه پرینت کارت و راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: محل آزمون داوطلبان براساس استان و شهرستان محل اقامت مندرج در بند 32 تقاضانامه تعیین می‌شود بنابراین داوطلبان با مراجعه به دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته و درج کد مربوط به استان و شهر محل اقامت در تقاضانامه ثبت‌نام باید اقدام کنند.گفتنی است، فرصت ثبت‌نام در دوره‌های آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته تا ساعت 24 سه‌‌شنبه 23 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068610

وب گردی

وب گردی