کشف جهش منحصر به فرد کرونا

محققان جهشی را در کد ژنتیکی SARS-CoV-2 شناسایی کرده اند که تغییرهای دیده شده در شیوع سارس سال 2003 را تکرار می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، SARS-CoV-2 ویروسی است که باعث بیماری کووید-19می شود. در این جهش، 81 حرف در ژنوم ویروس حذف شده است.جهش های ویروسی بخشی طبیعی از تکامل ویروس است و می تواند شدت بیماری ایجاد شده را تغییر دهد.

در مورد SARS-CoV-2، این یافته مورد توجه است زیرا ماهیت جهش ممکن است با شکل خفیفتری از بیماری ارتباط داشته باشد. ویروسی که بدخیمی کمتری دارد ممکن است مزیت انتخابی نسبت به سویه های دیگر داشته باشد.

این تحقیق، توسط تیمی از دانشمندان در دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) ایالات متحده، در ژورنال ویروس شناسی منتشر شده است.

جهش

در حالی که برخی محققان توجه زیادی به ردیابی تعداد موارد کووید-19در گسترش جهانی SARS-CoV-2 دارند؛ برخی دیگر این ویروس را از زمان شروع جهش ردیابی و برای دیدن تاثیر آن تغییراتی در کد ژنتیکی آن ایجاد می کنند.جهش ها زمانی اتفاق می افتند که تغییر در ماده ژنتیکی در ژنوم ویروسی اتفاق افتد و به نسل بعدی منتقل شود.

تیم ASU در ابتدا مشغول تحقیق در مورد ویروس های آنفلوانزا بود و نمونه های سواب بینی را که از شرکت کنندگان در آریزونا گرفته شد، تجزیه و تحلیل می کرد.

با این حال، هنگامی که مقامات بهداشتی شروع به تأیید موارد کووید-19 در آریزونا کردند، این تیم تصمیم گرفت تحقیقات خود را تغییر داده و روی SARS-CoV-2 تمرکز کند.

ترتیب بندی نسل بعدی

سپس این تیم توالی نسل بعدی را بر روی RNA نمونه های SARS-CoV-2 انجام دادند، که به آنها امکان می داد به سرعت 30 هزار کاراکتر کد ژنتیکی ویروس را تعیین کنند.

پس از مقایسه این موارد با توالی های SARS-CoV-2 که در پایگاه داده GISAID EpiCoVTM وجو دارد، مشخص شد که یکی از ویروس ها دارای جهش منحصر به فرد حذف 81 حرف از ژنوم آن است.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که حذف های مشابه باعث کاهش توانایی ویروس کرونا در شیوع سارس 2003 می شود. ویروس تضعیف شده می تواند از مزیت انتخابی کوتاه مدت برخوردار باشد اما ممکن است مزیت انتخابی در میان مدت و طولانی مدت داشته باشد.

حذف هایی که تیم ASU در SARS-CoV-2 مشخص کرده است بر بخش هایی از کد که پروتئین خاصی تولید می کنند تأثیر می گذارد. دانشمندان بر این باورند که این پروتئین برای کمک به SARS-CoV-2 در فرار از دفاع انسان مهم است و به آن اجازه می دهد تا سریع تکثیر شود.

جهش در ویروس در درک چگونگی تکثیر SARS-CoV-2 و بیماری کمک کننده است. به همین ترتیب در ایجاد داروهای ضد ویروسی که شدت بیماری را کاهش می دهد تا زمان کشف واکسن مؤثر است.

تیم ASU در حال حاضر مشغول بررسی دقیق تأثیر جهش در عملکرد ویروس است. محققان همچنین برای ایجاد اتحادیه ژنومیک آریزونا کووید-19 قصد دارد در مورد جهش های SARS-CoV-2 بیشتر مطالعه کند و به همین دلیل به مؤسسه تحقیقاتی ژنومیک دانشگاه آریزونا و دانشگاه آریزونا شمالی پیوستند.