ارتباطاتِ بیرونی روابط عمومی‌ها باعث زنده نگه داشتن سازمان می‌شود/ کارکردهای نامتعارف روابط عمومی‌ با ورود افراد غیرمتخصص

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: دیدگاه‌های معیوب و نبود تخصص‌گرایی و جایابی نادرست در مسئولیت مسئولان روابط عمومی، این حوزه کاری را تحت تأثیر قرار داده است.

رسول ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های مسئولان روابط عمومی و ارتباطات اظهار کرد: بشر در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تجربه ارزنده و طولانی دارد. بعدها نیز اشکال آکادمیک آن از غرب ظهور کرده و در ایران نیز این حوزه کاری با مرحوم منطقی شناخته شده است.

وی افزود: دو مشکل عمده در حوزه روابط عممی در سال‌های گذشته بسیار خودنمایی کرده است. حضور افراد غیرمتخصص در جایگاه مدیران و مسئولان روابط عمومی یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه است. اغلب مدیران روابط عمومی براساس روابط با رؤسا و دستگاه‌ها منصوب می‌شوند و ارزشی به جایگاه تخصصی این حوزه داده نمی‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: بعضی از اوقات نیز نیروهای مازاد را برای خدمت در واحدهای روابط عمومی مأمور می‌کنند. بعضی از رؤسا هم افراد نزدیک به خود را در این مسئولیت قرار می‌دهند تا عیب‌ها و مشکلات سازمانی پوشیده شود و همواره توجیهی برای اقدامات مجموعه داشته باشند و کارکرد اصلی روابط عمومی زیر سوال می‌رود.

ابطحی توجیه‌گری را مغایر کارکرد اصلی روابط عمومی تلقی کرد و گفت: دیدگاه کارکردی «بنر چسباندن» برای مسئولان روابط عمومی رویکرد و انگاره باطلی است که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد و بعضی از مدیران و رؤسا نیز چنین نظراتی دارند. دیدگاه‌های معیوب و نبود تخصص‌گرایی و جایابی نادرست در مسئولیت مسئولان روابط عمومی، این حوزه کاری را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: جای بسی امید است که در سال‌های اخیر دستگاه‌ها و نهادها تا حدودی در انتخاب افراد متخصص روابط عمومی و ارتباطات پیشرفت داشته‌اند و پذیرفته‌اند که امور روابط عمومی باید به دست متخصصان این حوزه سپرده شود. با این وجود ارگان‌های مختلف حتی با جذب افراد متخصص ارتباطات نیز، انتظار دارند نیروهای روابط عمومی در راستای پوشش و توجیه کردن اقدامات عمل کنند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات عنوان کرد: باور به دستاوردها و کارکردهای روابط عمومی نیز می‌تواند در جایگاه این حرفه بسیار اثرگذار باشد. اگر روابط عمومی سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی از افراد توانمندی انتخاب شود می‌بینیم که ارتباطات خارج سازمانی بسیار تقویت شده و این ارتباطات موجب زنده نگه داشتن یک سازمان می‌شود.

ابطحی ارتباطات و روابط عمومی قوی را یکی از ارکان پیشرفت شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا دانست و اظهار کرد: اکنون بزرگترین شرکت‌ها و برندهای تجاری دنیا از بهترین تیم‌های روابط عمومی بهره می‌برند و در ارتباطات مردمی و رسانه‌ها بسیار قوی و پررنگ عمل می‌کنند. روابط عمومی در داخل سازمان نیز می‌تواند اثرگذار باشد و در پویایی و نوآفرینی کارکنان سازمان بسیار مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069461

وب گردی

وب گردی