کاهش شاخص بورس سبب وجود بحران در زندگی مردم می‌شود

دانشجوی مقطع دکترای رشته اقتصاد پولی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی ذی‌نفع بازاری مانند بورس 25 میلیون نفر باشد، کاهش شاخص می‌تواند زندگی این تعداد از مردم را درگیر و با بحران روبه‌رو کند.

امیر محمد گلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند و فعالیت فعلی بورس کشور اظهار کرد: عده‌ای تصور می‌کردند رشدی که در سال 98 اتفاق افتاده، آخرین رشد بورس است اما در ابتدای سال 99 با وجود شیوع بیماری کرونا، شاخص بورس با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد که حتی توقف و اصلاح هم نداشت؛ به گونه‌ای که کاهش قیمت نفت، پتروشیمی و فلزات به صورت قیمت جهانی هم نتوانست مانع از این رشد شود و در نهایت شاخص بورس در 50 روز ابتدایی سال 99 به 1میلیون واحد هم رسید.

وی با بیان اینکه عدم هماهنگی بازده سرمایه‌گذاری در کشور و نرخ‌های تورم موجود یکی از دلایل اصلی رشد ناگهانی شاخص بورس است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد ناگهانی رخ داده در بازار سرمایه، عدم هماهنگی بین بازده سرمایه‌گذاری و نرخ تورم‌های موجود است. در واقع این بازده کم سبب می‌شود تا فعالان اقتصادی در جست‌وجوی بازاری باشند که حداقل متناسب با تورم‌های موجود، بازدهی داشته باشد.

این دانشجوی مقطع دکترای رشته اقتصاد پولی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در چنین شرایطی که سودهای بانکی هم تا 15 درصد کاهش پیدا کرده و سایر بازارها مانند خودرو، مسکن و طلا دارای رکود هستند، فعالان اقتصادی به دنبال بازار جایگزین مانند بورس هستند.

گلوانی افزود: علاوه بر موارد نام برده شده، رشد ناگهانی شاخص بورس در کشور می‌تواند نتیجه پیش خور شدن افزایش قیمت ارز هم باشد. فعالان اقتصادی می‌دانند در شرایطی که تحریم‌ها تشدید شده، برای فروش نفت حتی با قیمت کم هم مشکلاتی وجود دارد، صادرات محصولات غیرنفتی از نظر کاهش قیمت محسوس است و افزایش قیمت ارز هم دور از انتظار نیست، بنابراین بخشی از این افزایش قیمت پیش خور می‌شود.

بازار بورس در کوتاه مدت روندی خنثی‌ خواهد داشت

وی درباره پایدار بودن شرایط فعلی بورس کشور تصریح کرد: تجزیه و تحلیل آمار ورود نقدینگی به بازار سرمایه، حجم نقدینگی کشور و رشد آن نشان می‌دهد اگر این رشد همچنان ادامه پیدا کند به بیش از حدود100 هزار میلیارد نقدینگی جدید نیاز پیدا خواهد شد که در حال حاضر در بازار دیده نمی‌شود؛ اما به طور کلی رشد این بازار در دو حالت افزایش نقدینگی و عمیق شدن رکود در بخش واقعی که حتی شرکت‌ها هم سود خود را از سپرده‌های مدت دار به بورس منتقل کنند، ادامه‌دار خواهد بود. همچنین به دلیل انتخابات ریاست جمهموری آمریکا در آبان‌ماه می‌توان پیش بینی کرد که شوکی به بخش ارزی کشور وارد شود و اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند این رشد ادامه می‌یابد؛ اما برای کوتاه مدت بازار روند خنثی را طی خواهد کرد.

پژوهشگر پژوهشکده وزارت اقتصاد با اشاره به تأثیرات آزادسازی سهام عدالت در اقتصاد کشور و تولید ملی گفت: دولت می‌داند اگر این مقدار از ارزش سهام که حدود 3000 هزار میلیارد تومان است به صورت یک باره آزاد سازی شود طبیعتاً خریداری نخواهد بود و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین دولت به صورت مرحله‌ای این امر را انجام داده است تا افراد یک سوم یا یک پنجم از سهام عدالتی را که دارند به فروش برسانند.

کاهش شاخص بازار سرمایه سبب دگرگون شدن زندگی مردم می‌شود

گلوانی ادامه داد: این امر می‌تواند فشار فروش برای قیمت سهام‌ها حتی به صورت یک سوم ایجاد کند و تمام ارزش بورس را کاهش دهد. نکته دیگری که وجود دارد این است که به دلیل اقتصاد سیاسی کشور زمانی که اکثریت مردم سهامدار یک مجموعه‌ای از شرکت های دولتی باشند، با توجه به حق رأی آنها در مجامع در زمینه سهام عدالت، می‌تواند سبب شفافیت در فضای اقتصاد کشور شود که می‌تواند امر مثبتی باشد؛ به طور کلی مردم را با ابزار سرمایه‌گذاری جدید روبه‌رو می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، وقتی ذی‌نفع بازاری مانند بورس 25 میلیون نفر باشد، کاهش شاخص می‌تواند زندگی این تعداد از مردم را درگیر و با بحران روبه‌رو کند که خود این امر نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین در چنین شرایطی دولت باید مدیریت کند. در زمینه تولید ملی هم اگر سهام عدالت منجر به افزایش شفافیت شود، انتظار می‌رود این شفافیت در بلند مدت سبب مدیریت کارآمدتر و تولید بهتر شود. بعضی مواقع از سوی کارشناسان شنیده شده که بورس می‌تواند سبب تأمین مالی در زمینه تولید شود که نادرست است؛ زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که تولید کنندگان اوراق جدید در بورس منتشر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070162

وب گردی

وب گردی