تولید برق از سایه

دانشمندان نمونه اولیه ژنراتوری را تولید کردند که از سایه ها برق تولید می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ژنراتور تاثیر سایه(SEG) معرفی شده توسط محققان یک نمونه اولیه از دستگاه های تولید برق با استفاده از سایه است. این مفهوم جالب به ما کمک می کند تا نحوه تولید انرژی تجدید پذیر در داخل خانه را تغییر دهیم.

SEG برای تولید برق از تضاد بین تاریکی و نور استفاده می کند. این مجموعه از نوارهای نازک فیلم طلا روی ویفر سیلیکونی ساخته شده است که در بالای یک پایه پلاستیکی انعطاف پذیر قرار گرفته است.

در حالی که سایه ها معمولاً برای تولید انرژی تجدید پذیر خورشیدی مشکلی دارند، این سیستم آنها را برای ادامه کار خود مهار می کند. این فناوری که به گفته سازندگان آن، ارزان تر از یک سلول خورشیدی معمولی است، مقادیر کمی نیرو تولید می کند و به عنوان مثال در ابزارهای تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Tan Swee Ching دانشمند مواد از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) اعلام کرد که در برنامه های معمولی فتوولتاییک یا الکترونیک نوری که در آن از منبع نور ثابت برای دستگاههای قدرت استفاده می شود، وجود سایه ها نامطلوب است؛ زیرا باعث کاهش کارایی دستگاه ها می‌شود.

دانشمندان در این ایده از کنتراست روشنایی ناشی از سایه ها به عنوان منبع غیرمستقیم قدرت استفاده کردند. کنتراست در روشنایی باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین بخش‌های سایه و روشن می شود و در نتیجه یک جریان الکتریکی ایجاد می شود. این مفهوم جدید برداشت انرژی از سایه ها بی سابقه است.

این تیم کشف کرد که این تضاد بین سایه و نور است که واقعاً دستگاه SEG را مؤثر می‌سازد. این مولد انرژی در زیر سایه‌‌ها، دو برابر سلول‌های خورشیدی معمولی تحت شرایط مشابه، موثر است.

هنگامی که SEG کاملاً در سایه یا کاملاً در معرض نور است، مقدار بسیار کمی برق یا اصلاً هیچ چیز تولید نمی کند.

با گذر از سایه ها ناشی از ابرها یا شاخه های درخت موج دار، دستگاه قادر است قدرت کافی (1.2 ولت) برای عملکرد یک ساعت دیجیتالی تولید کند. این انرژی می تواند در آینده تقویت شود.

اندرو وی، فیزیکدان از NUS اعلام کرد ما همچنین دریافتیم که سطح مطلوب برای تولید برق زمانی است که نیمی از سلول SEG روشن شود و نیمی دیگر در سایه باشد، زیرا این امر به ترتیب مساحت کافی برای تولید و جمع آوری بار را می دهد.

SEG همچنین می تواند سایه هایی را که از بالای آن عبور می کنند ثبت کند تا حرکت اشیاء عبوری را نیز داشته باشد. به عنوان مثال می‌تواند برنامه های مختلفی را در دستگاه های خانه های هوشمند متصل کند و حتی می تواند برای ایجاد حسگرهای خودران نیز استفاده شود.

هرچه روش های تولید برق تجدید پذیر بیشتر باشد در آینده با خیال راحت تر از وسایل خود استفاده می‌کنیم و کمتر به انرژی فسیلی تکیه می کنیم. هم اکنون سایه ها می توانند در کنار بارش برف و سرما در فضای بیرونی، به لیست منابع جایگزین انرژی اضافه شوند.

محققان اعلام کردند که این فناوری با داشتن مقرون به صرفه بودن، سادگی و پایداری، معماری امیدوارکننده ای را برای تولید انرژی سبز ارائه می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071314

وب گردی

وب گردی