از لزوم حفظ لکه‌های سبز منطقه ۴ تا حفظ درختان ملک خیابان فهمیده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پرونده چند ملک برای تعیین باغ بودن در پایتخت را بررسی کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه صبح امروز به بررسی پرونده چند پلاک ثبتی پیرامون باغ بودن یا نبودن ملک مورد نظر پرداختند و محمد سالاری در توضیح پرونده‌ای گفت: این ملک در خیابان شهید فهمیده در منطقه یک است که بیش از ۱۱۰۰ متر مربع تخمین زده شده است که در سند این زمین اعلام شده که این ملک یک قطعه زمین است با کاربری قدیم مسکونی که نظریه کمیسیون ماده هفت با داشتن ۳۷ اصله درخت باغ اعلام شده است، اما  باید حد نصاب درختان این ملک ۵ اصله باشد که در حال حاضر ۳۹ اصله در خت در آن وجود دارد.

وی افزود: با توجه به تصاویر هوایی و بافت ملک که درختانی با پراکندگی متناسب دارد رای بر باغ بودن  این ملک در کمیسیون شهرسازی داده‌ایم و دقت داشته باشید که درست است این ملک حدنصاب درختان را ندارد، اما اگر رای به غیر باغ بودن بدهیم همین تعداد درختان نیز از بین خواهند رفت.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران  نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن را با رای اکثریت خود به تصویب رساندند.

در ادامه سالاری در تشریح جزئیات یک پرونده دیگر گفت: این ملک ۶۳۰ متر مربع مساحت دارد و در خیابان شهید بهایی واقع شده و زیر پهنه فعلی و کاربری قدیم آن مسکونی بوده است.

وی با بیان این که این ملک تنها ۴ اصله درخت دارد اما در سال ۵۹ نظریه سازمان عمران اراضی شهری استان تهران مبنی بر باغ بودن این ملک است، ادامه داد: ما نیز طبق این نظریه این ملک را باغ اعلام می‌کنیم. هر چند که نه در سند کلمه باغ ذکر شده و نه حدنصاب درختان را دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند سازمان عمران اراضی شهری جانشین کمیسیون ماده ۱۲ است.

در ادامه علی اعطا در واکنش به پرونده گفت: گرایش شورای شهر پنجم حفاظت از باغات شهر تهران است و تاکنون به این موضوع عمل شده اما ۵ معیار برای تشخیص باغ وجود دارد که اعم از سند، حدنصاب درختان، رای کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری، تشخیص شورا  و تشخیص کمیسیون وزارت جهاد در خارج از محدوده شهرها است که باید بگویم با این که گواهی عمران یک ملک جانشین رای کمیسیون ماده ۱۲ قانون شهری است اما اگر این گواهی عمران بعد از رای کمیسیون باشد مبنا ندارد و کارشناسان حقوقی کمیته حقوقی بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که مواردی که به کمیسیون ماده هفت می آید و به گواهی عمران استناد کرده این گواهی معادل رای کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری نیست.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این ملک رای ندادند.

در ادامه سالاری در تشریح جزئیات یک پلاک ثبتی دیگر گفت: مساحت این ملک ۳۷۱ متر مربع است که در منطقه چهار محدوده رسالت واقع شده و کاربری قدیم آن مسکونی تعیین شده و در کمیسیون ماده هفت این ملک با داشتن ۱۲ اصله درخت باغ تعیین شده است.

وی با بیان این که به استناد عکس های هوایی این ملک باغ است، گفت: دقت داشته باشید که املاک مجاور این پلاک نیز باغ تشخیص داده شده است.

مجید فراهانی در واکنش به این نظریه گفت: این پلاک ویژگی‌های باغ بودن ندارد چرا که در زمین کمتر از ۵۰۰ متر قرار دارد و نه در سند  عنوان باغ قید شده و نه حدنصاب درختان دارد و تنها نمی‌شود به استناد عکس‌های هوایی این ملک را باغ اعلام کرد.

آرش میلانی در دفاع از این ملک گفت: ما در منطقه ۴ شاهد از دست رفتن دارایی‌های سبزمان و همچنین درخت زدایی تدریجی به خصوص در معابر به دلیل افت آب‌های زیر زمینی هستیم و بارها تشکل‌های محیط زیستی نسبت به  درخت زدایی از معابر هشدار دادند و به نظر می‌رسد باید این لکه‌های سبز باقیمانده را حفظ  کنیم.

نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران به باغ بودن این ملک رای مثبت دادند.

در ادامه سالاری با اعلام مشخصات یک پرونده دیگر گفت: این ملک ۳۸۴ متر مربع مساحت دارد و در بلوار الغدیر جنوبی در یافت آباد واقع شده و در سند شش دانگ باغ اعلام شده و کاربری قدیمی و فعلی آن مسکونی تعیین شده است و کمیسیون ماده هفت این ملک را با داشتن شش اصله درخت و دو نهال باغ اعلام کرده و ما نیز با توجه به مشاهدات و اسناد موجود این ملک را باغ اعلام می‌کنیم.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن را پذیرفته و به آن رای مثبت دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =