بورس انرژی می‌تواند به عنوان یک تسهیل‌گر در بازار برق عمل کند

عضو کارگروه نیروی دولت سایه با بیان اینکه برق قابل ذخیره‌سازی نیست و به صورت پیوسته تولید می‌شود، تصریح کرد: بورس انرژی می‌تواند به عنوان یک تسهیل‌گر در بازار برق عمل کند، اما در حال حاضر تنها ۲ درصد از نیاز مصرف‌کنندگان در بورس مبادله می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، نشست بررسی اقتصاد برق با حضور سعید جلیلی و جمعی از کارشناسان کارگروه‌های نیرو و اقتصاد دولت سایه برگزار شد.

در این جلسه ظرفیت بازار مبادلات کالا و خدمات و همچنین ویژگی‌های اقتصاد برق و توسعه صادرات آن مورد بررسی قرار گرفت.

خجسته از اعضاء کارگروه نیروی دولت سایه با بیان این نکته که برق باید به صورت کالا مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد که پیش زمینه رسیدن به این طرح، تفکیک اجزاء تولید، توزیع و فروش یا مصرف است.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات این بازار ناشی از عدم وجود معادلات بهینه و متقن اقتصادی در حوزه انتقال و توزیع برق است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۰ درصد تولید برق کشور توسط بخش غیردولتی صورت می‌گیرد، اما مسئله مردمی‌سازی اقتصاد در دو حوزه انتقال و توزیع چارچوب مشخصی ندارد.

خجسته در ادامه با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: خصوصی‌سازی بازار برق به صورت واقعی و با حضور شرکت‌های غیر دولتی به وضعیت مطلوب خود نرسیده و تنها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان ادعا کرد که اکثر نیروگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث گردیده است.

وی افزود: اولین نیروگاه برق کشور به صورت خصوصی احداث شده است که میتوان از آن مدل برای ادامه کار نیز بهره برد.

خجسته با بیان اینکه برق قابل ذخیره‌سازی نیست و به صورت پیوسته تولید میشود، تصریح کرد: بورس انرژی میتواند به عنوان یک تسهیلگر در بازار برق عمل کند، اما در حال حاضر تنها ۲ درصد از نیاز مصرف‌کنندگان در بورس مبادله می‌گردد.

عضو کارگروه نیروی دولت سایه در ادامه سخنان خود گردش مالی کم، عدم وصول مطالبات نیروگاه‌ها و ثابت بودن قیمت برق در کشور را از جمله دلایل عدم رونق بازار برق در بورس انرژی برشمرد و اظهار داشت: طبق اعلام وزیر محترم نیرو، ۷۰ درصد تجارت برق باید در بورس انجام شود و ما معتقدیم اگر بخش ترانزیت را نیز در این تجارت وارد کنیم، مشکل قیمت برق نیز حل خواهد شد.

خجسته در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای مقصدی همانند افغانستان امکان صادرات گاز وجود ندارد؛ به همین خاطر می‌بایست بر روی صادرات برق توجه ویژه‌ای با لحاظ راهکارهای مذکور داشته باشیم.

امکان ارائه خدمات بین دولتی نظیر ترانزیت برق صادراتی یک کشور به کشور دیگر توسط ایران از دیگر پیشنهادهای کارگروه نیرو به منظور استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور جهت ارزآوری مطرح شد.

وی اظهار داشت: اختلاف زمانی میان ایران و همسایگان، فرصت خوبی برای ارائه خدمات ترانزیتی به آنهاست؛ چرا که این اختلاف زمانی میتواند برای آن‌ها در پیک مصرف آن‌ها راهگشا باشد و از سوی دیگر برای کشور درآمدزایی نماید.

خجسته همچنین گفت: ۴۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در غیر از زمان اوج مصرف، قابلیت صادرات دارد که با مدیریت مناسب میتوان به خوبی از آن بهره برد.

وی به همین منظور پیشنهاد داد: میتوان ظرفیت برق نیروگاه‌های دولتی را برای مصارف خانگی و کشاورزی اختصاص داد و از ظرفیت نیروگاه‌های خصوصی جهت استفاده در مصارف صنعتی و همچنین تجارت (صادرات) برق بهره برد.

خجسته در انتها افزود: به این ترتیب با دو نرخی شدن قیمت برق، قیمت برای مردم مناسب شده و برای صادرات نیز رقابتی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =