هیچگاه دوباره بر سر مفاد برجام مذاکره نمی‌کنیم

وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که ایالات متحده نامه‌ای به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ارسال کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در گفت‌وگویی با سی بی اس نیوز تاکید کرد که ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد اما در پاسخ مجری برنامه هم گفت که "بیانیه‌های کمپین بایدن نوید دهنده بوده‌اند اما همچنان باید صبر کنیم و نظاره‌گر باشیم".

ظریف همچنین تاکید کرد، آنچه که دولت جدید در کمپین انتخاباتی خود می‌گوید مهم نیست بلکه آنچه که در دفتر انجام می‌دهد مهم است.

وی تصریح کرد: آنچه برایمان مهم است این است که کاخ سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه شعار یا وعده‌ای داده‌اند. رفتار آمریکا مهم است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه کسی در کاخ سفید نشسته است با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد.

بایدن اعلام کرده بود که در صورت پیروزی دولتش با به مذاکره مجدد بر سر توافقی خواهد پرداخت که در زمان اوباما و معاونت ریاست جمهوری‌اش پس از مدت طولانی حاصل شده بود اما ظریف تاکید کرد که چنین چیزی امید تهران نیست.

وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را چهار سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم.

ظریف بیان کرد که "تحت هیچ شرایطی" تهران به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده بود، فکر نخواهد کرد.

ظریف ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به معنای مذاکره مجدد نیست. به معنای آن است که آمریکا به پای میز مذاکره بازگردد.

ظریف با اعلام اینکه کمپین "فشار حداکثری" علیه ایران شکست خورده است، گفت: آن‌ها به ایران آسیب زده‌اند اما آن تغییرات سیاسی که آمریکا خواهان آن بود را به ارمغان نیاورده‌اند؛ حال این خواسته چه تغییر نظام باشد که این در ذهن بخش خاصی از دولت کنونی آمریکا است و چه  خواسته دونالد ترامپ باشد که خواهان به زانو درآوردن ایران به منظور تعیین مفاد توافق است.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: من می‌دانم که بایدن معاون رئیس جمهور پیشین درک می‌کند که این اتفاق [مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای] نخواهد افتاد و ممکن است به گونه‌ای دیگری اقدام کند.

ظریف همچنین به تغییر رفتار دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه ایران ضمن رد ادعاهای مقامات دستگاه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تاکید کرد که دونالد ترامپ "تنها شخصی است که موثرترین و مهم‌ترین بی‌حرمتی‌ها را علیه سیستم انتخاباتی آمریکا روا می‌دارد".

ظریف اعلام کرد هرکس که به تضعیف دموکراسی آمریکا علاقه‌مند باشد، "از رئیس‌جمهور ترامپ خواهد خواست تا درخصوص جعل اسناد و غیرمطمئن بودن انتخابات پستی و این جور مسائل صحبت کند".

ظریف عنوان کرد که ایران نامه‌ای از سوی دولت آمریکا دریافت کرده و هشدار داده که در زمان انتخابات اقدامی نکند و اینکه این کشور به هیچ‌گونه دخالتی را تحمل نخواهد کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1079566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =