زندگی و معیشت مردم را نباید به کاخ سفید گره زد

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا و با بیان اینکه نباید زندگی مردم را به شکست و پیروزی افراد در کاخ سفید گره زد، گفت: بایدن فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: انتخابات اخیر آمریکا و حوادث قبل و بعد از آن، اتفّاقی عبرت‌آموز بود. آمریکایی که سال‌ها مشکلاتِ ساختاری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را با قدرتِ رسانه‌ایِ اش پنهان کرده بود، این روزها بدون  روتوش در مقابل افکار عمومی جهان به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: آمریکای واقعی که در کنار قوت اقتصادی و نظامی خود، درگیرِ شکاف‌های عمیقِ اجتماعی و تبعیض‌های ساختاریست، فاصله‌ی بسیار زیادی با آمریکای نمایشی دارد، و تصویرِ واقعیِ امروز، روند رو به افول آمریکا را در مقابل چشمان مستضعفان جهان به نمایش گذاشت و با شکسته شدن هیمنه‌ی ایجاد شده، روندِ افولش را سرعت بخشید.

رییس مجلس گفت: همانگونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سید حسن نصرالله گفت: ما از شکست قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خوشحالیم و همه با چشمان خود دیدند، کسی که در این دنیا  ندای  «انا ربکم الاعلی»  سر دهد، بر اساس سنت الهی او در دنیا و آخرت خوار و خفیف می گردد. ما نظامِ فاسدِ حاکم بر آمریکا را، مقصرِ اصلیِ تصمیمات غلط آنها می‌دانیم و تنها خون‌بهای آنها را اخراجِ سربازانِ آمریکایی از منطقه می دانیم ولی، از کوچکی و زبونیِ صادر کننده‌ی فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می شویم.

قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر، هر چند که از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقاً باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکستِ کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیماتِ ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلیِ اقتصادِ ما را می‌سازد و قدرتِ ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم؛ کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست شادی کند یا عزا بگیرد.

رییس مجلس تصریح کرد: تصمیمات ما در حوزۀ مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی،  اختصاصِ ارز ترجیحی،  سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو،  بی تفاوتی نسبت به گرانی ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد  ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ی مشکلات کشور سوء مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاستگذار و مجریست؛ و همین سوءمدیریت هاست که باعث عدم برقراریِ ارتباطِ مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصا کشورهای آسیا واوراسیا شده است.

وی افزود: بدیهی است که لغو تحریم ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد اما واقع بینی حکم می‌کند که  لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت ساده اندیشانه است و تنها راه برداشته شدنِ فشارِ تحریم ها از دوشِ مردم و ناامید کردنِ دشمن از فشارِ حداکثری این است که ایران و تک تک مردم ایران مخصوصا طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم. لذا اگر و تنها اگر اقتصاد داخلی رونق گیرد، چرخِ تولید و اشتغال را به حرکت در آوریم و معیشت و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم، دشمن را از فشارِ بیشتر ناامید خواهیم کرد.

قالیباف ادامه داد: همچنین در این راه، هر سیگنالی که تصویرِ ضعف و نیاز به خارج را به دشمن بدهد، فرصت‌سوزی است بنابراین مجلسِ شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآوردِ آمریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه زا کرد.  
مشخص است که رئیس جمهور جدید آمریکا، ادعا می کند سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاست های متفاوتی را در چهار سال پیش رو در آن کشور رقم خواهد زد. یکسان دانستن جزء به جزء این دو فرد، موافق تجربۀ ما نیست ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌سازد دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فردِ جدیدِ مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او پیش از این نیز اجرایی شده است.

وی ادامه داد: درست است که بایدن با ترامپ فرق‌ دارد اما مهم این است که بدانیم بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم های به اصطلاح فلج‌کننده و اولین ناقض تعهدات آمریکا است، تفاوتی ندارد. بایدن نفرِ دومِ دولتِ اوباما و تنظیم‌کننده‌ی‌ اصولِ سیاست خارجی آن دولت بود و تیم کارشناسی و تصمیم ساز او عمدتا همان تیم دولت اوباما ست. مردم ایران فراموش نکرده اند که دولت اوباما - بایدن چگونه با ایجاد ساختارهایی پیچیده ، برای وضعِ تحریم های فلج کننده اقدام کردند و سخت‌ترین فشارهای تحریمی  را بر مردم ایران  وارد آوردند و هنگامی که از به نتیجه رسیدن این تحریم های فلج کننده شکست خوردند و مجبور شدند وعدۀ رفع تحریم ها را بدهند، نسبت به اجرای آن بدعهدی کردند و با ایجاد «ترس تحریمی» تحریم ها را در عمل، اعمال و ساختارِ تحریم ها را حفظ کردند و ترامپ بر مبنای همان ساختار تحریمی بود که توانست فشارها را بیشتر کند و آن چیزی را درو کرد که اوباما و بایدن کاشتند.

رییس مجلس گفت: هنوز سوابقِ بدعهدی و جوابِ منفیِ صریحِ دولت اوباما - بایدن به تلاش شرکت های اروپایی برای گرفتنِ تضمینی مکتوب برای تجارت با ایران در کارنامه آن ها وجود دارد و هنوز فراموش نکرده ایم که جان کری پس از این جواب منفی با فریبکاری دلیلِ عدمِ رفعِ عملی تحریم ها را ، تصمیمِ شرکت های اروپایی اعلام کرد.

قالیباف اظهار داشت: مردم ایران فراموش نکرده اند دولت اوباما - بایدن فقط به شرکت هایی اجازه ی فعالیت در اقتصاد ایران را داد که منافعِ اقتصادی آنها را تامین می کرد و شرکت هایی که می توانستند در حل مسائل ساختاری اقتصاد ایران، موثر باشند، امکان فعالیت پیدا نکردند. علاوه بر آن  مواضع رسمی شخص بایدن و مشاورانش تصریح دارد که قرار نیست آنها فشار را از سر مردم ایران بردارند، بلکه آنها تصمیم دارند فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل کنند یعنی با گشایش های اندک و اغواکننده اجازه رهاشدن از اقتصاد وابسته را به کشور ما نداده و معیشت مردم ما را گروگان خود نگه داشته تا بتوانند هرجا که می خواهند هوشمندانه فشار بیاورند و از ما امتیازهای سنگین بگیرند.  

وی عنوان کرد: همین سابقه‌ی بد و مواضعِ صریحِ بایدن و مشاورانش، به ما نشان داده، که برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست. برای ما فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است، و در صورتیکه عادی شدن فرایندِ فروشِ نفت، فعالیت های بانکی و تجارت شرکت های ایرانی با دنیا را در عمل مشاهده کنیم به آن رویِ خوش نشان می دهیم، گرچه به آن خوشبین نیستیم.

رییس مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران طبقِ گزارش هایِ مکرر آژانس انرژی اتمی تمام تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرد، لذا اگر بایدن واقعا معتقد به توافقی است که بعنوان نفر دوم  دولت قبل با ایران امضا کرده ، باید بدون پیش شرط تعهدات عمل نشده را اجرا و خسارات چندساله مردم ایران را از انجام ندادن تعهدات دولت آمریکا جبران کند تا همانطور که رهبر حکیم انقلاب در شهریور ماه 1398 سیاستِ عقلانی و اصولیِ ایران را تبیین کردند، بتواند در قالب کشورهای عضو توافقنامه 5+1 با ایران تعامل کند.

قالیباف گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا باید بداند که مردم ایران راه خود را پیدا کرده اند و تصمیم دارند با تقویت مولفه های قدرت در اقتصاد ، رفاه و امنیت و ایجاد فرصت های راهبردی،  هر فشار موثری  را بر ایران ناممکن و هزینه زا کنند. مردم ایران با هوشمندی کامل، فقط به تصمیمات توجه می کنند نه به تبلیغات و فقط منتظر عمل  هستند نه حرف ، و  متناسب با آن پاسخ مقتضی بر اساس منافع ملی خواهند داد.

رییس مجلس تصریح کرد: نکته بسیار مهم دیگری که این روزها باعث نگرانی شدید شده است وضعیت همه گیری کرونا است شرایط مخاطره‌آمیز شیوع کرونا در روزهای اخیر، اتخاذ تصمیمات قاطعانه برای قطع زنجیرۀ شیوع را حیاتی کرده است. رایگان یا کم هزینه کردن آزمایش کرونا برای تشخیص سریع ناقلان و قرنطینه و درمان فوری بیماران، وضع محدودیت‌های موثر و نه روی کاغذ و تعطیلی هدفمند شهرهایی که در وضعیت خطرناک شیوع این ویروس هستند، تصمیمی حیاتی است که باید با توجه به تجربیات بعضاً موفق سایر کشورها و نظر کارشناسان اتخاذ شده و به سرعت عملیاتی شود. علاوه بر آن حمایت همه جانبه از کادر درمان که در این وضعیت، مجاهدانه طی زمانی طولانی مشغول خدمت رسانی هستند، وظیفه‌ای مهم بر عهدۀ دستگاه‌های تصمیم‌گیر و اجرایی است و نتیجه‌ای مستقیم در کیفیت ارائۀ خدمات به بیماران کرونایی دارد.
 

انتهای پیام/

کد خبر: 1081005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =