دانشجو در برابر سرنوشت جامعه حساسیت دارد/ برخوردهای سلبی مانعی بزرگ بر سرراه فعالیت دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: دانشجو در قبال سرنوشت جامعه حساسیت دارد. اینکه گاهی القا می‌کنند که دانشجویان در قبال اتفاقات اطراف، حساسیت خود را از دست دادند و یا هویت آنان دچار تزلزل  شده است قطعاً واقعیت جامعه نیست و تجربه نشان داده است در بزنگاه‌های حساس بیشتر از دیگران در میدان حضور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه دانشگاه‌ها به عنوان قطب تولید علم و قلب تحولات سیاسی و اجتماعی شناخته شده‌اند و دانشجویان نیز عنصری تعیین کننده در آفریدن این تحولات و دگرگونی‌ها. دانشجوی امروزی باید در همه ابعاد علمی و اقتصادی و سیاسی فعال باشد؛ چرا که از این طریق باعث نجات کشور از بحران‌ها می‌شود که خود نوعی جهاد محسوب می‌شود. علاوه بر این، دانشگاه‌ها نه تنها باید دانش فنی قابل بهره‌برداری را انتقال دهند، بلکه باید به فکر تولید، گسترش و اشاعه‌ چنین دانشی نیز باشند.

در همین راستا سیدمحمد موسوی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به رسالت دانشجویان و دغدغه‌های آنها پرداخت. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

رسالت اصلی دانشجوی امروزی چیست و چرا دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه امروزی دارند؟

اولین رسالت دانشجویان علم آموزی و تلاش در جهت رفع محرومیت‌های علمی کشور و ایجاد زمینه‌های خود اتکایی و عدم وابستگی به شرق و غرب است  دانشجویان ثابت کرده‌اند در این زمینه هر کجا فعالانه ورود پیدا کرده‌اند دستاوردهای ارزشمندی را به دست آورده  و توانسته‌اند بندهای وابستگی به دیگران را پاره کنند.

 مواردی مانند انرژی هسته‌ای، توانمندی در سلول‌های بنیادی که مادر تمام سلول‌هاست، نانو فناوری، هوافضا، تسلیحات نظامی و موارد متعدد دیگر. پس در درجه اول باید خوب درس بخوانند و در راستای ارتقاء سطح علمی کشور اقدام کنند. رسالت دیگر آنان این است که به عنوان یک قشر فرهیخته در معادلات فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار باشند. آنان باید به خوبی فرهنگ انقلاب را بشناسند و با بصیرت در جهت تحرک جامعه به سوی آرمان‌های انقلابی که هزاران شهید جان خود را برای تحقق آنها فدا کرده‌اند فعالانه در میدان باشند و به تعبیر دیگر درد دین داشته باشند.

در رابطه با اینکه دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه دارند باید گفت این موضوع نسبت به همه دانشجویان کلیت ندارد ولی اگر دانشجویان امروز دغدغه‌مندی گذشته را ندارند، بخشی از آن به سیاست‌های برخی از مسئولان مربوطه برمی‌گردد که علی‌رغم توصیه‌های مقام معظم رهبری به مطالبه‌گری دانشجویان، آنان  به خاطر منافع خود در مقابل مطالبه‌گری دانشجویان ایستاده‌اند و از جهتی هم محافظه کاری‌ها و دل‌مشغولی‌های گوناگون دانشجویان فضای حرکت‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی آنان را سرد کرده است.

با توجه به نیاز اقتصادی جامعه، دانشجوی امروزی چگونه می تواند پیشگام و پرچمدار تحول در این عرصه باشد؟

به طور یقین دانشجویان تاثیرگذارترین قشر در توسعه و تحول اقتصادی کشور برای امروز و آینده هستند. یکی از موضوعات موثر در اقتصاد، اختراعات و تولید است که مقام معظم رهبری نیز امسال را با توجه به اهمیت آن، سال جهش تولید نامگذاری کردند، دانشجویان می‌توانند با حضور در هسته‌های پژوهشی، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، با اختراعات خود و کمک در جهت تولید و رفع نیازهای کشور، مبدا تحولات و مظهر اقتدار اقتصادی کشور باشند.

با توجه به تثبیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آیا وظایف دانشجوی امروزی کاهش یافته است؟ مهمترین جبهه‌ای که دانشجویان در عصر کنونی باید به آن توجه کنند چیست؟

خوشبختانه امروز در دنیا اقتدار و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی خاری در چشم دشمنان است. ولی به همین علت با توجه به اینکه دشمنان منافع خود را در خطر می‌بینند و انقلاب ما را باعث بیداری امت‌ها و ملت‌های محروم عالم می‌بینند، دشمنی دشمنان هر روز بیشتر خواهد شد، بنابراین امروز همه ما و به ویژه دانشجویان که همواره در حوادث و اتفاقات بسیار موثر بوده‌اند باید هوشمندانه در میدان حاضر باشند و اقتدار و تثبیت نظام را روز افزون کنند و باعث شوند که دشمنان را از رسیدن به اهداف شوم خود ناامید کنند.

استقلال و تفکر دانشجو یکی از تعابیری است که در دهه‌های مختلف بعد از انقلاب دچار تزلزل شده است چقدر این استقلال می‌تواند در پیشبرد اهداف و رسالت دانشجو تاثیرگذار باشد؟

دمدمی مزاج بودن و تغییر دیدگاه، ویژگی افرادی است که فکر و اندیشه و تصمیمات خود را وابسته به گروه‌ها و جناح‌های مختلف کرده‌اند و هرگاه تفکر و دیدگاه آن گروه و جناح بر اساس منافع  تغییر کرد؛ این افراد نیز رفتار خود را تغییر می‌دهند. این موضوع از خطرناک‌ترین آسیب‌ها برای دانشجویان است چرا که دانشجویان به عنوان یک فرد تحصیل‌کرده که نگاه جامعه به آنها دوخته شده است و باید تاثیرگذار باشد. بنابراین لازم است دانشجویان دارای استقلال فکری باشند و بر اساس تفکر و تعقل تأمل  در چارچوب مصالح انقلابی حرکت کنند. اینگونه افراد هرگز بازیچه گروه‌ها و جناح‌های گوناگون نخواهند شد و می‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

به نظر شما دانشجویان چقدر نسبت به محیط پیرامون خود حساسند؟ آیا هویت دانشجویان در عصر کنونی دچار تزلزل شده است؟

دانشجویان عموماً به اقتضای جوانی؛ حق‌طلبی، تنفر از بی‌عدالتی و ظلم و ویژگی‌های عاطفی نسبت به اتفاقات و حوادث جامعه بسیار حساس‌اند و درد آحاد جامعه را درد خود می‌دانند، بنابراین دانشجو در قبال سرنوشت جامعه حساسیت دارد. اینکه بعضاً القاء می‌کنند که دانشجویان در قبال اتفاقات اطراف خود حساسیت خود را از دست دادند و یا هویت آنان  دچار تزلزل  شده است قطعاً واقعیت جامعه نیست و تجربه نشان داده است در بزنگاه‌های حساس بیشتر از دیگران در میدان حضور دارند.

چه عواملی بر هویت دانشجو تاثیر گذار است و نقش خانواده و دانشگاه در شکل‌گیری شخصیت دانشجو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متغیرهایی چون: فرهنگ، آموزش، محیط، خانواده، مربی، دوست، و ... هرکدام به نوبه خود می‌توانند در هویت‌سازی افراد موثر باشند و دانشجویان نیز از این امر استثناء نیستند بنابراین فرهنگ خانوادگی و آنچه که دانشجو در خانواده آموزش دیده است در هویت او بسیار تاثیرگذار است.

نقش خانواده یکی از مهمترین عوامل در شکل گیری شخصیت فرزندشان خواهد بود. در دانشگاه نیز تربیت خانوادگی، در تربیت و آماده سازی آنان بسیار موثر است. همچنین دانشگاه هم از تاثیر گذارترین فضاها برای تربیت است. لذا وظیفه دانشگاه‌ها با توجه به نقش کلیدی آن‌ها برای جامعه، تنها به توسعه جامعه، اکتفا نمی‌شود بلکه اصلاح و هدایت جامعه تقویت تفکر و تعقل، مسئولیت‌پذیری، توسعه پایدار اجتماعی، خود باوری و بسیاری از شاخص‌های دیگر توسعه را بر عهده دارند. ولی باید به این مطلب توجه داشت که بهره‌مندی دانشجویان از پتانسیل دانشگاه مشروط به تربیت مناسب او در خانواده است، والا دانشگاه می‌شود محیطی برای گذران وقت بدون آنکه از میوه‌های ارزشمند آن بهره برده باشیم.

برخوردهای سلبی و تند جامعه چقدر در محافظه کاری دانشجو تاثیرگذار بوده است؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد برخوردهای نامناسب جامعه به مسئولان با دانشجویان تا حد بسیار زیادی در محافظه کاری آنان تاثیر داشته است و مقام معظم رهبری بارها و بارها در خصوص کرسی‌های آزاد اندیشی توصیه فرمودند ولی متاسفانه در برخی از دانشگاه‌ها دیدگاه‌های متقابل را تحمل نکردند و با برخوردهای نامناسب مانع فعالیت دانشجویان و یا به تعبیری زمینه مسامحه کاری عده‌ای از آنان را به وجود بیاورند.

حضور در گروه‌های دانشجویی مثل انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی چقدر می‌تواند در دغدغه‌مندی دانشجو تاثیر گذار باشد؟

حضور در گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی، جایگاه مناسبی است که ضمن تجربه فعالیت‌های اجتماعی و  ظهور و بروز توانمندی‌های دانشجویان، آنان بتوانند نقش خود را در قبال جامعه خود ایفا کنند و با فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود در دانشگاه و به تبع آن در جامعه تحول آفرینی کنند.

رابطه دانشجو و استاد چه تفاوت هایی با رابطه دانش آموز با معلم دارد؟ آیا دانشجو در کشور حق پرسشگری و انتقاد از استاد را دارد؟

دانش‌آموز همانگونه که از نامش پیداست برای آموختن علم و دانش وارد مدرسه می‌شود یعنی مرحله به مرحله همه مفاهیم به او آموزش داده می‌شود و بعد با تمرین و تکرار در آنها متوقف می‌شود ولی دانشجو برای جستجوی علم و دانش وارد دانشگاه می شود.

در دبیرستان محوریت آموزش با دبیر است، کلیه مطالب درسی و موضوعات را نکته به نکته به دانش آموزان تدریس می‌کند ولی  در دانشگاه محور آموزش استاد نیست؛ بلکه استاد  کلیات و یا نکات اساسی را آموزش می‌دهد و بقیه مطالب به عهده دانشجو گذاشته می‌شود به همین خاطر نقش دانشجو بسیار برجسته تر و اساسی‌تر است.

در دانشگاه مهم است که دانشجو بر مطالب تحصیلی مسلط شود بلکه بسیار مهم است که در بحث‌های کلاسی شرکت کند. ایده‌های خلاقانه بدهند و نظر خود را مطرح کند و نظرات استاد و دیگران را نقد کند به این ترتیب دانشجو توانمند شده مهارت‌های لازم را می‌آموزد و می‌تواند در صنعت و علم تحول آفرینی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =