چرا سنوات کارگران علی الحساب می‌شود؟

یک کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی درباره دلایل علی الحساب شدن سنوات کارگران توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: دلیل اول برای علی الحساب شدن سنوات کارگران این است که کارفرمایان اعتقادی به قرارداد کار کتبی ندارند و با کارگران خود قرارداد کار منعقد نمی کنند.

او با بیان اینکه در این صورت کلیه پرداخت های کارفرمایان به کارگران خود تحت عنوان سنوات، علی الحساب تلقی شده و در پایان کار کارفرما می بایست مابه التفاوت سنوات را بر اساس آخرین حقوق کارگر پرداخت کند، گفت:دلیل دوم که باعث می شود پرداخت سنوات به کارگران علی الحساب شود این است که کارفرمایان قراردادهای اشتباه با کارگران خود منعقد می کنند.

حاجی زاده افزود: قرارداد هایی که با تصور اشتباه کارفرما بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی و براساس عرف داخلی شرکت با کارگران منعقد می شود و در این زمان شکایت کارگران اینگونه قراردادها باعث اثبات تسویه حساب سنوات های پرداختی کارفرما نخواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه دلیل سوم برای علی الحساب شدن سنوات کارگران، قرارداد های کار سفید امضا است، افزود:  این قراردادها آمار بالایی را در کسب و کارها دارد.

او تصریح کرد: قراردادهای کار سفید امضا به غیر از اینکه مجازات حبس برای کارفرمایان دارد، باعث دائمی شدن کارگران شده و تمامی پرداخت هایی که تحت عنوان سنوات به کارگران انجام شده باشد علی الحساب خواهد بود و کارفرما در زمان قطع همکاری محکوم می شود.

حاجی زاده با بیان اینکه دلیل چهارم این موضوع، انجام تسویه حساب های غیرقانونی و برخلاف تشریفات تعیین شده قانونی است، ادامه داد: اخد رسید های تسویه حساب برخلاف قانون و اقرار کارگران در خصوص دریافت حقوق و مزایا که فاقد تشریفات است، باعث می شود که در برخی مواقع پرداخت ها اصلا برای سنوات در نظر گرفته نشود و در برخی مواقع هم علی الحساب محسوب شود.

انتهای پیام/

منبع:باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 1082199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =