فخری‌زاده به دلیل ملاحظات متعدد و پیچیده عملیاتی کشته شد

ژنرال بازنشسته و مقام امنیتی پیشین رژیم صهیونیستی، معتقد است دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران به دلیل ملاحظات متعدد و پیچیده خاصی در زمان کنونی به شهادت رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «عاموس یادلین» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (آمان) و رئیس کنونی اندیشکده «مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» (INSS) ابراز عقیده کرد که شاید ایران برای گرفتن انتقام ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی خود تا پایان دولت کنونی آمریکا صبر کند.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» یادلین، شامگاه یکشنبه طی سخنرانی در نشست خبری مرکز رسانه‌ای رژیم اسرائیل توضیح داد: «در حالی که در مورد ترور [سردار حاج] قاسم سلیمانی، آمریکا مسؤولیت را برعهده گرفت و ایران نیز ده‌ها موشک به پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرد، اکنون هیچ‌کسی مسؤولیت را برعهده نگرفته؛ پس احتمال دارد ایران تا روزهای پایانی [ریاست جمهوری دونالد] ترامپ [برای انتقام] صبر کند، زیرا نمی‌خواهند زمان کافی به او برای سوءاستفاده از این انتقام جهت انجام حمله بدهد.»

وی ضمن اشاره به اینکه از نظر ایران، رژیم صهیونیستی مسؤول ترور شهید فخری‌زاده است، گفت: «اجتناب تل‌آویو از برعهده‌گرفتن این اقدام به تهران فرصت داده که مجبور به انجام واکنش فوری و پر سروصدا نشود.»

رئیس اندیشکده مطالعات امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس با بیان اینکه ایران فعلاً نمی‌خواهد واکنشی از سوی دولت ترامپ را به همراه داشته باشد، اظهار داشت که واکنش تهران در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ یا روزهای آغازین دولت «جو بایدن» می‌تواند خطر تلافی‌جویی آمریکا را کاهش دهد.

* واکنش به شکل تقویت برنامه هسته‌ای

به نوشته جروزالم‌پست، یادلین با طرح این ادعا که شاید شدیدترین واکنش ایران، حمله موشکی به اسرائیل باشد، افزود: «البته شاید هم ایران فقط به شکل تسریع برنامه هسته‌ای خود واکنش نشان دهد، چیزی که هم‌اکنون نیز آشکار است و از می ۲۰۱۹ هم انجام داده‌اند. آن‌ها می‌توانند [اورانیوم] بیشتری را نسبت به سطح کنونی، غنی‌سازی کرده و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری نصب کنند. این یک گام یا واکنش استراتژیک خواهد بود.»

وی با بیان اینکه احتمال حمله ایران به سفارتخانه‌ها یا اشخاص بسیار مهم اسرائیلی را می‌توان از طریق واکنش این کشور به ترور چند دانشمند هسته‌ای در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ سنجید، گفت که گروه‌های حامی ایران در لبنان، سوریه، عراق، یمن یا هر جای دیگری نیز می‌توانند برای انتقام استفاده شوند و راکت شلیک کنند، چیزی که می‌تواند خطرناک باشد که البته به اندازه شلیک موشک بالستیک توسط ایران تحریک‌کننده نیست.

جروزالم‌پست با بیان اینکه گویا یادلین از آمریکایی‌ها عصبانی است، به نقل از وی نوشت: «آمریکایی‌ها خیلی سریع به نیویورک‌تایمز لو دادند که اسرائیل این [ترور] را انجام داد. هر مدرک بیشتری که به ایران کمک کند برای انتقام از اسرائیل تصمیم بگیرد، اشتباه است.»

عصبانیت ژنرال یادلین از افشای نقش رژیم صهیونیستی در عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده توسط آمریکایی‌ها را می‌توان نشانه مؤیدی بر نقش کلیدی این رژیم در این عملیات تروریستی و اطلاع آمریکا از این جنایت دانست.

* مسؤولان صهیونیست دهان خود را ببندند!

بر اساس این گزارش، این مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی با کنایه به اظهارات ذوق‌زده «بنیامین نتانیاهو» چند ساعت بعد از ترور شهید فخری‌زاده، به مسؤولان کنونی این رژیم توصیه کرد که دهان خود را ببندند و چیزی را لو ندهند، زیرا تا همین الان هم بیشتر از حد مجاز صحبت کرده‌اند.

وی با تکرار ادعای وجود برنامه مخفی هسته‌ای در ایران و طرح این ادعا که هیچ‌کسی از اقدامات مخفی ایران در برنامه هسته‌ای خود خبر ندارد، افزود: «بدون شک، او [شهید فخری‌زاده] هسته اصلی دانش، اختیارات و سازمان‌دهی برنامه [هسته‌ای ایران] بود.»

این ژنرال بازنشسته صهیونیست با مقایسه شهید فخری‌زاده با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: «به‌رغم اینکه ایرانی‌ها برای وی جایگزین پیدا خواهند کرد، اما کسی به اندازه مهارت و سطح توانایی‌های او وجود ندارد.»

بر این اساس، یادلین درباره زمان‌بندی ترور این دانشمند هسته‌ای ایران نیز گفت: «او به دلیل ملاحظات متعدد و پیچیده عملیاتی و نیز محدودیت‌ها و توانمندی‌های خاص، در این زمان کشته شد، زیرا چنین عملیات دقیقی به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و گسترده نیاز داشت.»

وی در اظهاراتی که تلویحاً نقش اسرائیل در این ترور را تأیید می‌کرد، افزود: «اگر دیگرطرف‌ها مانند آمریکا، سعودی یا مخالفان [حکومت] ایران در این [عملیات] دخیل می‌شدند، زمان بیشتری می‌برد و شرایط خاصی را نیاز داشت تا همه طرف‌ها به این ترور دقیق چراغ سبز نشان دهند.»

یک مقام اطلاعاتی غربی، شامگاه شنبه به‌صراحت گفته بود که ترور شهید فخری‌زاده، برنامه بلندمدت رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران بود.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «بعدازظهر امروز (جمعه) عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1082309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =