پیگیری ترور شهید فخری‌زاده مطالبه بین‌المللی شود/ لزوم بررسی نظریه فقه امامیه درباره تروریسم

نشست مجازی با موضوع ماهیت ترور و مجازات آن در فقه و حقوق جزای بین‌الملل با نگاهی به ترور شهید محسن فخری‌زاده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران برگزار و بر پیگیری ترور شهید فخری‌زاده به‌صورت مطالبه بین‌المللی تأکید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نشست مجازی با موضوع ماهیت ترور و مجازات آن در فقه و حقوق جزای بین‌الملل با نگاهی به ترور شهید محسن فخری‌زاده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران با همکاری انجمن علمی حقوق این دانشگاه برگزار شد.

فرهاد مصری‌نژاد نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و معاون بسیج اساتید استان اصفهان با تبریک و تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده در این نشست اظهار کرد که حداقل پیگیری در ترور این شهید پیگیری حقوقی در سطح جامعه و بین‌الملل است.

پیگیری ترور شهید فخری‌زاده مطالبه بین‌المللی شود

وی افزود: این موضوع باید به‌عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه عنوان شود و  با برنامه‌ریزی‌های مناسب در ارگان‌ها، سازمان‌ها، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی تبدیل به یک مطالبه بین‌المللی شود و به نقل از مقام معظم رهبری زمان افسارگسیختگی و بزن دررو دیگر تمام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران خاطرنشان کرد: در نظر افکار عمومی جهان، دولتی که به‌عنوان یک دولت تروریسم در سطح دنیا دانشمندان کشورهای مختلف را فقط به واسطه اینکه مشغول انجام فعالیت‌های علمی هستند، ترور کند و علم را در انحصار خود نگه دارد، محکوم می‌کنند.

ترور در فقه اسلامی مطرود است

معیر محمدی عضو گروه فقه و حقوق دانشگاه عدالت و عضو شورای گروه مطالعات قضای اسلامی پژوشگاه قوه قضائیه نیز در این نشست مجازی، سخنان خود را با توجه به مقاله‌ای که سال گذشته در زمان شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان ماهیت‌شناسی حکم عملیات تروریستی در فقه منتشر شد، آغاز کرد.

وی رویکرد سخنان خود را به سمت مسائل فقهی ترور جهت داد و گفت:  تروریسم یک اصطلاح شناخته شده هم در حقوق و هم در علوم‌سیاسی بوده و متأسفانه ما از ابتدای انقلاب اسلامی مصون از ترور و تروریسم نبودیم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه قوانین‌مان مستقیماً مبتنی بر فقه امامیه است باید نظریه فقه امامیه درباره تروریسم را بررسی کنیم.

عضو گروه فقه و حقوق دانشگاه عدالت و عضو شورای گروه مطالعات قضای اسلامی پژوشگاه قوه قضائیه افزود: در علوم فقهی شیعه عنوان‌هایی مانند بخل، اختیال و جهاد وجود دارد؛ بنابراین باید تبیین کنیم که مرز بین این مفاهیم کجاست و تعریف این عنوان‌ها چیست وسپس آن مرزی که بین اینها ایجاد تفاوت می‌کند در چیست و چطور باید آنها را تفکیک کنیم.

این کارشناس فقهی اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما قربانی ترور است، اتهامات زیاد به جهان اسلام درباره تروریسم بودن وارد می‌شود و دشمن وقیحانه این اتهام را به سمت ما نشانه می‌رود و این نیاز به تبیین دارد و شبهاتی که در اذهان عمومی به سمت ما وارد می‌شود، باید از بعد داخلی میان جوانان خودمان و هم از نظر خارجی برطرف شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد:  از آنجایی که ما تروریسم را یک پدیده شوم می‌دانیم، در این مورد باید مرزبندی‌ها را در مورد بعضی واژه‌ها مثل تفاوت عملیات استشهادی با تروریسم مشخص کنیم، در متون دینی و فقهی برای واژه ترور از مفهوم فتک(حمله غافلگیرانه) نام برده شده و در روایت معروفی از رسول اکرم(ص) نقل شده که از فتک نهی کرده و اسلام فتک را محکوم کرده است.

  محمدی افزود: از نظر لغوی فتک به معنای حمله غافلگیرانه است یعنی حمله‌ای که شخص انتظار آن را ندارد مانند حمله‌ای که به شهید والامقام محسن فخری‌زاده شد، اسلام حتی کشتن کفار حربی را با استفاده از ابزار ترور نهی کرده مگر اینکه حاکم در موارد خاص مطرح کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =