احتمال برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به جای منامه

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع خود از احتمال برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به جای منامه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، منابع رسانه‌ای گزارش دادند که در صورت امضای توافق نهایی میان قطر و کشورهای محور سعودی، نشست بعدی سران شورای همکاری خلیج فارس به جای بحرین در پنجم ژانویه آینده در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،   پیش از این منابع مطلع از مذاکرات در مورد بحران خلیج فارس و قطر گفته بودند که کشورهای تحریم کننده قطر به رهبری ریاض آماده‌اند تا در توافق نهایی به میزان قابل توجهی از خواسته‌های خود بکاهند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام نزدیک به حکومت سعودی آورده است: «عربستان آمادگی دارد با باز کردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای قطری امتیازاتی را بدست آورد، البته درصورتی که دوحه حمایت مالی از مخالفان سیاسی عربستان را متوقف کرده و رسانه‌های خود را  در حمله به عربستان مهار کند.»

روز سه شنبه، امارات و مصر حمایت خود را از تلاش‌ها برای حل مناقشه خلیج فارس ابراز داشتند؛ اما یک منبع نزدیک به عربستان سعودی اظهار داشت که امارات عربی متحده که مخالف سرسخت قطر است در برابر این مسئله مقاومت می‌کند.

«فیصل بن فرحان»   وزیر خارجه عربستان سعودی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که متحدان عربستان در رابطه با حل بحران خلیج فارس در همان خط عربستان هستند و انتظار می‌رود توافق نهایی با قطر به زودی انجام شود.

 وزیر خارجه کویت حدود ۱۰ روز پیش اعلام کرد، مذاکرات حل بحران چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با قطر «ثمربخش» بوده است.

روابط چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع و قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

این کشورها، برای عادی شدن روابط خود با قطر خواستار قطع رابطه دوحه با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =