قصه یک رفاقت ۳۳ ساله/ علاقه شهید «فخری زاده» به فیزک و فلسفه علم

«فریدون عباسی» معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: جزو افراد علمی بود که به فلسفه علم هم علاقه داشت و هم خودش کلاس می رفت و هم در دانشگاه، فلسفه علم را کار می کرد و به اشعار حافظ و سعدی هم علاقه داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «فریدون عباسی» رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از دوستان شهید فخری زاده و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در برنامه سرباز روح الله گفت: آشنایی من با شهید فخری زاده به دی ماه سال ۶۶ برمی گردد و ۳۳ سال از آن زمان می گذرد.

وی ادامه داد: دوستی ما با یک مکالمه کوچکی که داشتیم آغاز شد و ایشان همکار من شد و دیدم خیلی فرد مودب و علمی است و مدت زیادی نگذشته بود که لیسانسش را گرفته بود. پشتکار خوبی داشت و در مدت ۲ سال اولی که با هم کار کردیم، خیلی منظم بود و سر وقت می آمد و مرتب مطالعه داشت و کارهای آزمایشگاه را انجام می داد.

عباسی اظهار داشت: بعد از چند سال در کرج با هم همسایه شدیم و با هم به محل کار می آمدیم و برمی گشتیم، در این مدت متوجه شدم با ایشان در عملیات رمضان با هم حضور داشته ایم و این دوستی و همکاری ادامه داشت تا زمان شهادت ایشان. ما ابتدای کارمان در وزارت سپاه بود. من تازه به تهران آمده بودم و وارد وزارت سپاه شدم که کارهای مربوط به جنگ را در حوزه صنعتی انجام بدهیم. آقای فخری زاده جزو اولین نفراتی بود که جذب واحد ما شد و ما پدافند هسته ای را شروع کردیم.

وی افزود: رصد ویژه ای هم روی رژیم صدام داشتیم که به سمت سلاح هسته ای می رفت و ما یقین داشتیم اگر دستیابی پیدا کند کشور ما را تهدید خواهد کرد. اولین قدم ما بحث پدافند بود و بعد از اتمام جنگ ما این واحد علمی تحقیقاتی را حفظ کرده و در دانشکده امام حسین(ع) ادامه بدهیم. بعد از مدتی آقای فخری زاده جایگزین من شد و گروه فیزیک را اداره می کرد و مامور شدم به وزارت علوم.

عباسی گفت: از سال ۷۳ تا ۷۶ نقشه راه صنعت هسته ای را به ایشان سپردند که خیلی خوب از عهده کار برآمد و در برخی حوزه ها تعیین تکلیف شد که کشور بخواهد جدی به کار ساخت رکتورهای هسته ای بپردازد و برنامه ریزی شد و بعد از این دوران هم در وزارت دفاع تولید اقلام پدافندی را انجام دادند. در دوران بازسازی از ایشان هم درخواست شد که به کمک دانشگاه ها آمدند.

وی ادامه داد: ایشان ۲۲ سال عهده دار این مسئولیت بود و تشکیلات سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را پایه گذاری کرده و ۱۰ سال آن را مدیریت کرد و افراد بسیاری را جذب کرد و حتی سالها پس از شهادت شهید شهریاری که به شهید فخری زاده ارادت داشت و علاقه داشت که ایشان دکترایشان را بگیرند، اما ایشان به وصیت شهید شهریاری عمل کردند و با استفاده از بورسیه مربی به صورت خیلی مرتب و منظم در کلاس ها شرکت می کرد و حتی به رفع اشکال دانشجوها هم می پرداخت.

عباسی در پایان گفت: ایشان جزو افراد علمی بود که به فلسفه علم هم علاقه داشت و هم خودش کلاس می رفت و هم در دانشگاه شهید بهشتی، امام حسین و مالک اشتر، فلسفه علم را کار می کرد و یک فیزیکدان قویی بود. ایشان علاقه بسیاری به حافظ و سعدی هم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =