پروتئین قابل هضم از پر مرغ تولید شد/ جلوگیری از واردات خوراک دام

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پروتئین قابل هضم برای صنایع غذایی دام، طیور و آبزیان شدند که می تواند جایگزین سویا شود و از واردات سویا به کشور جلوگیری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ عبدالله حسینی، عضو هیأت علمی مؤسسه علوم دامی و مجری طرح «تولید مواد خوراکی حاوی پروتئین قابل هضم از پر مرغ» اظهار کرد: با توجه به اینکه ۵ -۷ درصد وزن مرغ را پر تشکیل می‌دهد و در ماده خشک این پر ۹۰ درصد پروتئین وجود دارد در صدد برآمدیم تا تکنولوژی تولید ماده خوراکی دام و طیور از پر را به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه پودرهای خوراکی برای دام، طیور و آبزیان دارای پروتئین هستند، بیان کرد: اما این پروتئین‌ها، از نوع کاذب هستند و علاوه بر اینکه به خوبی جذب بدن دام و طیور نمی‌شود بلکه به صورت ازت از بدن حیوان خارج می‌شود.

این محقق با تاکید بر اینکه همچنین اگر این پروتئین موجود در پر مرغ استفاده نشود و دورریز باشد منجر به آلودگی محیط زیست خواهد شد، افزود: متأسفانه در کشور ما فرآوری پر، به صورت کامل انجام نمی‌شود که همین باعث آلودگی محیط می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در صدد برآمدیم تا با فرآیند مناسبی، از پر، پروتئین قابل جذبی را به تولید برسانیم، خاطر نشان کرد: طی این فرایند مواد خوراکی برای طیور، دام و آبزیان تولید می‌شود که ۸۵ درصد پروتئین دارد؛ طی برآوردهایمان بیش از ۷۵ درصد این پروتئین قابل هضم است.

به گفته عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی، این ماده را در جیره طیور تست کردیم و بررسی‌ها علاوه بر تأیید میزان پروتئین قابل هضم در بدن دام، طیور و آبزیان نشان داد که می‌توان تا ۳ درصد از این ماده به عنوان جیره طیور استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از اینها مواد خوراکی که حاوی پروتئین بودند برای دام و آبزیان قابل استفاده نبود، گفت: اما از این ماده خوراکی می‌توان همزمان برای خوراک دام، طیور و آبزیان بهره برد. در واقع چنین مواد غذایی برای کشور ما که مواد خوراکی برای دام، طیور و آبزیان استفاده شود نداشتیم.

حسینی با بیان اینکه امکان تولید ۹۰۰ هزار تن از این ماده را داریم، گفت: پیش از اینها از پر مرغ به خوبی استفاده نمی‌شد اما اکنون می‌توان از این فرصت بهره برد و طرح را در تمام استان‌ها اجرایی کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این تولید را در تهران انجام می‌دهیم و در استان‌های تهران حتی قزوین هم می‌توانیم پوشش بدهیم و برای توسعه این اقدام لازم است که در همه استان‌ها چنین خط تولیدی داشته باشیم زیرا انتقال پر از استان‌های مختلف آلودگی ایجاد می‌کند.

مجری طرح با بیان اینکه امکان توسعه خط تولید این ماده خوراکی حاوی پروتئین را در استان‌های مازندران، گیلان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و… داریم، گفت: ما کشور وارد کننده خوراک دام و طیور هستیم از این رو نیاز است که چنین محصولاتی در راستای کاهش واردات به تولید برسد؛ اگر ما بتوانیم ۱۵۰ هزار تن پر را در سال به خوراک دام و طیور کنیم می‌توانیم این ماده را جایگزین ۲۲۵ هزار تن سویا کنیم.

به گفته حسینی، هر یک کیلو پودر پر معادل یک و نیم کیلو سویا است از این رو در ابتدای کار می‌توانیم ۵ درصد واردات سویا به کشور را کم کنیم؛ در واقع با استفاده از این محصول واردات سویا تا ۲۰۰ هزار تن در سال کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1087221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =