دلایل  تعویق نیافتن زمان آزمون دستیاری/ اعلام دغدغه‌های داوطلبان

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دغدغه‌های همه داوطلبان دستیاری برای ما اهمیت دارد، گفت: تعویق آزمون دستیاری به سال ۱۴۰۰، حاشیه‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، علی‌اکبر حق‌دوست در پاسخ به ابهامات و اعتراض‌ها به آزمون دستیاری در اسفند ۹۹ گفت: در حال حاضر اعتراض‌های زیادی از کانال‌های مختلف به من می‌رسد که درخواست دارند آزمون را به تعویق بیندازیم. گفته می‌شود که منابع آزمون دستیاری را باید ۹ ماه قبل از برگزاری آزمون اطلاع می‌دادیم که برخی معترضان ادعا دارند که این اتفاق نیفتاده است.

منابع آزمون دستیاری، قبل از ۹ ماه از تاریخ برگزاری آزمون اعلام شده است

وی تاکید کرد: باید اعلام کنم که این حرف‌ها واقعیت ندارد. منابع آزمون دستیاری، قبل از ۹ ماه از تاریخ برگزاری آزمون اعلام شده است. این موضوع نیز هم به صورت کتبی و هم در وبسایت‌ها اعلام شده است. اگر تاکنون واقعا نقصی در این زمینه بود، این آزمون از طریق نهادهای نظارتی به تعویق می‌افتاد. بنابراین از نظر قانونی، اشکالی به این موضوع وجود ندارد. در این بین، باید در نظر داشت که فقط دو منبع آزمون دچار تغییر شده است و نه منابع آزمون همه رشته‌ها.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به مصوبه قانونی زمان برگزاری آزمون یادآور شد: ما هم در حال اجرای همان قانون هستیم. همین قانون می‌گوید باید در بهمن یا اسفند هر سال، آزمون دستیاری برگزار شود. در اسفند سال گذشته که در اوج بیماری کرونا قرار داشتیم، ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری، دستور داد که این آزمون به سال آینده موکول شود. بنابراین آزمون دستیاری که در سال ۹۹ برگزار شد، همان آزمونی است که باید در اسفند ۹۸ برگزار می‌شد، ولی به دلیل شرایط ویژه کرونا برگزار نشده بود.

حق دوست اظهار داشت: به عنوان معاون آمورزشی وزارت بهداشت وظیفه دارم که قانون را اجرا کنم. قانون هم به برگزاری آزمون دستیاری در اسفندماه تاکید دارد. در عین حال اگر هم قرار باشد که دوباره آزمون را در اسفند برگزار نکنیم، ستاد ملی کرونا باید این دستور را صادر کند.

منابع آزمون دستیاری و منابع آزمون پیش کارورزی یکی هستند

وی درباره نارضایتی برخی داوطلبان درباره منابع آزمون دستیاری و یکی نبودن آن با منابع آزمون پیش کارورزی گفت: قطعا باید منابع این دو آزمون یکسان باشد و ما هم این را قبول داریم، اما باید در نظر داشت که طبق منطق در وزارت بهداشت و در کل نظام آموزشی کشور، سال تحصیلی از مهر شروع می‌شود و تا شهریور سال آینده ادامه دارد. قبلا هم همینطور بوده است. بنابراین باید منابع اسفندماه با منابع شهریور ۱۴۰۰، یکسان باشد که این موضوع رعایت شده است. یعنی در این زمینه هم عین قانون را اجرا می‌کردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص درگیری داوطلبان آزمون دستیاری به دلیل شرایط ویژه کرونا و حضور در خط مقدم درمان کرونا خاطرنشان کرد: ما به همه این زحمت‌ها و فداکاری‌ها احترام می‌گذاریم و بسیار برای آن ارزش قائل هستیم، اما باید اینطور نگاه کرد که این آزمون هم یک مسابقه است.

اکثر داوطلبان آزمون دستیاری از کرونا متاثر شده‌اند

وی گفت: اکثر داوطلبان آزمون دستیاری، متاثر از کرونا شده‌اند. بنابراین اگر بحث سختی و آسیب است، این اتفاق برای همه افتاده است. حتی عده‌ای هم در این مدت به ما نامه نوشته‌اند و درخواست کرده‌اند که تاریخ برگزاری آزمون دستیاری عوض نشود.

حق دوست اضافه کرد: البته تاکنون نظرخواهی درباره تاریخ برگزاری آزمون دستیاری انجام نشده است که بدانیم کفه ترازو به سمت کدام گروه از داوطلبان است، اما معتقدم همواره باید نظم و قانونمداری از اصول آموزش باشد. تردید و شک و جابجایی در تاریخ آزمون‌ها می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری در حوزه آموزش ایجاد کند. حتی اگر تعداد کمتری از داوطلبان تمایل به برگزاری آزمون دستیاری در اسفندماه داشته باشند، حق با آنهاست.

حتی یک نفر هم موافق برگزاری آزمون در زمان قانونی باشد، نمی‌توان حق قانونی او را زیرپا گذاشت

وی یادآور شد: اگرچه هیچ نظرسنجی در این خصوص انجام نشده است و واقعا نمی‌دانیم که چند درصد از داوطلبان با برگزاری آزمون دستیاری در اسفند موافق یا مخالف هستند، ولی سیاست ما باید در هر شرایطی اجرای قانون باشد. حتی اگر یک نفر هم موافق برگزاری آزمون در زمان قانونی باشد، ما نمی‌توانیم حق قانونی او را زیرپا بگذاریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره تبعات تعویق آزمون دستیاری سال ۹۹ گفت: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، ماه مبارک رمضان را در پیش داریم. در خردادماه نیز انتخابات ریاست جمهوری را داریم که قطعا این اتفاق بزرگ بر همه فرآیندهای ما اثر خواهد گذاشت. حتی معلوم نیست که پرونده انتخابات ریاست جمهوری، خردادماه بسته شود، زیرا احتمال دارد که مثلا انتخابات به دور دوم برود.

وی گفت: آزمون دستیاری یک فرآیند بلندمدت است. شما امتحان را می‌گیرید، ولی بعد از آن با انبوهی از اعتراض‌ها مواجه خواهید بود. حتی گاهی با فشارهای مختلف و گاه غیرقانونی، برخی داوطلبان تلاش می‌کنند که نتیجه را به نفع خود تغییر دهند. بعد از این فرآیند باید نمرات تعیین شود. برخی رشته‌ها نیز به مصاحبه نیاز دارند. فرآیند مصاحبه هم که زمان‌بر است. بعد از آن باید نتایج نهایی را اعلام کنیم.

حق دوست افزود: داوطلبان قبول شده باید فرصت کافی داشته باشند که مثلا فرآیند اجاره خانه در شهر قبولی خود را طی کنند. اگر هم فرزندی داشته باشند که باید زمان داشته باشند تا ثبت نام دانش آموزان در مدارس را انجام بدهند. تقریبا همه دانشگاه‌ها نیز از داوطلبان قبول شده می‌خواهند که ۲۰ روز قبل از مهر به بخش‌های بیمارستانی بروند. کارگاه‌های آموزشی برای آنها برگزار می‌کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین تعویق آزمون دستیاری به سال ۱۴۰۰، حاشیه‌های بسیار زیادی خواهد داشت. همچنین سئوال این است که من چطور می‌توانم اعضای هیئت علمی را در سطح کشور قانع کنم که در ایام عید یا ماه مبارک رمضان به طراحی سئوال بپردازند؟ درواقع باید حق و حقوق ممتحنین را هم در نظر بگیریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به داوطلبان معترض گفت‌: باید بگویم که به تمام اعتراض‌های مطرح شده، پاسخ حقوقی داده شده است و پاسخ‌ها هم به صورت مکتوب و هم در وبسایت موجود است. خودم هم حداقل سه بار با نمایندگان این گروه از داوطلبان معترض، جلسه داشته‌ام. حتی در صداوسیما نیز پاسخ حقوقی به داوطلبان داده شده است. به نظر می‌رسد که بخشی از پاسخ‌های ما به این گروه که خود را نمایندگان داوطلبان معترض می‌دانند، به اطلاع سایر داوطلبان نمی‌رسد.

تجربه سایر کشورها در زمینه آزمون دستیاری

وی درباره تجربه سایر کشورها در زمینه آزمون دستیاری گفت: در خیلی از کشورها، سنجش از پذیرش کاملا جداست. در این کشورها، نمره آزمون به معنی پذیرش نیست. نمره آزمون را به عنوان شرط حداقلی می‌پذیرند، ولی این دانشگاه‌ها هستند که در نهایت مختار هستند که چه دانشجویانی را پذیرش کنند.

حق دوست اضافه کرد: در کشور ما سنجش و پذیرش کاملا متصل است و حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت نمی‌توان این فرآیند را در آزمون دستیاری اصلاح کرد. ورودی رزیدنت‌ها در همه کشورها در یک زمان وارد دانشگاه نمی‌شوند، اما در کشور ما یکسان است. بنابراین اگر قرار باشد که چند بار در سال آزمون دستیاری برگزار شود، باید مطمئن باشیم که هر دو آزمون از کیفیت و درجه سختی یکسانی برخوردار باشند.

وی اظهار داشت: هرجایی رقابت سنگین باشد، امکان افزایش خطا هم بالا می‌رود. وقتی اختلاف بسیار ناچیز در نتایج آزمون می‌تواند سرنوشت داوطلب را تغییر دهد، چنین آزمون‌هایی سنگین است که احتمال خطا هم در آن وجود دارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم که در دو آزمون مختلف، همه پارامترها یکسان است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا هم نمی‌توانند چنین ادعایی داشته باشند، اما اگر رقابت آنقدر سنگین نباشد، سنجش از پذیرش جدا باشد، علایق داوطلب به عنوان عامل اصلی انتخاب باشد و یک تست نتواند سرنوشت داوطلب را تغییر دهد، در آن شرایط می‌توانیم به مکانسیم‌های جایگزین برای برگزاری آزمون دستیاری فکر کنیم.

برخی از رشته‌های دستیاری متقاضی جدی ندارند

وی در پاسخ به این موضوع که چرا برخی از رشته‌های دستیاری متقاضی جدی وجود ندارند، گفت: متاسفانه این مشکل کاملا ریشه‌ای است. برخی رشته‌ها مثل طب اورژانس، عفونی و بیهوشی، رشته‌های کلیدی هستند که جذابیت گذشته خود را برای داوطلبان از دست داده‌اند. حتی با وجود اعلام تکمیل ظرفیت، باز هم ظرفیت این رشته‌ها تکمیل نمی‌شود. البته ما یک کف قبولی هم برای این رشته‌ها داریم. متاسفانه رقابت سنگین و فشرده برای قبولی در چند رشته خاص، روی آزمون سایر رشته‌ها هم تاثیر گذاشته است.

حق دوست در پاسخ به گلایه داوطلبان و اینکه احساس می‌کنند صدای اعتراض آنها به معاونت آموزشی وزارت بهداشت نمی‌رسد، اظهار داشت: من صدای اعتراض داوطلبان را می‌شنوم و به دغدغه این داوطلبان، اهمیت می‌دهم. هرکدام از این داوطلبان برای ما یک نعمت هستند. درواقع می‌خواهم بگویم از این نگاه مسئولانه و دلسوزانه، تصمیم‌گیری می‌شود.

تعیین برگزاری تاریخ آزمون دستیاری، تصمیمی کاملا مشارکتی بوده است

وی گفت: باید در نظر گرفت که تعیین برگزاری تاریخ آزمون دستیاری، تصمیمی کاملا مشارکتی بوده است که محصول نظر یک یا چند نفر نیست. نکته دیگر اینکه فردی که برای شرکت در آزمون دستیاری اقدام کرده است، اینطور نیست که چند ماه قبل به آن فکر کرده باشد. گاهی اتخاذ این تصمیم، چهار سال طول می‌کشد.

معاون وزیر بهداشت گفت: بنابراین تغییر چند ماهه در برگزاری این آزمون نباید تاثیری به حال اینگونه داوطلبان داشته باشد. حتی اگر مثلا آزمون را در دی ماه برگزار می‌کردیم، همه استدلال‌های معترضان قابل قبول بود، اما ما چنین کاری انجام نداده‌ایم. از زمانی که مصوب شده است که آزمون دستیاری در بهمن و اسفند برگزار شود، همواره این مصوبه رعایت شده است، مگر در دوره قبلی که به دلیل شرایط ویژه کرونا، تاریخ آزمون به طور استثنا تغییر کرد.

وی گفت: حتی قبل از برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۷ اعلام کردیم که آزمون دستیاری دوره بعدی، طبق مقررات برگزار می‌شود، مگر آنکه باز هم ستاد ملی کرونا، تصمیم دیگری بگیرد. اگر رزدینت در اول مهرماه وارد دانشگاه نشود، هم آموزش و هم درمان، آسیب می‌بیند.

نامه نگاری از حقوق شهروندی داوطلبان آزمون دستیاری است

حق دوست اضافه کرد: ما در این یک ماه با هجمه‌های زیادی مواجه شدیم. گاهی در روز بیش از ۶۰ پیامک به من می‌رسد و تعدادی از نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی به این موضوع وارد شدند. بنابراین مطمئن باشید اگر کاری خلاف قانون انجام شده بود، نهادهای نظارتی مانع از برگزاری این آزمون می‌شدند.

وی درباره نامه برخی داوطلبان آزمون دستیاری به قوه قضاییه و درخواست رسیدگی و موضع وزارت بهداشت گفت: نامه نگاری از حقوق شهروندی داوطلبان آزمون دستیاری است. قبل از آن هم به بازرسی کل کشور نامه نوشتند. پیش از این به نهادهای ناظر، ادله‌های قانونی را مطرح کردیم. این بار هم دلایل قانونی تصمیم خود را به قوه قضاییه مطرح خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بعید می‌دانیم قوه قضاییه از همان توضیحات قانونی که به نهادهای نظارتی ارائه داده‌ایم، قانع نشوند. البته اگر قوه قضاییه بر اساس فرآیند قانونی اعلام کند که تاریخ برگزاری آزمون باید تغییر کند، بنده یا هر فرد دیگری در حوزه معاونت آموزشی موظف است که این دستور را اجرا کند. البته با توجه به دلایل قانونی که مطرح کرده‌ایم، بعید است تغییری ایجاد شود. همچنین برخلاف مسائلی که مطرح می‌شود، منابع اعلام شده برای آزمون نیز منابعی هستند که بیش از دو سال از آن می‌گذرد. در این زمینه هم تخلفی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: من از همه داوطلبان درخواست دارم که به بحث‌ها و حاشیه‌ها توجهی نداشته باشند. این حاشیه‌ها به داوطلبان کمک نمی‌کند، بلکه فقط موجب افزایش اضطراب داوطلبان می‌شود. صادقانه می‌گویم که معاونت آموزشی به دغدغه داوطلبان اهمیت می‌دهد و همه جوانب را سنجیده‌ایم. خیلی از اساتید که همه ما به آنها ارادت داریم، این تصمیمات را در فرآیندی گروهی اتخاذ کرده‌اند. از داوطلبان درخواست دارم که به شایعات بدون پشتوانه توجه نکنند و از زمان باقیمانده خود در کمال آرامش بهره ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =