دولت به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به برخی مراکز حساس را داده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل مدعی شد که دولت شهریورماه به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه دسترسی به برخی مراکز حساس را داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با گذشت دوماه از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی، تمامی نظارت‌های فراپادمانی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو و رسما لغو پروتکل الحاقی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. چند روز پیش نیز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف ارزیابی و نحوه اجرای این فرآیند، به ایران سفر کرد.

در همین راستا، مسعود براتی کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به اهداف سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اظهارکرد: اهداف و دلایل سفر مدیرکل آژانس تقریبا روشن است؛ وی در توئیت اخیر خود بر این موضوع تاکید کرد که به دنبال ایجاد راه حلی برای جلوگیری از قطع همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی باید تا ۵ اسفندماه براساس قانون مجلس، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تا سطح پادمان تقلیل دهد؛ همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی تا قبل از برجام، در سطح پادمان یا “NPT” بود. پس از انعقاد برجام، حجم بی سابقه‌ای از نظارت‌ها و بازرسی‌ها به صورت داوطلبانه از سوی ایران پذیرفته شد. انجام پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپروتکلی، از جمله اقداماتی بود که ایران آن‌ها را پذیرفت.

براتی ادامه داد: براساس قانون مجلس شورای اسلامی، مواردی که به صورت داوطلبانه از سوی ایران اجرا می‌شد به دلیل انجام ندادن تعهدات از سوی طرف مقابل، لغو خواهد شد. البته دولت قبل از این قانون مجلس شورای اسلامی، چندین گام را تحت عنوان «گام‌های پنجگانه» برای کاهش تعهدات برداشته بود که بیشتر آن‌ها به حوزه عملیات معطوف می‌شد؛ اما تاکنون در زمینه نظارت و بازرسی‌ها هیچگونه اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام نشده بود.

این کارشناس تصریح کرد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر به ایران، به دنبال این بود که به هر نحوی ایران را برای انجام قانون مجلس شورای اسلامی منصرف کند.البته بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و وزارت امور خارجه مشخص شد که گروسی توفیق نسبی را از این سفر به دست آورده است.

وی با بیان این که مدیرکل آژانس هیچ ابزاری برای فشار به ایران در دست ندارد، عنوان کرد: ابزارهای اصلی برای به فشار به ایران، در دست دولت آمریکا قرار دارد؛ بایدن نیز در این مدت نشان داده است تمایل چندانی برای امتیاز دادن به ایران ندارد.

براتی اضافه کرد: بر خلاف هیاهوی رسانه‌های داخلی و خارجی در چند روز گذشته، رئیس جمهور آمریکا اقدام خاصی را در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام انجام نداد بلکه صرفا محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در محدوده سازمان ملل را کاهش داد و نامه ترامپ به شورای امنیت برای بازگشت قطعنامه‌های اعاده شده علیه ایران را پس گرفت.

این کارشناس لغو نامه ترامپ به شورای امنیت از سوی بایدن را اقدامی بی فایده دانست و گفت: در همین اقدام نیز دستور اجرایی که دولت آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های یکجانبه برای تضمین قطعنامه‌های شورای امنیت صادر کرده بود، لغو نشده است. حتی سخنگوی کاخ سفید به صراحت اعلام کرده است تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که بایدن به دنبال این است که ایران را به وسیله دیپلماسی درمانی مهار کند، تاکید کرد: آنطور که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند، این ابزار نیز بر روی جمهوری اسلامی جواب نخواهد داد زیرا که در طول این سال‌ها وعده و وعید زیاد شنیده‌ایم و آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، عمل طرف مقابل است.

براتی افزود: جو بایدن به وسیله انجام اقدامات فریبنده و دیپلماتیک به دنبال تغییر فضای بین المللی علیه ایران است؛ البته در این روند کشورهای اروپایی نیز آمریکا را همراهی خواهند و دستگاه دیپلماسی کشور باید در این زمینه هوشمندانه عمل کند.

براتی درباره احتمال افزایش تنش و اجماع علیه ایران پس از خروج از پروتکل الحاقی، بیان کرد: قطعا پس از اجرای قانون مجلس شورای اسلامی و خروج از پروتکل الحاقی، شاهد افزایش تنش خواهیم بود. اما سوال اصلی این است که آیا منافع ملی کشور از طریق تنش زدایی تامین خواهد شد یا از طریق ایستادگی بر حقوقمان؟ قطعا ایستادگی بر حقوقمان موجب افزایش تنش می‌شود اما تجربه نشان داده است که ایستادگی نکردن بر حقوق با عنوان «صبر راهبردی»، منافع کشور را تامین نکرده است.

این کارشناس گفت: این که برخی ادعا می‌کنند به دلیل افزایش تنش، باید به سمت تنش زدایی حرکت کنیم، به معنی این است که از حقوق اولیه کشور چشم پوشی کنیم. باید توجه داشته باشیم که چشم پوشی از حقوقمان، موجب توقف فشار نخواهد شد و دشمن را در یک نقطه متوقف نخواهد کرد؛ بلکه حرص و طمع او را برای اخذ امتیاز از طریق افزایش فشار، بیشتر خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل پرونده آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران عنوان کرد: موضوعی که بیشتر از اجرای قانون مجلس شورای اسلامی موجب شکل گیری اجماع علیه ایران خواهد شد، تشکیل پرونده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران است. آژانس انرژی اتمی براساس توطئه‌ای که رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام داده بود، بازرسی‌هایی را از برخی مراکز انجام داده است که خبر می‌رسد از طریق این بازرسی‌ها، به مواد رادیو اکتیویته دست پیدا کرده‌اند.

براتی اضافه کرد: تشکیل این پرونده در زمینه اجماع سازی علیه ایران بسیار موثر خواهد بود. متاسفانه دولت حاضر شده است به دلیل اتخاذ سیاست به اصطلاح تنش زدایی، به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به برخی مراکز حساس را بدهد که دو مورد آن در شهریورماه سال جاری انجام شد. این موضوع باعث شده است تا پرونده آژانس علیه ایران تکمیل تر شود.

این کارشناس گفت: نقطه‌ای که درحال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم و رفتارهای سخیف بایدن علیه ایران، محصول مسیر طی شده در این چندسال است؛ به همین دلیل یک شبه نمی‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. در این مسیر نباید از ایجاد تنش ترس داشته باشیم در غیر این صورت بازنده خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید دیپلماسی را به صورت دقیق و مدیریت شده فعال کنیم و اقداماتمان برای احقاق حقوق اولیه کشور، عقب نشینی نکنیم. البته برخی اظهار نظرها مانند صحبت‌های اخیر وزیر اطلاعات، آب ریختن در آسیاب دشمن محسوب می‌شود؛ به همین دلیل باید فضا را به درستی مدیریت کنیم و از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =