تحریم‌ها پابرجاست/هیچ‌کدام از اقدامات ظاهری بایدن در شان ایران نبود

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: آنچه در موضوع برجام و راهبرد آمریکا در دوره بایدن شاهد هستیم این است که تحریم ها همچنان بر اساس قواعد خودش پابرجاست و از منافع برجامی ایران هنوز خبری نیست.

ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص سیاست ها و اقدامات مشابه جو بایدن رئیس جمهور جدید امریکا با رویکرد ترامپ در قبال ایران در قالب فشار حداکثری و حفظ تحریم ها و اینکه آیا در نهایت آنها مجبور به پذیرش خواست ایران در رفع تحریم ها میشوند یا خیر، اظهارداشت: در درجه اول باید به این نکته توجه کنیم که بین احزاب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا اختلافات زیادی در دیدگاه هاشون نسبت به مسائل مختلف وجود دارد و برخی هم معتقدند که حتی در سیاست خارجی هم این ها نگاهشان به تحولات بین‌المللی و روابط با کشورها در دنیا متفاوت است.

وی گفت: اگر با این نگاه به سیاست های آقای بایدن و مقایسه اش با سیاست های آقای ترامپ بپردازیم یعنی اینکه رییس‌جمهور جدید آمریکا مطمئنا با روشها و عملکرد و سیاست‌های خارجی متفاوت با دولت قبلی عمل خواهد کرد.

دلفی تصریح کرد: در  بعضی از موضوعات مهم بین المللی هم می‌بینیم که برخی از تمایزات و تفاوت‌هایی بروز کرده، مثلا در موضوع خروج آمریکا  از موافقتنامه آب و هوایی پاریس که ترامپ اقدام کرده بود، آقای  بایدن  به آن  برگشت و جان کری هم نماینده آمریکا در گفتگو های مربوط به موافقتنامه ۲۱ و تغییرات آب و هوایی شد.

 سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه در موضوع برجام ترامپ از آن موافقت نامه  خارج شد و متوسل به سیاست فشار حداکثری علیه ایران شد، افزود: آقای بایدن  قبل از اینکه به ریاست جمهوری برسد اعلام کرده بود که به برجام برمیگردد، بنابراین در این که دو رئیس جمهور در این زمینه با هم اختلاف دارند تردیدی نیست.

سیاست خارجی آمریکا شبیه به مسابقه دو امدادی است

وی ادامه داد: ولی این که در برخورد با برجام و روابط با ایران و منافع حاصل از برجام به ایران چگونه نگاه می کنند تئوری و فرضیه دیگری هست که معتقدند که دیپلماسی و سیاست خارجی امریکا به مثابه یک مسیر مستقیم و  شبیه مسابقه دو امدادی است و هر کدام از روسای جمهور بخشی از این مسیر را طی می کنند و بسته سیاست خارجی را تحویل رئیس جمهور بعدی که در انتظار و در نقطه ای از مسیر ایستاده تحویل می دهند و آن فرد هم همان مسیر را البته ممکن است با سرعت بیشتر ویا کمتر ادامه میدهد.

دلفی بیان کرد: آنچه که الان در قبال برجام و راهبرد آمریکا چه در دوران آقای ترامپ و چه در مدت کوتاهی که آقای بایدن به کاخ سفید وارد شده مشاهده میشود تحریم ها همچنان بر اساس قواعد خودش پابرجاست و از منافعی که می بایست در برجام نصیب ایران بشود هنوز خبری نیست و اتفاق مهمی هم رخ نداده است.

 سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: آقای بایدن علیرغم اینکه اعلام کرده که به برجام باز خواهد گشت و به طور ضمنی قبول کرده که سیاست فشار حداکثری ترامپ مفید نبوده، اما در آن موضوع تغییر محسوسی نداده است.

رویکرد آمریکا نسبت به ایران با تغییر رئیس جمهور، تغییر نمی کند

 وی تصریح کرد: اگر همین مسیر ادامه پیدا کند طبیعتاً محتوای سیاست های امریکا در قبال ایران و به خصوص در آنچه که مربوط به موافقتنامه هسته‌ای  میشود، با تغییر روسای جمهور در آمریکا تغییر چندانی نمی‌کند، زیرا به زعم واشنگتن هنوز آنچه آمریکا منتظرش بوده و می بایست در ایران رخ دهد صورت نگرفته است.

دلفی اظهارداشت: اروپایی ها به ایران پیشنهاد کردند که امریکا به برجام برگردد و ایران هم برگردد و گفتگوها در برجام از سر گرفته شود و ما اعلام کردیم که برای اینکه امریکا بتواند به برجام برگردد باید همه تحریم ها برداشته شود.

 سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان کرد: امریکایی ها مدام می گویند که برای بازگشت به برجام، ایران هم باید به تمام تعهداتش برگردد و آن  بخش از برجام را که در تعهداتش کم کرده و یا متوقف کرده مجدداً از سر بگیرد.

وی ادامه داد: در اینجا احتیاج به یک دیپلماسی فعال و موثر برای نزدیک ساختن  این دو دیدگاه به یکدیگر و نتیجتاً تامین منافع ایران ضروری بود که پیشنهاد وزارت امور خارجه ما برای میانجیگری اتحادیه اروپا بین ایران و امریکا و متعاقباً تفاهمی که با آژانس و مدیرکل در سفر هفته گذشته به عمل آمد، حُسن نیت ایران را برای توسل به دیپلماسی و گفتگو به عنوان تنها راه حل مشکلات نشان داد.  

هیچ کدام از اقدامات آمریکای بایدن در شان ایران نبود

دلفی گفت: متقابلاً امریکایی ها صداقت کامل و لازم را برای پاسخگویی به این اقدامات بروز ندادند و در جهت رفع تحریم ها اقدام بایسته ای به عمل نیاوردند البته بعضی اقدامات نمایشی مثل رفع مقداری از محدودیت‌های تردد دیپلمات های ایران در نیویورک یا پس گرفتن موضع رسمی امریکا درموضوع اسنپ بک در شورای امنیت که تاثیری در موضوع برجام و بازگشت منافع ایران نداشت انجام دادند و سر و صداهایی هم در مورد بازگشت مقادیری از منابع مالی مسدود شده ما در برخی کشورها راه انداختند.

 سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: اقداماتی که به صورت ظاهری امریکایی ها انجام دادند هیچ کدامشان در اندازه و شأن برجام و ایران نبود لذا پیشنهاد اروپایی ها برای شرکت ایران در جلسه ای که امریکا ها هم انرا پذیرفته بودند در داخل کشور ما اجماع لازم را نداشت و علی رغم اینکه وزارت خارجه تمایل داشت که با این پیشنهاد به نوعی مدارا کند ولی مخالفت ها شدید تر از آن بود که موضع وزارت خارجه اجرایی شود.

وی بیان کرد: در نتیجه سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که پیشنهاد تشکیل جلسه پنج به اضافه پیشنهاد مناسبی نیست و آن هم به دلیل عملکرد امریکاست، بنابراین ایران در این جلسه شرکت نخواهد کرد.

 دلفی با بیان اینکه البته به نظرم این پاسخ هم اشکال داشت و ما می توانستیم به شکل بهتری مبتنی بر همین محتوا و عدم حضور در جلسه  ارائه دهیم که از آن  تعبیر این نشود که ایران آماده گفتگو نیست، اظهارداشت: من فکر می کنم مثلا می توانستیم در پاسخ به پیشنهاد اروپایی ها بگوئیم که ایران اقدامات مهمی را انجام داده که از جمله توافق با آژانس و ۳ ماه فرصت به آن و طرف های برجامی برای رسیدن به راه حل مرضی الطرفین.

سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: بنابراین هنوز تا پایان سه ماه فرصت هست و اگر در این سه ماه اتفاقی نیفتاد یعنی تحریم ها بر طرف نشود، توافق با آژانس در چارچوب موافقتنامه با آژانس لغو خواهد شد و ایران عملا اجرای  پروتکل الحاقی را متوقف میکند و دوربین ها خاموش میشوند و تصاویر هم در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: به نظرم بهتر بود به این ترتیب با اصل برگزاری جلسه پنج به اضافه یک به صراحت مخالفت نمی‌کردیم  تا ایران مخالف گفتگو قلمداد شود، در هر حال فرصت سوزی شد.

رد پیشنهاد اروپا مبنی بر نشستی مشترک با آمریکا اصولی بود

دلفی بیان کرد: موضع  مخالفت ایران با پیشنهاد اروپایی ها به دلایلی متعدد مثل اقدامات امریکا در منطقه، حملات نظامی در سوریه و آنچه که در آژانس در مورد ایران در خصوص مقدمات قطعنامه  شورای حکام در حال رایزنی است و بلاخره اینکه امریکایی هیچ گونه اقدام موثری در رفع تحریم‌ها نکرده‌اند موضعی اصولی بوده و قطعاً شرکت در جلسه پنج به اضافه یک منافع ایران را تامین نمی کرد.

 سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: ولی آنچه که مورد سوال و ملاحظه قرار گرفت این بود که نحوه پاسخ منفی دادن و رد صریح پیشنهاد را می توانستیم در فرمول های دیگری که در دیپلماسی و گفتگوهای سیاسی متداول هست و در رسانه ها و افکار عمومی مقبولیت بیشتری  پیدا می کرد پاسخ بدهیم.

 وی در پاسخ به این سوال که برای اروپا مهمترین شاخصه و اهمیتی که حفظ برجام دارد چه موضوعی است، گفت: اروپایی ها اصولا از ابتدای شروع گفتگوهای پنج به اضافه یک و از اوائل دولت یازدهم، همواره بر این نظر بودند و خیلی هم موافقت نداشتند این بود که موافقتنامه هسته‌ای و برجام بین ایران و امریکا در حال تدارک و آماده شدن است و اروپایی ها صرفاً لحظات آخر برای امضا و پارتی نهایی و اعلام موافقت با توافقات فرا خوانده می‌شدند.

دلفی افزود: ولی بعد از اینکه برجام نهایی شد و از ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته شد اروپا منافع زیادی برای خودش ترسیم کرده بود و مهمترینش موضوع دستیابی به موافقتنامه بود که برای اولین بار در موضوع خلع سلاح هسته‌ای در منطقه ی حساس غرب آسیا امضا شده بود و کشور مهمی چون ایران  یکی از متعاهدین آن در منطقه و جامعه بین المللی محسوب میشد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: اروپایی ها همواره بر این موضوع تاکید می‌کردند که این دستاورد در مبحث عدم اشاعه هسته‌ای حائز اهمیت بسیاری است و باید آن را حفظ کرد و برای حفظش حتی پس از خروج ترامپ از موافقتنامه و به بهای مخدوش شدن بخشی از روابط هم پیمانان دو سوی آتلانتیک یعنی اروپا و امریکا، آنها در برجام باقی ماندند.

منافع امنیتی و اقتصادی اروپا از برجام

وی بیان کرد: اروپایی ها همواره در گفتگو با ایران تاکید می‌کردند که ایران هم در برجام باقی بماند و تعهدات خودش رو انجام بدهد و در مرحله ای قول داده بودند که جبران خروج امریکا را هم در مسائل اقتصادی و همکاری های مالی، پولی که قرار بود برجام برای ایران به ارمغان بیاورد، انجام خواهند داد.

دلفی گفت: لذا اروپایی‌ها از یک طرف به دلیل موضوع عدم اشاعه هسته‌ای و جلوگیری ازگسترش سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه که منطقه ای اساسی از نظر امنیتی برای اروپا به حساب می آید و از طرف دیگرهم به جهت کسب منافع اقتصادی برجام، از موافقتنامه هسته ای حمایت می کردند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان کرد: در دوران ترامپ هم به دلیل تحریم های فزاینده و فراگیری که ترامپ برای همه دنیا وضع کرده بود شرکت های اروپایی هم از این منظر دچار ضررهای بسیاری شدند و اروپایی‌ها تلاش های زیادی کردند که بتوانند شرکت‌های خودشان را در مقابل جرایم و تحریم‌های  آمریکا  مصمونیت بدهند که چون  توانایی آن را نداشتند، به این آرزویشان نرسیدند.

وی ادامه داد: ولی  بعد از انتخابات امریکا و به قدرت رسیدن بایدن، اروپایی ها و مخصوصاً فرانسه فرصتی پیدا کرده اند که در منطقه غرب آُسیا و به خصوص خلیج فارس جولان دهند ومنافعی را برای خود تعریف کنند.

فرصت طلبی فرانسه از خلا راهبردی مدون از سوی بایدن

دلفی اظهارداشت: فرانسه روابط گسترده نظامی تسلیحاتی با کشورهای حوزه خلیج فارس خصوصاً عربستان داشته و قصد تقویت آنرا دارد، البته که این موضوع از گذشته هم وجود داشت ولی بعد از جنگ یمن تسلیحات فرانسوی درخدمت عربستان و سرکوب مردم مظلوم یمن به کار گرفته شد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: فرانسوی ها برداشتشان از دولت بایدن و سیاست خاورمیانه ای امریکا در این چارچوب است که تا مدتی می‌توانند جای خالی ترامپ را پر کنند و از خلع استراتژی مدون بایدن برای منافع خودشان استفاده کنند.

وی افزود: به همین خاطر است که می بینید آقای لودریان وزیرخارجه فرانسه مرتب مواضع ضد ایرانی و دفاع از اعرابش مخصوصاً در بحث های مربوط به موضوعات موشکی و امنیت منطقه‌ای را طرح میکند و اخیراً با موضوعات حقوق بشری هم برای فشار بیشتر بر ایران همراه شده است.

دلفی گفت: از طرف دیگر اظهارنظرهای اخیر آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه و موضوع فشار بیشتر بر ایران در گفتگوهای هسته‌ای قابل توجه است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: در حالی که موافقتنامه برجام موافقتنامه است که در سال های گذشته نهایی شده و قرار نیست چیزی از آن کم یا چیزی به آن اضافه شود یا در مورد آن مجدد مذاکره شود، رئیس جمهور فرانسه خواستار حضورعربستان در گفت و گوهای هسته‌ای ایران میشود.

وی ادامه داد: البته اروپایی ها از گذشته و از زمان شروع گفتگوهای برجام معتقد بودند که باید مسائل دیگری را در منطقه مثل توانایی‌های نظامی ایران و موضوع نفوذ جمهوری اسلامی ایران را هم در دستور کار قرار دهند، ولی  توافق شد که برجام فقط درمورد هسته‌ای باشد و غیر از هسته ای موضوع دیگری به آن وصل نشود.

دلفی در پایان خاطرنشان کرد: در میان سه کشوری (تروئیکای اروپا) که در حال حاضر صرفاً از موضع  ملی و بدون هیچگونه نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا به دنبال منافع خودشان از وضعیت فعلی هستند، فرانسوی ها بیش از همه در تلاش هستند، انگلیسی‌ها که از اتحادیه اروپا خارج شدند و مواضع سیاسی آنها اگرچه از قبل هم متفاوت بود ولی الان دیگر هیچ مسئولیت مشترکی در سیاست خارجی با اتحادیه ندارند و آلمان ها هم بیشتر در چارچوب همسویی با آمریکای بایدن در حرکت هستند.

کد خبر: 1090232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =