مخالف سفرهای نوروزی هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم، گفت: به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در بیستیمن آیین پویش سلامت که در مرکز قلب شهید رجایی تهران امروز ۱۵ اسفند برگزار شد،گفت: تردید ندارم طپش قلب های بسیاری در کشور بعد از لطف خدا مدیون اساتید مجموعه‌ی قلب شهید رجایی است.

وی افزود: مجموعه شهید رجایی بزگترین ویترین علمی کشور بوده و مایه امید برای کسانی است که به این مرکز مراجعه می کنند تا بلکه دست اساتید گرانقدر آن بعد از لطف خدا شفا بگیرند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر و تقدیر از زحماتی مستمر تمامی کارد این مجموعه تصریح کرد: از تمامی تلاشی که برای مردم این کشور کشیده و شاگردانی تربیت کرده اید تا در سراسر ایران گسترده شوند سپاسگزارم و تشکر ویژه از نوری می کنم و از خداوند بزرگ برای ایشان آرزو تندرستی دارم.

نمکی ادامه داد: در دوره فعالیت های اجرایی بنده دو کار را در این رابطه ذی قیمت می دانم که سه دهه پیش برای جلوگیری از مرگ و میر در زمینه بیمارهای غیر واگیر تلاش کردیم.

وی بیان کرد: جلوگیری از گرفتگی های عروقی و دریچه قلب با کمک اکو کاردیو گرافیست های قلب کشور ممکن شد.

نمکی بیان کرد: در سه ده پیش بعد اینکه ما توانستیم از بیماری های واگیر دار با واکسن جلوگیری کنیم بر ما مبرم بود که به سیاهچاله بیماری‌های غیرواگیر می‌افتیم که سر لوحه این مرگ و میر های بیماران قلبی عروقی هستند. به گونه ای که از ۳۸۰ هزار مرگی که در کشور رخ می دهد ۱۰۰هزار مرگ آن ناشی از فشار خون بالا و افراد درگیر با گرفتگی عروق هستند و بخش عظیمی از دیگر مرگ و میر ها نیز به دلیل وجود زمینه های بیماری قلبی است.

وزیر بهداشت و درمان افزود: در بیماری کووید۱۹ هم لزوم توجه به این بیمارهای اثبات شد زیرا ۸۳ درصد از مرگ های کرونایی در افرادی رخ داد که  بیماری زمینه ای از جمله نارسایی های قلبی، گرفتگی عروق یا افراد بالای ۶۵ سال بودند.

وی ادامه داد: این اتفاق خود تلنگری است که به بیماری های قلبی بیشتر توجه کنیم جمهوری اسلامی در ارائه کد ۲۴۷  (مدیریت درمان سکته حاد قلبی)حیرت آور عمل کرد که قابل قیاس با کشور های دیگر نیست.

نمکی گفت: لزوم توجه به زیر ساخت های بیماری های و گرفتگی های عروقی که می تواند بیماری مزمن را در پی داشته باشد بسیار اهیمت دارد زیرا بیمارهای غیر واگیر می تواند ما را زمین گیر کند.

وی اظهار کرد: از تمامی همکاران در این زمینه میخواهم در قالب یه پروژه ملی به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری ها اقدام کنند و با تولید گاید لاین های مطابق با طبقه بندی فهم عمومی آموزش ها را انجام دهیم و سرمایه ها را دور نریزیم و در این امکانات را دسترس همه قرار دهیم تا از این گرفتاری ها و مرگ و میرها جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت افزود: باید تغذیه، استرس و لایف استایل مردم را تغیر دهیم و آموزش همگانی و آموزش از راه دور را تدوین کنیم.

نمکی در با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: امسال به رغم گرفتاری در کرونا نه تنها در باتلاق نماندیم بلکه با لطف خدا و تلاش همکاران توانستیم به عنوان یکی از درخشان‌ترین سال‌های قبل و بعد از انقلاب در توسعه زیرساخت‌ها تلاش کنیم.

وی ادامه داد: امسال ۱۱ هزار تخت بیمارستانی راه اندازی می کنیم و بی سر و صدا و چراغ خاموش ماهی ۱۰۰۰ تخت به مراکز درمانی کشور اضافه می شود. حتی در مدت زمان یک و نیم ماه ۲۵۰۰ تخت آی سیو اضافه شد حتی در خوزستان در طول یک هفته ۷۰۰ تخت آی سیو در آنجا محیا خواهیم کرد.

وزیر بهداشت بیان کرد: اکسیژن رکن اصلی برای بیماران کووید۱۹ است و در این زمینه تلاش کردیم تا تمامی تجهیزات را برای بیماران محیا کنیم وبیش از هزار پروژه بهداشتی اعم از خانه بهداشت امسال به بهربرداری می رسد.

وی ضمن تشکر از همراهی اصحاب رسانه گفت: از مردم شریف ایران که صبوری کردن و با وجود مشکلاتی که وجود داشت در خانه مانند و با توجه به تعطیلی کسب و کارها تحمل کردند.

نمکی اضافه کرد: اما با تمام همراهی ها نا رفیقی ها و رعایت نکردن های هم دیدیم و عده ای اندک پروتکل ها را نادیده می گیرند اما به جرات می گویم کادر درمان ما جانثار ترین کادر درمان را در دنیا است و بی توجهی به مسائل بهداشتی کادر درمان را خسته تر، نحیف تر و لاغر تر می کند

وزیر بهداشت افزود: همه نگران عید نوروز هستیم با گردش ویروس انگلیسی در کشور مسافرت این گردش ویروس در کشور را بیش از پیش توسعه می دهد و باید از تردد ها جلوگیری کنیم. مانند سال گذشته که گفتیم از ۲۵ اسفند تا بعد از تعطیلات، فرصتی برای احیای کادر بهداشت و درمان داشته باشیم، باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم.

نمکی گفت: ما در خوزستان صحنه های دردناک می بینیم که این ویروس این بیماری فرصت نمیدهد. با این اوضاع نمی توانیم کوپن مسافرت را به مردم بدهیم با اینکه می دانیم مردم خسته شدن و طاقتشان تاب شده اما ناچاریم بر این پروتکل ها پا فشار کنیم و تردد و مسافرت ها را محدود کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم نوروز بدون دغدغه کادر درمان را بگذرانیم هرچند با توجه به وضعیت خوزستان خیلی خوش بین نیستیم

نمکی من شرمسار کسانی هستم که بخاطر بی قیدی های برخی در این مسیر جا باختند به همین خاطر از برخورد با متخلف پروتکل ها گله دارم و تقاظا دارم برخورد ها تشدید شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =