زمینی که به‌جای بدهی به دانشگاه آزاد داده شده فروش نمی‌رود

درحال حاضر طلب دانشگاه آزاد از بنیاد شهید با در نظرگرفتن هزار میلیاردی که تا الان پرداخت شده، حدود ۲هزار میلیارد تومان است. بنیاد شهید معتقد است که دولت باید بودجه مطالباتی را در بودجه سنواتی قرار دهد تا بتواند این مبلغ را پرداخت کند و به نوعی توپ را در زمین دولت می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، موضوع بدهی‌های بنیاد شهید به دانشگاه آزاد اسلامی در چندماه گذشته به دفعات متعدد از سوی مسئولان این دانشگاه مطرح شده است. بدهی ۳هزار میلیاردی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد اسلامی که اخیرا از سوی احمد صالحی آرا رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی عنوان شده، از جمله موضوعات پربحثی بود که به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مشکلات عدیده‌ای را در حوزه مسائل مالی این دانشگاه ایجاد کرده است.

پس از اظهارات صالحی آرا، ملک محمد نجفی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، از تعیین تکلیف بدهی بنیاد شهید به به دانشگاه آزاد اسلامی خبرداد. او تاکید کرد که با پرداخت ۱۰۵۰ میلیارد تومان از بدهی گذشته این بنیاد به دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین نحوه پرداخت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر، موضوع بدهی بنیاد به دانشگاه آزاد اسلامی تعیین تکلیف شده است.

نجفی همچنین اظهارات صالحی آرا مبنی بر بدهی ۳ هزارمیلیارتومانی بنیاد به دانشگاه آزاد را تکذیب کرد و این بدهی را مبلغی بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دانست.

در همین ارتباط، احمد صالحی آرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره اختلاف ارقام اعلام شده مبلغ بدهی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: حقیقت ماجرا این است که دانشگاه آزاد اسلامی از بنیاد شهید تا پایان نیمسال تحصیلی گذشته، بیش از ۳هزار میلیارد تومان مطالبه داشته است.

پرداخت مطالبات از طریق تبادل زمین

وی افزود: از مهرماه سال جاری، توافقاتی بین مسئولان بنیاد شهید و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد که قرار بود براساس این توافقات، مطالبات دانشگاه آزاد ظرف کمتر از یک ماه از سوی بنیاد شهید پرداخت شود که متاسفانه این اقدام انجام نشد. در یک ماه گذشته نیز بخشی از بدهی‌های دانشگاه آزاد با عنوان تبادلات زمین و اماکن پرداخت شد که قرار شد چند زمین و ملک از سوی بنیاد شهید به ازای بدهی، در اختیار دانشگاه آزاد قرار بگیرد.

صالحی آرا ادامه داد: ارزش این زمین‌ها و اماکن کمتر از هزار میلیارد تومان است و براساس صحبت‌هایی که با همکارانمان در معاونت توسعه دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم، بنیاد شهید این زمین‌ها را با مبلغ بسیار زیادی به دانشگاه داده است. همچنین باتوجه به ۳ مرحله مزایده‌ای که برای فروش این زمین‌ها برگزار کرده‌ایم، هیچ مشتری برای آن‌ها پیدا نشده است. این زمین‌ها در حالت عادی به درد دانشگاه‌ نمی‌خورد زیرا که به پول آن احتیاج داریم.

رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: قیمت این زمین‌ها آنقدر زیاد است که هنوز هیچ مشتری برای آن‌ها پیدا نشده است. به همین دلیل از طریق معاونت توسعه دانشگاه آزاد به بنیاد شهید پیشنهاد شد که این زمین‌ها را با ۱۰ درصد زیر قیمت به بنیاد بفروشیم و آن‌ها پول حاصل از فروش را به دانشگاه بدهند.

وی گفت: متاسفانه به دلیل این که دولت در چندسال اخیر با بنیاد شهید در زمینه پرداخت مطالبات همکاری نداشته است، شاهد انباشت مطالبات نهادهای دیگر از جمله مراکز بیمه از این بنیاد هستیم. تاکنون نیز هیچگونه قدم مثبتی از سوی مسئولان بنیاد برای پرداخت مطالبات برداشته نشده است.

بنیاد شهید هنوز 2 هزار میلیارد تومان بدهی دارد

صالحی آرا درباره مبلغ واقعی مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از بنیاد شهید بیان کرد: درحال حاضر طلب دانشگاه آزاد از بنیاد شهید با در نظرگرفتن هزار میلیاردی که تا الان پرداخت شده، حدود ۲هزار میلیارد تومان است. بنیاد شهید معتقد است که دولت باید بودجه مطالباتی را در بودجه سنواتی قرار دهد تا بتواند این مبلغ را پرداخت کند و به نوعی توپ را در زمین دولت می‌اندازند.

رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برای این  که مطالبات دانشگاه از بنیاد بیش از این انباشت نشود، برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ قراردادی را بنیاد شهید منعقد خواهیم کرد که براساس این قرارداد بنیاد شهید موظف است در هر ترم یا در پایان سال تحصیلی، مطالبات آن ترم را پرداخت کند.

وی درباره اقدامات دانشگاه آزاد برای ارزش گذاری و کارکارشناسی برروی زمین‌های داده شده از سوی بنیاد شهید، خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات لازم و قانونی در این زمینه انجام شده است و تعیین قیمت قیمت زمین و ارزش گذاری آن‌، مراحل سخت و قانونی زیادی را طی کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز باتوجه به همین مراحل قانونی طی شده، زمین‌ها را پذیرفته است. اما امروز به دلیل رکودی که در بازار مسکن و ملک وجود دارد، این زمین‌ها به سختی به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =