انضباط سیاسی در ایران وجود ندارد

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: متاسفانه در ایران برخلاف چین انضباط سیاسی وجود ندارد و یا کم رنگ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، نشست تخصصی بررسی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین با سخنرانی سید محمد حسین ملائک سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین به همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از طریق سامانه الکترونیکی با حضور بیش از ۹۰ نفر از استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) برگزار شد. 

ملائک در این نشست بیان کرد: سابقه این سند همکاری به سفر شی جینگ پینگ در بهمن ۹۴ به ایران بعد از امضای برجام باز می‌گردد؛ اما این سفر به دلیل وقوع در زمان امضای برجام این احساس را در 2 طرف القا کرد که ایران به چین نیاز ندارد. در حالی که چین با طرح گسترده روابط در قالب راهبردی اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: پس از آنکه ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های دیگری علاوه بر تحریم‌های سازمان ملل اعمال شد، ایران به دلیل بی‌انگیزگی دولت چین جایگزینی برای کاستن از فشار تحریم‌ها نداشت. مبنا و شاکله سیاست خارجی دولت یازدهم در حل مسئله اتمی در قالب برجام بود و وقتی این مسئله شکست خورد و ایران آلترناتیو خود را نیز از دست داد. لذا با مشکلات مضاعفی روبرو شد. دولت این باز به اروپا رو آورد.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین بیان کرد: در سال ۹۷ محمد جواد لاریجانی مسئول روابط ایران با چین شد و همراه با نامه رهبری و نامه حسن روحانی به چین سفر کرد. عدد ۲۵ سال عددی است که روحانی در طول مذاکرات پیشنهاد داد و این رقم سمبولی  برای همکاری دراز مدت است. سوم شهریور ۱۳۹۸  محمد جواد ظریف متن پیش‌نویس قرارداد همکاری را با خود به چین برد. ۱۱ شهریور پترولیوم اکونومیست گزارشی از این طرح منتشر و ادعا کرد «چینی‌ها قرار است نیروی نظامی وارد ایران کنند، جزایر ایران را تصاحب کند، استقلال اقتصادی ایران از دست خواهد رفت.» شیرین هانتر  استاد دانشگاه جورج تاون نیز در مقاله‌ای این قرارداد را ترکمانچای دیگری توصیف کرد.

وی ادامه داد: در خرداد ۹۹ هیئت دولت ویرایش نهایی متن تفاهم نامه را منتشر کرد. مهر ۹۹  ظریف با خود سند را به چین برد. با توجه به روی کار آمدن بایدن و ادامه سیاست‌های دولت آمریکا هر 2 طرف چینی و ایرانی به این نتیجه رسیدند که باید این تفاهم‌نامه در اولویت همکاری 2 کشور قرار گیرد. لذا در فروردین ۱۴۰۰ این تفاهم‌نامه امضا و منتشر شد.  این سند در چند محور دارای ارزش است. اول، تمرینی برای جمهوری اسلامی برای مشارکت راهبردی با ابرقدرتی مانند چین است. دوم، انجام مذاکرات راهبردی اقتصادی در این سطح اولین بار است رخ می‌دهد. سوم، هنجارسازی در سطح روابط خارجی. چهارم، بلوغ در سطح همکاری ایران با تمدن بزرگی چون چین است. پنجم، واقع‌بین کردن برخی مسئولان در عرصه سیاست، چراکه چین با دشمنان ما روابط صمیمی داشته و در روابط  ایران با جهان تاثیر خواهد داشت. ششم، توسعه ایران در مسیر توسعه چین و قدرت گیری ایران با مشارکت 2 کشور است.

ملائک با بیان اینکه 2 کشور ایران و چین و برخی گروه‌های داخلی با این سند سه بازی جدی انجام دادند، گفت: بازی اول؛ در خرداد ۹۹ این سند توسط ارکان دفتر ریاست جمهوری ایران افشا شد و هدف افشا هشدار به طرف آمریکایی بود. بازی دومغ بازی چینی ها با سند است. چراکه دولت چین دولت بایدن خطرناک تر از ترامپ دانستند و این پیام را به طرف آمریکایی دادند اگر با ما کار نمی‌کنید ما اولویت کار ژئوپلتیک را تغییر داده و به سمت کشورهایی مانند ایران خواهیم برد. بازی سوم؛ حول این محور شکل گرفت که این سند را چه کسی نوشته؟ چه کسی به چین برده؟ از کجا آمده است و این بازی، بازی داخلی و سیاسی است و بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی مورد استفاده قرار گرفت.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چالش‌های سند همکاری ایران و چین یادآور شد: تنظیمات رابطه چین و آمریکا چالش اول و مهمترین چالش است. چالش دوم مدیریت رابطه با قدرت‌های بزرگ، چالش سوم، مدیریت رابطه ایران و چین است. اگر مسئولان در این کشور سخنی بر زبان رانند این سخن باید اجرایی شود و وحدت رویه در مسئولان آنها وجود دارد؛ اما متاسفانه در کشور ما این انضباط سیاسی وجود ندارد و یا کم رنگ است. در مبارزه با کووید انضباط چینی ها به خوبی دیده شد اما روس ها از چنین انضباطی برخوردار نیستند. در سال ۱۹۸۴ زلزله ارمنستان رخ داد؛ اما روسیه عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داد این در حالی است که کشور چین با جمعیت یک میلیارد و پانصد میلیون نفر در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ بسیار منضبط و خوب عمل کرد.

وی  با اشاره به برخی نظرات مخالف و انتقادات به سند همکاری ایران و چین عنوان کرد: فرشاد مومنی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقدند به دلیل ضعف کارشناسی در ایران در هر مذاکره‌ای ایران بازنده خواهد بود؛ اما در پاسخ باید به وی گفت ایران برای توسعه خود باتکیه بر دلیل ضعیف کارشناس نبودن در حوزه‌های مختلف نمی‌تواند وارد هیچ مذاکره‌ای نشود. به عنوان مثال از شرکت‌های فرانسوی یا انگلیسی در خواست کند که برای او اقدام به مذاکره کارشناسی کنند. 

در پایان جلسه  ملائک به  سوالات استادان حاضر در جلسه پاسخ دادند. از جمله این سوالات به شعار نه شرقی و نه غربی و تعارض آن با این تفاهم نامه، کشتار مسلمانان اویغور توسط چین و سکوت ایران، لزوم یا عدم لزوم تصویب سند در مجلس، توجه به سابقه سند همکاری عراق و چین به عنوان تجربه برای سند ایران و چین، مساله ماهیگیری در جنوب، دلیل انتخاب  لاریجانی به عنوان نماینده ایران، مسئله آزادراه تهران شمال و نحوه همکاری چینی‌ها، تعیین نهاد ناظر بر این تفاهم نامه، مشکلات اجرایی تفاهمنامه به دلیل FATF می‍‌توان اشاره کرد. این پرسش‌ها و پاسخ ها در قالب پادکست‌های جداگانه در کانال و سایت مرکز به آدرس emam.iau.ir ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =