عزت نفس پایین ممکن است موجب سوء مصرف مواد مخدر در پسران شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از رویترز، بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه فلوریدا، پسران یازده ساله ای که از عزت نفس کمی برخوردارند به نسبت همسالان شان در 20 سالگی که با این مشکل دست و پنجه نرم نمی کنند، بیشتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

جامعه شناسان در یک بازه زمانی 9 ساله بر روی 870 پسر از گروه های مختلف قومی و نژادی مطالعه کردند تا به اطلاعاتی در زمینه شناسایی علائم هشدار دهنده تمایل به مصرف مواد مخدر دست یابند.

آنها از این افراد خواستند صادقانه در مورد احساساتی چون ناکامی و علایم و نشانه های پایین بودن عزت نفس سخن بگویند.

محققان از شرکت کنندگان در تحقیق خواستند، احساسات شان را نسبت به دوستان نزدیکی که حشیش یا کوکائین مصرف می کنند و الکل می نوشند بیان کنند.

آنها اول بار در 11 تا 13 سالگی مورد مصاحبه قرار گرفتند و پس از آن طی 9 سال سه مرتبه دیگر از آنها مصاحبه به عمل آمد.

مصاحبه نهایی زمانی انجام شد که این پسران همگی به سنین 19 تا 21 سالگی رسیده بودند.

بر اساس تعریف انجمن روانپزشکی آمریکا، کسانی به عنوان معتاد به مواد مخدر شناخته می شوند که در بازه زمانی مشخص، میزان مصرف شان افزایش یابد، توانایی ترک مخدر را نداشته و توسط دوستان و خانواده طرد شده باشند.

پسرانی که در 11 تا 13 سالگی از عزت نفس کمتری برخوردار بودند طی 9 سال 6/1 برابر بیشتر از همسالان خود در معرض سوء مصرف مواد قرار گرفتند.

محققین دریافتند احتمال سوء مصرف مواد مخدر در پسرانی که طی دوره تحقیق از الکل، سیگار و مواد مخدر استفاده کردند وجود خواهد داشت. در پایان مشخص شد 10 درصد آنها به طور قطع دچار سوء مصرف شده اند.

اکنون ثابت شده است که پایین بودن عزت نفس به طور قطع در گرایش جوانان به مواد مخدر تاثیر گذار است. ضمنا پسران جوانی که مصرف مواد مخدر یا الکل توسط دوستان خود را تایید کرده بودند نیز در خطر سوء مصرف قرار دارند.

کنترل زودهنگام و تلاش برای پیشگیری از اعتیاد قبل از رسیدن پسران به سنین نوجوانی می تواند در جلوگیری از درگیر شدن آنها در این مسئله مثمر ثمر باشد.

والدین و معلمین می توانند نشانه های کمبود عزت نفس را تشخیص دهند، همچنین می توانند از پرسشنامه های رایج نیز کمک بگیرند.

دانشمندان در پایان خاطر نشان کردند که وظیفه والدین حکم می کند که مرتب فرزندان نوجوانشان را از نظر سلامت روان کنترل کنند تا آنها به سوی مصرف مواد مخدر کشیده نشوند.
کد خبر: 10943

وب گردی

وب گردی