رتبه‌بندی معلمان بیشتر جنبه نمایشی دارد تا اثرگذاری/ حل مشکلات معیشتی معلمان از فناوری هسته‌ای سخت‌تر نیست

وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است که نظام رتبه‌بندی معلمان بیش از آن که اثرگذار باشد، جنبه نمایشی دارد و می‌توان کارهای اساسی‌تری برای بهبود معیشت معلمان انجام داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، در روزهای گذشته کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان سرانجام پس از بحث‌های بسیار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این طرح در راستای بهبود مشکلات معیشتی معلمان و در جهت شایسه‌سالاری مطرح شد. این در حالی است که نحوه اجرایی شدن و اثرگذاری آن با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. برخی معتقدند که بررسی سطح کیفی کار معلمان و رتبه‌بندی آن‌ها نیازمند داشتن زیرساخت‌های مناسب در آموزش و پرورش و سیستم نظارتی خبره و متخصص است که هنوز شرایط آن فراهم نشده است. از جهتی موافقان طرح، اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی را راهکاری برای ایجاد انگیزه در معلمان در راستای بهبود کیفیت کاری و آموزشی می‌دانند.

محمود فرشیدی؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش یکی از کسانی است که معتقدند نظام رتبه‌بندی نمی‌تواند تاثیر چندانی در بهبود مشکلات معلمان داشته باشد. او در این خصوص گفت: کلید واژه‌هایی مانند نظام پرداخت هماهنگ و رتبه‌بندی معلمان بیش از آن که کار کارستانی برای معلمان باشد، جنبه نمایشی بیشتری دارد. باید تدابیر اساسی برای حل مشکلات معیشتی و رفاهی فرهنگیان اندیشیده شود البته راه‌های عملی و قابل اجرایی وجود دارد. به عنوان کسی که در دوره‌ای دست‌اندر کار اجرا بوده است، معتقدم حل مشکلات معیشتی و رفاهی معلمان از فناری هسته‌ای دشوارتر نیست به شرط آنکه اراده‌ای جدی برای حل آن وجود د اشته باشد.

راه حل بخش عمده مشکلات معلمان در دستان رئیس جمهور

 او معتقد است که رییس جمهور نقش کلیدی در حل مشکلات معلمان دارد و در این باره توضیح داد: امیدواریم در دولت آینده رویکردی تحولی نسبت به کل مسائل مزمن جامعه از جمله بحث آموزش و پرورش و به ویژه در زمینه معیشت فرهنگیان اندیشیده شود. راه حل بخش عمده این مساله در دستان رئیس جمهور است زیرا رئیس جمهور بودجه  و قدرت کشور را در اختیار دارد.  برخی از این موارد از طریق اعمال قدرت قابل حل هستند و همه مشکلات به دلیل محدودیت بودجه نیست.

فرشیدی عنوان کرد: در مورد برخی از موارد قانون خوبی داریم اما به خوبی اجرا نمی‌شوند. ما قانون خوبی در مورد مسکن داریم که اگر وزارت مسکن بخواهد زمین واگذار کند 40 درصد اولویت آن برای فرهنگیان است. این موضوع سال‌ها اجرایی نشده است البته اخیرا وزارت مسکن توجه خاصی به این موضوع کرده است اما این بستگی به لطف وزیر مسکن دارد. از این قبیل قوانین داریم که اگر عملیاتی شوند، به بهبود شرایط کمک می‌کنند.

حضور در تصمیم‌گیری‌های کلان و داشتن نظام درمانی مستقل حق معلمان است

وزیر آموزش و پرورش دوران احمدی‌نژاد عنوان کرد: مقدار زیادی از پولی که به خدمات درمانی داده می‌شود را فرهنگیان پرداخت می‌کنند، چند میلیون فرهنگی در کشور وجود دارد و همه آن‌ها که بیمار نیستند پس این افراد بودجه را تامین می‌کنند و حق دارند که در تصمیم‌گیری‌های کلان حضور داشته و نظام درمانی مستقلی مانند شرکت نفت و صدا و سیما داشته باشند. می‌توان از محل عوارض شهرداری به آموزش کمک کرد که این‌ها برای اعمال شدن نیازمند قدرت هستند.

لزوم وجود مدیریت صحیح بر بانک سرمایه و صندوق ذخیره

فرشیدی با اشاره به اهمیت وجود مدیریت صحیح بر بانک سرمایه و صندوق ذخیره بیان کرد: کار بیمه معلم آن زمان صادرات و واردات بود که ما برای کمک به معلم آن را خریداری کردیم اما محقق نشد. کافی است تا رئیس جمهور دستور دهد که دستگاه‌های دولتی برای صادرات و واردات با بیمه معلم قرار داد ببندند و یک باره سود خوبی از این طریق نصیب معلمان می‌شود. بانک سرمایه و صندوق ذخیره سرمایه‌های ارزی به قدری بزرگ هستند که 14 هزار میلیارد تومان که بزرگ‌ترین اختلاس کشور است از اینجا انجام شد و اگر مدیریت صحیح بر بانک سرمایه و صندوق ذخیره  وجود داشته باشد، می‌تواند کمک کننده باشد. این درحالی است برخی از نهادها و دستگاه‌ها از طریق بانک‌ها کمک‌های خوبی به پرسنلشان می‌کنند.

اهمیت توجه به منزلت معلم

او ادامه داد: ما باید کارهای کارستانی برای حل مشکلات درمانی، مسکن، معیشت و رفاه فرهنگیان که در شان معلم باشد، انجام دهیم. این طرح‌ها بیشتر جنبه مُسکن دارد و جنبه نمایشی آن بیش از اثرگذاری‌اش است. در کنار همه این ها که به نظر من قابل اجرا هستند و  عزمی جدی و رئیس جمهوری باورمند را می‌طلبند، بحث منزلت معلم هم مطرح است. رئیس جمهور باید کسی باشد که جایگاه آموزش و پرورش، مدرسه و تربیت معلم را درک کند؛  این‌ها پدرجد کارخانه و جاده هستند.

به معلم توهین می‌شود اما هیچ کس از او دفاع نمی‌کند

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت:  رئیس جمهور باید در سفرهای استانی خود دیداری هم از مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان داشته باشد تا  شعور اجتماعی را بالا ببرد و درک کند که من به عنوان یک رئیس جمهور همین جاها درس خوانده‌ام و وزرا و رئیس جمهورهای آینده در همین مدارس تربیت می‌شوند. همان طور که رهبری فرمودند صدا و سیما باید از قهرمانان معلم سریال بسازد. کم نداریم معلمانی که در همین ایام کرونا از روی تخت بیمارستان و در بستر بیمار ی تدریس می‌کردند.  بحث منزلت معلم بحث ویژه‌ای است که دولت می‌تواند به آن توجه کند. مثلا رئیس جمهور به همه وزرا دستور دهد تا روز معلم به مدارس بروند و دستان معلمانشان را ببوسند یا معلم دوران دبستانشان را به دفترشان دعوت کنند. این بحث‌های منزلتی برای معلمان بسیار اهمیت دارد. گاهی به معلم توهین می‌شود اما هیچ کس از او دفاع نمی‌کند. آیا اگر به یک قاضی توهین شود هم همین‌طور برخورد می‌شود. این مسائل بسیار اهمیت دارند و باید در دولت آینده رویکرد جدی نسبت به آن اعمال شود.

کد خبر: 1099064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسدی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      0 0
      ازخانم پرستو خلعتبری جهت تهيه ی این گزارش دردفاع از حقوق فرهنگیان بسیار سپاسگزارم. ان شاءالله ترتیب اثر داده شود.