همپیمانان امارات در یمن: توافق ریاض را اجرا نمی‌کنیم

گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» از تعلیق اجرای توافق «ریاض» با دولت مستعفی منصور هادی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) روز (جمعه) از تعلیق مشارکت در توافق ریاض که در سال ۲۰۱۹ با دولت مستعفی امضاء کرد، خبر داد.

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، «علی عبدالله الکثیری» سخنگوی شورای انتقالی جنوب، گفت که دلیل خروج از توافق ریاض، بازداشت مقامات این شورا در استان شبوه و حضرموت را دلیل این تصمیم اعلام کرد و گفت که همچنان خبری از سرنوشت «جعفر بن شیخ» از مقامات گروه شورای انتقالی در حضرموت و معاونش و تعدادی دیگر از افراد وابسته به این گروه، اطلاعی در دست نیست.

او گفت که بازداشت مقامات شورای انتقالی، یک «آدم ‌ربایی» بود و نقض صریح حقوق سیاسی و شهروندی آن‌ها محسوب می‌شود و مقامات استان شبوه مسئول جان و سلامت مقامات بازداشتی هستند و تا آزادی آن‌ها اجرای توافق ریاض تعلیق می‌شود.

از اواخر ماه می هیأت‌های دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب با حضور در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت‌وگوها در خصوص بندهای باقی مانده از توافق ریاض که به دو حوزه نظامی و سیاسی مربوط می‌شود را آغاز کرده‌اند.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر ۲۰۱۹، با وساطت دولت سعودی با حضور در ریاض و پس از شش ماه درگیری شدید، توافق پایان درگیری را امضاء کردند، اما از آن زمان تاکنون موفق به اجرای توافقنامه نشده‌اند.

رقابت و درگیری خونین میان دولت مستعفی (همپیمان عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) به یکی از پیچیدگی‌های بحران یمن تبدیل شده و کارشناسان این مسأله را به جنگ نیابتی میان ریاض و ابوظبی بر سر تسلط بر منابع یمن تفسیر می‌کنند.

کد خبر: 1099870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =