"ناگهان آلمان دوباره برای خودش کسی شد"

در چارچوب دور پایانی مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ دو تیم آلمان و مجارستان امشب به مصاف هم خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد معین ملکی؛ در حالی در چارچوب دور سوم مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ دو تیم آلمان و مجارستان به مصاف هم می روند که این دو تیم یکی از مهم ترین مسابقات تاریخ فوتبال را در فینال جام جهانی ۱۹۵۴ برگزار کردند. فینال جام جهانی ۱۹۵۴ برای مردم آلمان و مجارستان چیزی فراتر از یک مسابقه ورزشی محسوب می شود. مردم آلمان از آن دیدار به عنوان معجزه برن یاد می کنند و آن دیدار را مهم‌ترین بازی تاریخ این کشور می‌دانند.

۱۹۵۴، سوئیس، معجزه برن

۱۶ تیم در جام جهانی سوئیس شرکت کرده بودند و سرانجام مجارستان جادوئی به همراه آلمان زپ هربرگر به فینال جام جهانی رسیدند. مجارستان دو سال قبل در المپیک ۱۹۵۲ قهرمان شده بود. سال بعد آن در ومبلی اولین شکست خانگی تیم ملی انگلیس را ۶ بر ۳ بر این تیم تحمیل کرده بود و در ۳۱ مسابقه قبل از فینال شکست ناپذیر مانده بود. آخرین شکست مجارها به  پنج سال قبل و سال ۱۹۴۹ میلادی باز می‌گشت. آنها در مرحله گروهی آلمان را ۸ بر ۳ شکست داده بودند و از پیش قهرمان محسوب می‌شدند. در سوی مقابل آلمان‌ها بر خلاف مجارستان تیم حرفه ای نبودند و برای اولین بار پس از شکست تحقیرآمیز در جنگ جهانی جواز حضور در جام جهانی را پیدا کرده بودند. بیش از ۶۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند. مجارها زیر بارش شدید باران خیلی زود در دقایق ۶ و ۸ توسط پوشکاش و زولتان ژیبور به گل رسیدند تا خیلی ها کار را تمام شده بدانند اما این تازه شروع داستان بود. ماکسیمیلیان مورلوک و هلموت ران در دقایق ۱۰ و ۱۸ خیلی زود کار را به تساوی کشیدند. مجارها پس از دریافت دو گل خیلی زود حملات خود را آغاز کردند و دو بار توپ را به تیر دروازه آلمان کوبیدند. بی دقتی مجارها، از خودگذشتگی مدافعین آلمان و نمایش شاهکار تونی تورک گلر آلمان مانع از به ثمر رسیدن چند گل برای مجارها شد. دقیقه ۸۴ فرا رسید و هلموت ران بار دیگر برای آلمان گلزنی کرد تا آلمان در میان بهت همگان سه بر دو پیش افتد. در ادامه گل پوشکاش آفساید اعلام شد و آخرین موقعیت مجارستان نیز توسط تورک دفع شد و بازی به پایان رسید. معجزه برن رقم خورده بود و آلمانی که پس از جنگ به ۴ قسمت تقسیم شده بود قهرمان جهان شده بود.

انقلاب مجارستان

می‌توان گفت این دیدار یک کشور را ساخت و آتش انقلاب را در کشور دیگر شعله ور ساخت. معجزه برن آینده را تغییر داد. در سال ۱۹۵۲ تیم قهرمان المپیک با استقبال ۴۰۰ هزار نفری به خانه برگشته بود اما این بار مردم خشمگین در بوداپست تظاهرات کردند. بسیاری اعتقاد دارند که بذر انقلاب ۱۹۵۶ در مجارستان پس از فینال برن کاشته شد. مجارستان ۱۸ دیدار پس از این مسابقه را نیز بدون شکست سپری کرد تا تنها یک شکست در ۴۹ مسابقه برای آن‌ها ثبت شود. سرانجام این تیم بزرگ در روزهای پایانی سال ۱۹۵۶ میلادی و در جریان انقلاب مجارها منحل شد. تانک های کورشوف بوداپست را نابود کردند تا مجارها را مجبور کنند که تحت سلطه شوروی باقی بمانند. موفقیت های دهه ۵۰ برای مجارستان هرگز تکرار نشد. تیبور نیلاسی مهاجم دهه های ۷۰ و ۸۰ مجارستان در مورد معجزه برن گفته بود:《گویا فوتبال مجارستان در آن لحظه منجمد شده است》.

ملتی پر از گناه ناگهان متولد شد

بر خلاف مجارها اوضاع برای آلمان‌ها پس از معجزه برن کاملا متفاوت پیش رفت و نه تنها تیم فوتبال بلکه تمام این کشور قوی تر شد. فردریش کریستین دلیوس نویسنده آلمانی معتقد است:《ملتی که پر از احساس گناه بود، ناگهان متولد شد. غرور ملی از دست رفته بازگشته بود.》 فرانتس بکن بائر میگوید:《ناگهان آلمان دوباره برای خودش کسی شد. برای هر کسی که در سالهای فلاکت بار پس از جنگ بزرگ شده بود معجزه برن الهام بخش فوق العاده ای بود. همه کشور بار دیگر عزت نفس خود را به‌دست آورد.》
اولی هوسه روزنامه نگار آلمانی در کتاب گل نوشت:《گل برتری گرد مولر مقابل هلند در سال ۱۹۷۴ فقط یک گل بود مشابه گل آندریاس برمه مقابل آرژانتین در سال ۱۹۹۰. اما شلیک پای چپ هلموت ران در آن هوای بارانی تابستان در سوئیس به کل چیز دیگری بود.》

امشب با گذشت حدود ۶۷ سال از آن دیدار ماندگار و بزرگ، دو تیم آلمان و مجارستان در گروه F مسابقات یورو ۲۰۲۰ در حالی به مصاف هم می‌روند که مجارها برای صعود به هر سه امتیاز این دیدار نیاز دارند و در طرف مقابل یک مساوی نیز حکم صعود مانشافت را امضا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =