اعلام آمادگی هلال احمر برای کمک به مهاجران افغانستانی در مرزها / آمار دقیقی از تعداد پناهندگان وجود ندارد

قوسیان‌مقدم اعلام کرد که جمعیت هلال احمر آمادگی لازم با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی را برای کمک به مهاجران افغانستانی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از اولین مهاجرت گسترده افغانستانی‌ها به ایران بیش از 50 سال می‌گذرد و در طی این سال‌ها با وجود جنگ‌های متعدد در این منطقه ورود مهاجرانی که برای فرار از جنگ کشور همزبان و همسایه ایران را انتخاب کردند، نوسان داشته و طبق آمارها نزدیک به سه میلیون افغانستانی قانونی و غیرقانونی در ایران زندگی کرده‌اند. در زمان‌هایی که افغانستان به ثبات تقریبی رسیده بود برخی افغانستانی‌های مهاجر به کشورشان بازگشتند اما در روزهای اخیر و پس از اشغال افغانستان توسط طالبان دوباره مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران شدت گرفته است.

مسئله مهاجرت ابعاد مختلفی دارد؛ در شرایط فعلی کشور که در بحران کنترل کرونا به سر می‌برد ورود جمعیت زیادی از کشور همسایه که طبیعتا آن‌ها هم به دارو و درمان نیاز خواهند داشت، می‌تواند در شهرهای مرزی فشار وارد بر بیمارستان‌ها را بیشتر کند. از طرفی مهاجری که جان خود را برداشته و برای فرار از جنگ راهی کشوری غریب می‌شود، فرصت برنامه‌ریزی برای محل اسکان خود نداشته و شاید بسیاری از این مهاجران جا و مکانی برای اقامت نداشته باشند.

برای پیگیری وضعیت افغان‌ستانی‌های مهاجر در مرزها با محمدحسن قوسیان‌مقدم؛ دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفت‌وگو کردیم. قوسیان‌مقدم توضیح داد: اردوگاه‌های مهاجران در مرزها تحت نظر ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این اردوگاه‌ها از گذشته در این مناطق وجود داشتند و به تازگی ایجاد نشده‌اند. تشکیل اردوگاه جدید به سیاست‌های دولت و مدیریت بحران منطقه بستگی دارد. جمعیت هلال احمر آمادگی دارد که در صورت تجمع مهاجران در اردوگاه‌های مرزی و یا تشکیل اردوگاه جدیدی به آن‌ها خدمت‌رسانی کند.

او افزود: ماموریت هلال احمر استفاده از سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به مهاجران است. جمعیت هلال احمر مستقیما مسئولیت خاصی برای مدیریت اردوگاه‌ها ندارد. اخیرا اطلاع دارم که مهاجران مدت کوتاهی در اردوگاه‌ها حضور داشتند و حتی از طریق نیروهای داوطلب مردمی به آن‌ها کمک‌رسانی شده است. مهاجران موقت در اردوگاه‌ها حضور داشته و آنجا را ترک کرده‌اند. در موارد این چنینی امور اتباع جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و هر کدام از ارگان‌ها براساس وظیفه کمک می‌کنند. ما آمادگی اسکان اضطراری را داریم اما متولی آن نیستیم و اکنون اتفاقی نیافتاده و اردوگاهی شکل نگرفته که ما بخواهیم ورود کنیم. همچین چیزی نداریم که جایی آماده شده باشد و عده‌ای بخواهند ساکن شوند.

نیکویی؛ روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان هم در گفت‌وگویی که با خبرنگار اجتماعی ما داشت عنوان کرد که مهاجران اکثرا با روادید وارد کشور می‌شوند و تا زمانی که مدت اقامتشان تمام نشده به اداره اتباع مراجعه نمی‌کنند. بر این اساس فعلا آمار دقیقی از تعداد مهاجرانی که وارد کشور شده‌اند وجود ندارد و این افراد بعد از چند ماه که اقامتشان به پایان می‌رسد یا به کشورشان باز می‌گردند و یا به اداره گذرنامه و یا امور اتباع خارجی مراجعه خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =