امنیت منطقه‌ای محور دیدار روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان

در دیدار روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان مسائل امنیت منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، در دیدار «امامعلی رحمان» و «قاسم ژامرت تاکایف» روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان مسائل امنیت منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای این دیدار رئیس جمهور تاجیکستان از همتای قزاق خود جهت حضور در نشست‌های سران سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگهای قدردانی کرد و قزاقستان را یکی از شرکای مهم استراتژیک این کشور خواند.

رحمان گفت: تاجیکستان طرفدار توسعه تعاملات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، امنیتی و نظامی است.

دو طرف در مورد ایجاد کارخانجات و مراکز تجارت عمده فروشی مشترک در تاجیکستان و برگزاری نشست مشورتی بعدی سران آسیای مرکزی در سال 2022 در «دوشنبه» به توافق رسیدند.

رحمان و تاکایف همچنین در مورد مسائل امنیت بین المللی و منطقه‌ای و به خصوص اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان که در آستانه یک فاجعه انسانی برای مردم این کشور است، گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور تاجیکستان بار دیگر بر موضع قاطع کشورش نسبت به ضرورت حل و فصل جامع مشکل افغانستان تاکید کرد.

تاکایف نیز با تاکید بر علاقه مندی قزاقستان جهت گسترش مناسبات دوستانه با تاجیکستان در همه زمینه‌های مورد علاقه متقابل، اظهار اطمینان کرد که در آینده شاهد نتایج بهتری در همکاری‌های میان دو کشور خواهیم بود.

وی همچنین موضوعات مورد بحث در نشست‌های سران سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگهای را که امروز و فردا برگزار خواهند شد، مهم توصیف کرد.

قابل ذکر است که رئیس جمهور تاجیکستان همچنین با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس و هیئت روسیه که جهت شرکت در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگهای در «دوشنبه» به سر می‌برند، ملاقات و در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و به ویژه وضعیت افغانستان بحث و تبادل نظر کرد.

منبع: فارس

انت۶ای پیام/

کد خبر: 1111280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =