پرواز ۳۹ جنگنده چین نزدیک حریم هوایی تایوان

طبق اعلام وزارت دفاع تایوان، ۳۹ جنگنده چینی روز شنبه برای دومین روز متوالی بعد از پرواز ۳۸ جنگنده در روز قبل از آن، نزدیک حریم هوایی این جزیره به قدرت‌نمایی پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروی هوایی چین برای دومین بار در دو روز متوالی ده‌ها جنگنده را در مرز منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان به پرواز درآورد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این وزارتخانه اعلام کرد ۳۹ جنگنده چینی در دوم اکتبر (شنبه) برای دومین روز متوالی بعد از پرواز ۳۸ جنگنده در روز قبل آن، در منطقه مذکور به پرواز درآمدند.

طبق این گزارش، دو سری پرواز توسط نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین در روز شنبه انجام شد، یکی در روز و دیگری در شب همانند اول اکتبر (جمعه).

«سو تسنگ-چانگ» نخست‌وزیر تایوان این پروازها را اقدامات وحشیانه توصیف کرد و گفت صلح منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.

این پروازها بعد از آن صورت گرفت که «کاتلین هیکس» معاون وزیر دفاع ایالات متحده نگرانی‌ها در خصوص حمله احتمالی چین به جزیره خودگردان تایوان را رد کرد. هیکس همچنین گفت که در صورت وقوع چنین حمله‌ای، ایالات متحده خود را وارد درگیری می‌کند. وی مدعی شد: ما توانایی قابل ملاحظه‌ای در منطقه داریم تا بتوانیم چنین پتانسیلی را از بین ببریم. البته روابط خوبی با تایوان داریم. ما تعهداتی با تایوان داریم که از دهه ۱۹۷۰ پایدار است.

وزارت دفاع تایوان پیش‌تر ادعا کرد ۳۸ فروند هواپیمای جنگی چینی روز جمعه حریم هوایی این کشور را نقض کردند. این وزارتخانه اعلام کرد در دور اول این پروازها، ۲۵ فروند و در دور دوم آن ۱۳ فروند هواپیمای جنگی چین وارد حریم هوایی تایوان شدند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

دفتر امور تایوان در دولت چین روز جمعه در بیانیه انتقادی مفصلی، وزیر خارجه تایوان را مانند «مگسی پر سروصدا» توصیف کرد که درباره استقلال این کشور دروغ می‌گوید. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1113509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =