کبود تولید در دولت قبل باعث کمبود ۵ میلیون ۲۰ هزار تن جو در کشور شده است

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حالی که بر اساس برنامه قرار بود ۳ میلیون تن جو وارد کنیم به دلیل کاهش تولید این محصول در کشور اکنون باید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو به کشور وارد کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت : علوفه ای که در مراتع به طور معمول وجود دارد و دامداران هر ساله برای چرای دام های خود به صورت رایگان استفاده میکردند امسال به دلیل کمبود بارندگی ها خشک شده است و وجود ندارد.

وی افزود: بر این اساس ۴ میلیون تن علوفه ای که سالانه به صورت چرای دام استفاده میشد امسال وجود ندارد و از طرفی قرار بود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار  تن جو در کشور تولید شود اما طبق برنامه عمل نشد و میزان تولید این محصول در وضعیت خوشبینانه به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن میرسد و باعث شد که با کمبود نهاده های دامی مواجه شویم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان خرید تضمینی جو و حتی گندم نسبت به سال قبل خود نصف شده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط لازم باید دام بیشتری به بازار عرضه شود که این اتفاق نیز افتاده است همچنین واردت علوفه بیشتر شود.

عباسی معروفان گفت: بر این اساس در حالی که قرار بود ۳ میلیون تن جو وارد کنیم اکنون باید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو به کشور وارد کنیم.

عباسی معروفان گفت: شرکت پشتیبانی امور دام همچنین پیشنهاد داده است که یک میلیون تن یونجه از کشورهای آسیای میانه وارد کنیم و در صورت اختصاص ارز به کشور وارد میشود.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی قبلی قرار بود برای تامین نیاز ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی جو ، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن وارد میکردیم اما اکنون با توجه به کاهش تولید باید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن وارد کنیم.

وی البته وضعیت تامین ذخایر استراتژیک را مطلوب دانست و گفت: وضعیت ذخایر استراتژیک مناسب است اما به صورت ۱۰۰ درصدی که در قانون اشاره دارد، تامین نشده زیرا ۳۰ درصد از این ذخایر در چرخش است و باید محصولات جدید جایگزین شود.

وی تاکید کرد: در مجموع می توان گفت که مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد و در حال تکمیل ۱۰۰ درصدی ذخایر کالاهای اساسی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =