گردشگری ایران / عمارت کلاه فرنگی اراک

عمارت حاج وکیل یا همان عمارت کلاه فرنگی، بنایی است قدیمی و مربوط به دوره قاجار می باشد، این بنا که در ضلع جنوب شرقی شهر اراک قرار دارد، تنها قسمت باقیمانده از یک مجموعه بزرگ است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، عمارت حاج وکیل یا همان عمارت کلاه فرنگی، بنایی است قدیمی و مربوط به دوره قاجار می باشد، این بنا که در ضلع جنوب شرقی شهر اراک قرار دارد، تنها قسمت باقیمانده از یک مجموعه بزرگ است.

در زمان ناصر الدین شاه شرکت های خارجی امتیازات فراوانی بدست آوردند و با توجه به این نکته صنعت فرش هم از این امر مستثنی نبود و از این رو در شهر اراک هم چهارده شرکت خارجی به امر تجارت و صادرات فرش مشغول بودند و از آنجا که در دست داشتن انحصاری این صنعت یکی از اهداف این شرکت ها بوده است، در جای جای شهر کارگاه های رنگرزی و بافت فرش راه اندازی شد و همچنین محل هایی برای اسکان نیروهای خارجی احداث گردید.

 عمارت کلاه فرنگی اراک

یک شرکت تجاری انگلیسی به نام زیگلر، در اواخر دوره قاجاریه، بنایی شامل حیاط، ایوان، شبستان و بالاخانه در محوطه‌ای به مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع ساخت. پس از منحل شدن شرکت، یکی از متمول‌ترین افراد شهر اراک به نام حاج محمد حسین میثمی وکیل، آن را خریداری کرد و از آن پس به نام قلعه حاج وکیل معروف شد.

قسمت شمالی عمارت کلاه فرنگی وکیل اراک برونگرا و بخش جنوبی آن نیمه درونگرا است. ستون‌ها و قسمت‌هایی از خارج عمارت با  کاشی‌های لعابدار مزین شده است ولی در داخل بنا تزئینات خاصی دیده نمی‌شود. پنجره‌های قلعه نیز از شبکه‌های چوبی زیباست. در بالای طبقه همکف این بنا کلاه فرنگی زیبایی دیده می‌شود.

 عمارت کلاه فرنگی اراک

این عمارت در محوطه ‌ای به مساحت ۳۸۰۰ متر مربع و با زیر بنایی حدود حدود ۹۰۰ متر مربع ساخته شده است و شامل حیاط، ایوان، شبستان، قسمت همکف، بالاخانه و زیر زمین است، بخش شمالی بنا شامل یک ایوان سرتاسری است و از ستون‌های آجری زیبا تشکیل شده است، همچنین از زیرزمین این بنا به‌ عنوان انبار کالاها استفاده می‌ شده است، ظاهر بنا کاملا آجری است و با کاشی های لعابدار تزئین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =