طرح‌های دولتی مسکن دلال‌بازی است/ بخش خصوصی در ساخت خانه ناتوان شده است

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است طرح‌هایی مثل مسکن مهر یا ملی چاره فعلی مسکن نیست و به دلال‌بازی منجر می‌شود.

بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز و در خصوص احتمال دلالی در طرح‌هایی مثل مسکن مهر یا ملی، گفت: معمولا روال به این صورت است که دولت ها تلاش می کنند مشکل آحاد جامعه را برای خرید یا اجاره مسکن حل کنند. در این شرایط، 20 تا 30 هزار واحد در سال تولید و به صورت یارانه ای واگذار می کنند. این نوع نگرش در برنامه ها، در همه دولت ها بوده و حتی زمانی که مشکل مسکن به طور کامل حل شده باشد، وجود دارد.

وی عنوان کرد: اما توجه داشته باشید که حتی در مسکن مهر هم - با آن همه تلاشی که برای آن شد - سالانه بیشتر از 50 هزار واحد ساخته نشد. چنین طرح هایی هیچ وقت به گروه هدف نمی رسد چون در مرحله فیش و پیش‌خرید، واگذار شده و دهکی که قدرت بیشتری دارد دنبال آن می رود. در واقع مسکن با چنین طرح‌هایی از دهک پایین به بالا منتقل می شود. همیشه قائده بر این است که مسکن از دهک بالا به پایین بیاید.

ستاریان گفت: این مساله موقعی درست اجرا خواهد شد که مشکل مسکن در جامعه حل شده باشد. با دلال بازی در چنین طرح هایی نمی توان به نتیجه رسید. حتی دهک های پایین هم چنین واحدهایی را نمی توانند بخرند. الان آنقدر کسری در بخش مسکن جامعه دیده می شود که مدیران میانی کشور دنبال این فیش ها هستند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: مشکل مسکن با این طرح ها حل نمی شود. باید بخش خصوصی که متولی 95 درصد تولید جامعه است و الان توانش ضعیف شده، تقویت شود. چطور است که بخش خصوصی ما قادر به پاسخ دادن به نیاز جامعه نیست اما در دیگر کشورها این امکان وجود دارد؟

وی ادامه داد: ساختار اقتصادی در کشور ما آنقدر بخش خصوصی را فلج کرده که امکان پاسخگویی به نیاز جامعه را ندارد. تولید مسکن در همه دوره ها و کشورها دست بخش خصوصی بوده و باید پرسید عجز بخش خصوصی ما از کجاست؟ این ناتوانی از خودش است یا به دلیل مشکلاتی است که دولت برایش ایجاد کرده است؟

کد خبر: 1128141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =