هوش مصنوعی یار کمکی آموزش عالی/ فناوری به کمک حل مشکلات دانشگاه و دانشجو می‌آید

هوش مصنوعی با در دسترس قرار دادن محتواهای آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توسعه عدالت آموزشی داشته باشد. همچنین برخی دانشگاه‌ها از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و تامین خوابگاه دانشجویان استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توسعه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، تغییرات زیادی در جهان ایجاد کرده است. به رغم آسان شدن برخی کارها به وسیله هوش مصنوعی؛ منتقدانی وجود دارند که معتقدند هوش مصنوعی می‌تواند جای انسان را بگیرد.

بیشتر بخوانید:

گذر از بحران مالی زندگی دانشجویی با هوش مصنوعی

محیط‌های آموزش عالی هم می‌توانند از هوش مصنوعی برای ارتقای عملکرد خود استفاده کنند. کارشناسان معتقدند که آموزش عالی می‌تواند برای افزایش کارایی و برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر داده از هوش مصنوعی استفاده کند.

یکی از مزایای اصلی هوش مصنوعی این است که می‌تواند حجم کارها را کاهش داده و کارایی را افزایش دهد. موسسات آموزش عالی سعی می‌کنند با استفاده از هوش مصنوعی، راه‌های جدیدی برای تکمیل کارهای اداری وقت‌گیر و پرزحمت پیدا کنند. در عوض، می‌توانند تحلیل و برنامه‌ریزی استراتژیک را در اولویت قرار می‌دهند.

به زبان ساده، اتوماسیون جایی است که از فناوری برای انجام وظایفی استفاده می‌شود که معمولا توسط انسان انجام می‌شود تا حجم کار کاهش یابد. هوش مصنوعی هم یک نوع فناوری اتوماسیون مانند یادگیری ماشینی است.

هوش مصنوعی می‌تواند خدماتی حرفه‌ای در آموزش عالی فراهم کند. برای مثال دانشگاه‌ها می‌توانند برای جذب دانشجو از هوش مصنوعی استفاده کنند. استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی می‌تواند تحول آفرین باشد.

در ادامه به برخی مزایای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی اشاره می‌شود؛

دانشگاه استافوردشایر اخیرا از دستیار دیجیتالی خودکاری استفاده می‌کند که سلامت تحصیلی و عاطفی دانشجویان را ارزیابی کند. این ابزار به دانشجویان امکان تماس با کارکنان، ثبت درخواست، پایش اوقات فراغت و ثبت‌نام در فعالیت‌های فوق برنامه را می‌دهد.

از آنجایی که هوش مصنوعی منبعی است که دانشجویان می‌توانند سوالات خود را بپرسند، زمان کارکنان دانشگاه برای پرداختن به فعالیت‌های موثرتر آزاد خواهد شد. یکی دیگر از خدمات این برنامه، بررسی سلامت روان دانشجویان است.

نقش هوش مصنوعی در عدالت آموزشی

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در حوزه آموزش و یادگیری مفید باشد. دانشگاه سیدنی در حال آزمایش یک پلتفرم جدید هوش مصنوعی مولد است. این پلتفرم به استادان برای تهیه محتوای آموزشی مرتبط و دقیق کمک می‌کند. به این ترتیب دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه برای خرید نرم‌افزار نیستند. در نتیجه دسترسی نابرابر به فناوری کاهش می‌یابد و در برقراری عدالت آموزشی موثر است.

برخی منتقدان بر این باورند که هوش مصنوعی می‌تواند نیروی کار انسانی شود؛ اما استفاده از هوش مصنوعی نشان داده است که این نگرانی صحت ندارد. چرا که با حذف فرآیندهای دستی می‌توان از هوش مصنوعی برای کاهش بار اداری استفاده کرد. برای مثال دانشگاه ساری (University of Surrey) در انگلستان از هوش مصنوعی برای ارزیابی‌های آموزشی استفاده می‌کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از هوش مصنوعی شامل افزایش مشارکت دانشجویان است. بسیاری از دانشگاه‌ها از طریق سیستم‌های یادگیری یا محیط‌های یادگیری مجازی (VLE)، مشارکت دانشجویان را افزایش داده‌اند.

شناسایی رفتارهای پرخطر دانشجویان به کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند دانشجویانی که در معرض خطر ترک تحصیل یا تجربه مشکلات سلامت روان هستند را شناسایی کند. برای مثال متخصصان دانشگاه ایالتی جورجیا در آمریکا با تجزیه و تحلیل داده‌ها، تلاش می‌کند رفتارهای پرخطر دانشجویان را شناسایی می‌کند و به مشاوران هشدار می‌دهد.

کینز کالج لندن یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری نظرات دانشجویان درباره کاهش شکاف اعطای مدرک تحصیلی استفاده می‌کند.

مقابله با بحران اسکان دانشجویان به وسیله هوش مصنوعی

پیش‌بینی هوشمند یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای مواجهه با بحران اسکان دانشجویان است. برای مثال دانشگاه بورنموث مدلی تجزیه و تحلیلی فراهم کرده است که بر اساس آن می‌تواند پیش‌بینی کند تقاضا برای مسکن دانشجویی در آینده چگونه خواهد بود. در نتیجه، دانشگاه برای دانشجویان بدون خوابگاه، محل اسکان فراهم می‌کند.

بنابراین، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت متخصصان می‌شود، بلکه آن‌ها را به تصمیم‌گیری‌هایی مبتنی بر داده‌ها و ارزیابی‌ها هدایت می‌کند. دسترسی آسان به داده‌ها یکی دیگر از فرصت‌هایی است که هوش مصنوعی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =