بازی نخ‌نمای آمریکا با مذاکرات وین / نتیجه مذاکرات مرهون گام‌های مؤثر رفع تحریم است

معافیت‌های تحریم هسته‌ای اعلام شده از سوی آمریکایی‌ها از نگاه کارشناسان پیگیری همان پروژه‌های نخ‌نما شده قبلی غرب و آمریکاست در روند مذاکرات برجام است.

گروه سیاسی ایسکانیوز- احمد جان‌نثاری؛ مذاکرات احیای برجام به اذعان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور بر مبنای نقطه نظرات کارشناسی و توافقاتی که نتیجه نهایی آن رسیدن به یک توافق خوب و در راستای تأمین منافع مردم باشد، پیش خواهد رفت. شامگاه جمعه پانزدهم بهمن وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با اعمال برخی معافیت‌های تحریم هسته‌ای، شرایطی را فراهم کرده که شرکت‌های خارجی بتوانند در پروژه‌های بوشهر، اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند. رابرت مالی نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران نیز در پیامی در توئیتری ادعا کرد که مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد. در حالی که امیرعبداللهیان پیش از این گفته بود که در مذاکرات ملاک عمل رفتار آمریکاست و ما نگاه می‌کنیم که بر روی زمین چه اتفاقی می‌افتد. برای ما مهم است که رفتار عملی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها را به طور ملموس و عینی مشاهده کنیم. به گفته وی آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها، پیام‌های مکرری می‌فرستند و مدعی هستند که حسن نیت دارند. اما ما در روند فعلی مذاکرات، ابتکار جدی و قابل توجهی از طرف آمریکایی ندیدیم.

ادعای رابرت مالی در زمینه به نتیجه رسیدن مذاکرات در هفته‌های آینده، در حالی مطرح می‌شود که نتیجه مذاکرات وین به تصمیم سیاسی آمریکا گره‌خورده و به اذعان کارشناسان بین‌المللی و هسته‌ای این اقدام جدید واشنگتن بیشتر نمایشی برای فعال نشان دادن آنان در مسیر دستیابی به توافق است. اما در واقع تنها مسیری که می‌تواند اراده غرب برای دستیابی به توافق را نشان دهد، برداشتن گام‌های مؤثر برای رفع تحریم است حال آنکه تصمیم‌های اخیر اعلام شده از سوی آمریکایی‌ها بیشتر بردن مذاکرات به سمت بازی‌های سیاسی را نشان می‌دهد که پیش از این نیز توسط غرب و آمریکا طی شده و برایشان نتیجه بخش نبوده است.

مقام‌های آمریکایی پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا و اعمال تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران بارها بر اشتباه راهبردی خروج از توافقنامه برجام اذعان کردند. مسئله‌ای که ورود مجدد آنان به مذاکرات برجام را به اراده جمهوری اسلامی ایران گره زده است. تحریم‌های آمریکایی بعد از خروج از برجام اگرچه مشکلات زیادی را پیش روی ملت ایران قرار داد، اما با سیاست‌گذاری‌های جدید به نحو اثرگذاری خنثی شده‌اند. موضوعی که وبگاه «هیل» از قول ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بر آن تأکید می‌کند. پرایس در کنفرانس خبری پنجم بهمن گفته که کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه تهران یک شکست فاحش بوده است، البته این مقام کاخ سفید در این گفت‌وگو هیچ اشاره‌ای به ادامه سیاست‌های خشونت‌بار ترامپی توسط دولت بایدن در یکسال گذشته نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه می‌دهد: واقعیت این است که دولت قبلی ایالات‌متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است. کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آنچه وعده بود، محقق شد. ترامپ وعده داده بود با کارزار فشار حداکثری در برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کند و جامعه بین‌الملل را علیه ایران متحد کند که این‌گونه نشد. مقام‌های آمریکایی هرچند بر شکست پروژه‌های تحریمی و فشار حداکثری اذعان دارند، مسیر تازه‌ای را فراروی مذاکرات احیای برجام قرار نداده‌اند و تعلیق برخی تحریم‌های هسته‌ای تنها اقدامی نمایشی برای تنظیم افکار عمومی است و به نظر می‌رسد هنوز واقعیت تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر منوط کردن بازگشت آمریکا به میز مذاکرات در صورت لغو تحریم‌های برجامی و تحریم‌های ترامپ و راستی آزمایی را باور نکرده‌اند. ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معافیت‌های تحریمی اعلام شده از سوی دولت آمریکا را بازی جدید آنان عنوان می‌کند و می‌گوید: مذاکرات باید مبتنی بر حسن نیت طرفین مذاکره کننده باشد اما تا امروز حسن نیتی از طرف‌های اروپایی و آمریکایی مشاهده نشده است.

وی با تکیه بر گزارش‌های علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین تصریح می‌کند: اروپا و آمریکا در مقام عمل پاسخ مثبتی به خواسته‌های ایران نداده‌اند. تیم مذاکره کننده هسته‌ای با صراحت اعلام کرده‌ که خواستار لغو کامل تحریم‌های هسته‌ای علیه ملت ایران است. این معافیت به معنای لغو کامل تحریم‌ها نیست. بنابراین بازی جدید آمریکا برای تعلیق برخی تحریم‌های فنی اثبات کرد که اروپا و آمریکا در مذاکرات جدی نیستند و هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند. به اعتقاد این نماینده مجلس هیئت حاکمه آمریکا باید تکلیف خود را با مذاکرات روشن کند و بداند که ایران از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند. اروپا و آمریکا چاره‌ای ندارند جز اینکه از سردرگمی استراتژیک خارج شوند. این معافیت‌هایی که اعلام کرده‌اند در واقع آب‌نباتی است که آمریکا به ایران تعارف کرده است و بهتر است این آبنبات چوبی‌ها را به بایدن بدهند تا خوابش نبرد.

کد خبر: 1128858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      باید اشتی کرد کاسبان تحریم سفره مردم هرچه بوده ربودند