امتیازات موقتی که آمریکا به ایران داده مهم و ویژه نیست

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: اکنون تعلیق تحریم‌ها از سوی آمریکا صورت نگرفته است بلکه تنها قانونی که به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌ها را 120 روز یکبار معلق کند، احیا شده است.

علی بزرگخو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای اروپایی اظهار کرد: آمریکا پس از آغاز مجدد مذاکرات بارها به صورت غیر مستقیم تمایل خود را برای بازگشت به برجام نشان داده است.

وی افزود: احتمال بازگشت آمریکا به مذاکرات هسته‌ای بسیار بالا بوده و این  تمایل و پافشاری از سمت آمریکا است.

علل تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با اشاره به علل پافشاری آمریکا برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: این کشور با عضویت مجدد در برجام می‌تواند دوباره محدودیت‌های این معاهده را برای ایران اعمال کند. 

وی خروج آمریکا از برجام را بیشتر به ضرر این کشور دانست و گفت: آمریکا با این تصمیم  اجرای مکانیسم ماشه یا فشار حداکثری یا سایر ابزارهای تهدیدی خود را از دست داده است و در واقع خود را در مقابل ایران خلع سلاح کرد.

بزرگخو با بیان اینکه وعده‌های انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر احیای برجام مطرح کرد: در نتیجه بایدن و حزب دموکرات برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا به عضویت این کشور در برجام نیاز دارند. 

مسئولان از لغو تحریم‌ها خوشحال نشوند

وی ارتباط گیری دیپلماتیک با کشورهای منطقه و شرق را اقدامات مناسب دولت سیزدهم دانست و گفت: برقراری یا گسترش روابط بین‌المللی با کشورهای منطقه یا فرا منطقه می‌تواند برای ایران تولید قدرت کند. همچنین ایجاد منافع مشترک با کشورهای عضو در برجام باعث می‌شود تیم مذاکره کننده از موقع قدرت در جلسات حاضر شود و از حمایت متحدان  خود بهره ببرد. 

بزرگخو با اشاره به لغو برخی از تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا بیان کرد: آمریکا در واقع امتیازاتی را به صورت موقت به ایران داده است که آنها نیز امتیازات ویژه‌ای نیستند. 

این فعال دانشجویی با انتقاد از ذوق زدگی برخی از مسئولان یا جریانات سیاسی در کشور مطرح کرد: در حال حاضر تعلیق تحریم‌ها از سوی آمریکا صورت نگرفته است بلکه تنها قانونی که به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌ها را 120 روز یکبار معلق کند، احیا شده است. در نتیجه مسئولان نباید به این لغو تحریم‌ها دلبسته شوند چرا که اقدامی موقتی است.

وی ادامه داد: البته آمریکا در چند ماه اخیر بارها نشان داد که از اتحاد ایران، روسیه و چین هراس دارد چرا که این دو ابرقدرت شرق و آمریکا به چالش‌های جدیدی با یکدیگر برخوردند. 

تغییر رویکرد دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از علاقمندی برخی مسئولان برای مذاکره سریع و بدون رعایت عرف دیپلماتیک با آمریکا یادآور شد: این مسئولان که بیشتر در وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های مرتبط با حوزه اقتصادی  فعالیت دارند، به صورت مداوم در حال ارسال پالس‌هایی برای آمریکا هستند.

وی با بیان اینکه تغییر رویکرد در سیاست‌ خارجه دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های یازدهم و دوازدهم ملموس است، گفت: متاسفانه تمام آمال و آروزهای وزارت امور خارجه سابق کشورمان در مذاکره با آمریکا خلاصه می‌شد که این موضوع آسیب های نیز به همراه داشت.

بزرگخو با ذکر مثالی تصریح کرد: معانت اقتصادی وزارت امور خارجه که وظیفه انعقاد قراردادها یا تفاهم نامه‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی را برعهده دارد در دولت سابق به حالت نیمه تعطیل قرار داشت. چرا که معاونت سیاسی تمام موضوعات اقتصادی را با رویکرد سیاسی و اولویت مذاکره با آمریکا انجام می‌داد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در حال حاضر وزارت امور خارجه با اعزام رایزن‌های اقتصادی به سایر کشورها، گسترش روابط اقتصادی و سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =