شیعه و سنی به مهدویت و منجی اعتقاد دارند

نویسنده اهل سنت گفت: اعتقاد به مهدویت و منجی از نسل پیامبر(ص) جز اعتقادات اهل سنت و اعتقاد اصیل جهانیان است.

شیخ محمد صادقیان، نویسنده و پژوهشگر اهل سنت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره باور به ظهور امام زمان(عج)گفت: اعتقاد به ظهور مصلحی جهانی که مورد تایید و حمایت خداوند باری‌تعالی باشد که بعد از نابسامانی‌های جهان حکومت اسلامی جهانی را بدست گرفته و آن را پر از عدل می‌کند.

صادقیان با اشاره به اینکه اعتقاد به ظهور منجی موعود اعتقادی اصیل و جهانی است، افزود: با تمام شواهد موجود در کتب مختلف برخی از مسلمانان به ظاهر روشنفکر سعی در تضعیف این اعتقاد اصیل دارند، اما دلایل محکم در وجود این اعتقاد راهی جز اذعان در میان حقیقت جویان باقی نمی‌گذارد که این اعتقاد را نه خرافات و باطل بلکه حقیقت دانسته و آن را ریشه در آموزش‌های دینی و سنت نبوی بدانند.

این نویسنده اهل سنت اظهار کرد: اعتقاد به مهدویت و اینکه مصلحی در آخر الزمان ظهور می‌کند که از نسل پیامبر(ص) باشد، جز اعتقادات اهل سنت است و احادیث بیان کننده این اعتقاد اصیل، چنان دقیق و واضح هستند که ویژگی‌های نسبی، شخصیتی، اوصاف اخلاقی و حکومت عدلی را برعهده می‌گیرند.

وی افزود: نشانه‌های ظهور، مکان خروج، چگونگی بیعت، مدت حکومت، اقدامات، سعادت و رفاه مردم تحت رهبری امام زمان (عج) را توصیف کرده است. در طول تاریخ اسلام همواره مدعیان فراوان از شیعه و سنی و فرقه‌های دیگری بوده و هستند که خود را مهدی(عج) معرفی می‌کنند و بشارت‌هایی را برای پیروان خود داشتند ‌و این خود بزرگترین دلیل برای اثبات این اعتقاد میان ما مسلمانان است.

پژوهشگر اهل سنت تصریح کرد: اختلاف کوچکی میان شیعه و سنی در خصوص مهدی موعود وجود دارد که می‌توان به جای تکیه براختلاف به مشترکات آن بپردازیم. اختلاف موجود در تعیین مهدویت در میان اهل سنت در میان شیعه وجود داشته است اهل سنت در تعیین شخص مهدی اختلاف دارند، زیرا با مطالعه و بررسی نوشته‌های مختلف در این مساله بزرگان اهل سنت به چند قسم تقسیم می‌شوند، عده‌ای دوران مهدی را در گذشته دانسته و آن را مربوط به خلافت عباسی یعنی مهدی عباسی می‌دانند، دسته دوم خروج مهدی را از نشانه‌های قیامت دانسته و مهدی را عیسی پسر مریم می‌دانند، اما دسته سوم بر این باورند که مهدی نام او همانند پیامبر(ص) محمد و نام پدرش عبدالله هم نام با پدر پیامبر(ص) است و وی از هر دو جانب از نسل پیامبر است.

وی در پایان گفت: از تمامی دستاندرکاران به ویژه حجت الاسلام تقی‌زاده، دبیر دبیرخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تشکر می‌کنم که در راستای اشاعه فرهنگ تقریب و وحدت زحمت کشیده و حقیقتا تلاش در فرهنگ تقریب و روشن‌سازی اذهان و افکار دانشجویان ستودنی و ارزشمند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =