گردشگری ایران / گنبد مشتاقیه کرمان

گنبد مشتاقیه (سه گنبد) که در شهر کرمان قرار دارد، یکی از جاذبه های تاریخی این استان به شمار می رود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، این بنای زیبا و ارزشمند از دوره قاجاریه تا کنون پابرجا است. گنبد مشتاقیه به سه گنبد (دو گنبد کاشیکاری و یک گنبد ساده) هم شهرت دارد. اینجا مقبره سه تن از بزرگان کرمان است «مشتاق علیشاه»، «کوثر علیشاه» و «شیخ اسماعیل» که هر سه از بزرگان علم و معرفت بوده اند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

اگرچه این مکان در ابتدا مزار میرزا حسین خان جد اعلای سادات معروف به میر حسینی بوده است اما شهرت آن بیشتر به خاطر دفن مشتاق علیشاه از صوفیان نامی قرن سیزدهم هجری قمری است که در سال ۱۲۰۶ هجری قمری به دلیل عقایدش او را سنگسار نمودند.

این گنبد متعلق به فردی به نام مشتاق بوده که در سال ۱۲۰۶ ه.ق به جرم آن که قرآن را با نوای سه تار می خواند، سنگسار شد . جسد او را در کنار آرامگاه میرزا حسین خان جد اعلای سادات معروف به میر حسینی کرمانی دفن کردند. آثار تزئینی مشتاقیه شامل کاشی کاری، نقاشی، گچبری و مقرنس است. در این گنبد سه مقبره دیگر هم وجود دارد که متعلق به علیشاه، شیخ اسماعیل و کوثر علیشاه است.

گنبد مشتاقیه

آرامگاه مشتاقیه

آرامگاه مشتاقیه در ابتدا به‌منظور تدفین میرزا حسین خان راینی، حاکم کرمان در اواخر دوره‌ زندیه و جد اعلای سادات معروف به میرحسینی راینی ساخته شد. نام‌گذاری این آرامگاه به مشتاقیه به‌علت دفن مشتاق علی‌شاه در این مکان است. می‌گویند که مشتاق علی‌شاه قرآن را با نوای سه تار می‌خوانده. جلال آل احمد در سفرنامه‌اش پس از حضور در مقبره مشتاقیه نوشته است:

اگر سیم چهارم سه تار را سیم مشتاق می‌گویند، به ابتکار این باباست که اینجا خفته است.

آرامگاه مشتاقیه کجاست؟

آرامگاه مشتاقیه یکی از آثار تاریخی کرمان محسوب می‌شود که از دوران قاجار به‌ جا مانده است. این آرامگاه در حاشیه میدان مشتاق یا میدان شهدا قرار دارد و می‌توانید از ساعت هشت تا ۱۷ از آن بازدید کنید.

آرامگاه مشتاقیه در ابتدا به‌منظور تدفین میرزا حسین خان راینی، حاکم کرمان در اواخر دوره‌ زندیه و جد اعلای سادات معروف به میرحسینی راینی ساخته شد و نام‌گذاری این آرامگاه به مشتاقیه به‌علت دفن مشتاق علی‌شاه در این مکان است. می‌گویند که مشتاق علی‌شاه قرآن را با نوای سه تار می‌خوانده و جلال آل احمد در سفرنامه‌اش پس از حضور در مقبره مشتاقیه نوشته است:

اگر سیم چهارم سه تار را سیم مشتاق می‌گویند، به ابتکار این باباست که اینجا خفته است.

گنبد مشتاقیه

به هر حال، ظاهرا بعد از سال‌ها مهجوری این بنای تاریخی و مشهور در کرمان و بی توجهی به آن، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصمیم به مرمت این بنا می‌گیرد. ساخت آرامگاه و گنبد اصلی آن به اواخر دوره صوفیه و اوایل دوره قاجاریه باز می‌گردد و در دوره‌های بسیاری نیز مورد مرمت قرار گرفته است. آرامگاه مشتاقیه علاوه بر این، مسجد و رواق نیز دارد. همچنین دو اتاق در این آرامگاه ساخته شده که محل دفن بسیاری از بزرگان است.

آثار تزیینی مجموعه‌ مشتاقیه که در قرن اخیر ساخته شده‌اند، شامل کاشی‌کاری، نقاشی، گچ‌بری، کاربندی و مقرنس می‌شوند. گرچه کاشی‌کاری‌های گنبدها، اصلی نیست و حدود ۲۷ سال پیش انجام شده است؛ زیرا عبور دو رشته قنات از زیر این بنا، در دوره‌های مختلف موجب نشست زمین و آسیب به ساختمان آن شده بود. مقبره‌ شمالی (مقبره‌ مشتاق علی‌شاه) مزین به تزیینات داخلی و منبری ارزنده از زمان قاجار است؛ ضمن اینکه حیاطی با حوض زیبا و درختانی پرشمار دارد که فضای خاصی در آن به وجود آورده‌اند. آرامگاه مذکور در سال ۱۳۴۵ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسید و در زمره جاهای دیدنی استان کرمان قرار دارد.

از جاذبه‌های دیدنی دیگر شهر که فاصله نزدیکی با آرامگاه دارند، می‌توان به بوستان قلعه دختر (حدود ۷۰۰ متر) و آتشکده زرتشتیان کرمان (۸۰۰ متر) اشاره کرد. ضمن اینکه بازار تاریخی کرمان در غرب آرامگاه مشتاقیه و در دو کیلومتری آن قرار دارد. مسجد و حمام گنجعلی‌خان نیز با فاصله‌ تقریبی ۱٫۵ کیلومتر نسبت به این آرامگاه واقع شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =