محمد بن سلمان را بیشتر بشناسید

محمد بن سلمان بزرگترین پسر ملک سلمان از زن سوم او است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ محمد بن سلمان در ۳۱ اوت ۱۹۸۵، در جده دیده به جهان گشود. نام مادر وی فهدة بنت فلاح بن سلطان آل حثلین العجمی است و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی پدر او میباشد ، محمد بن سلمان بزرگ ترین پسر ملک سلمان و از زن سوم او است.

ازدواج محمد بن سلمان

در سال ۲۰۰۸ محمد بن سلمان با ساره، دختر عموی خود ازدواج کرد و هم اکنون حاصل ازدواج این زوج، چهار فرزند( دو دختر و دو پسر) می باشد. برخلاف بسیاری از دیگر مردان در این کشور، محمد بن سلمان بنا به گفته خودش، تک همسری را برگزیده است. او گفته بدین دلیل با همسرش به سفر نمی رود که آرامش خانواده اش حفظ شود و همچنین گفته که من می خواهم همسر و فرزندانم یک زندگی عادی و دور از فشارهای سیاسی داشته باشند و همسرم نیز همین را می خواهد. بعضی منابع عرف حاکم بر جامعه عربستان را علت اصلی این موضوع می دانند.

زندگی محمد بن سلمان یک زندگی تجملاتی است. وی یک قایق ساخت ایتالیا به نام سرین را از یک ثروتمند روسی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خرید و سفر های زیادی در سراسر جهان داشته و با سیاستمداران، رهبران کسب و کار و ابرستاره ها دیدار کرده است. وی با سفر به دره سیلیکون در ژوئن ۲۰۱۶ با شماری از شخصیت های برجسته فناوری آمریکا من جمله مارک زاکربرگ دیدار کرد. رتره عیسی مسیح اثر لئوناردو داوینچی که به قیمت باورنکردنی ۴۵۰ میلیون دلار در نیویورک در ماه نوامبر ۲۰۱۷، به فروش رسید، توسط محمد بن سلمان خریداری شده بود.

فعالیت های محمد بن سلمان

محمد بن سلمان مدرک لیسانس حقوقش را از دانشگاه ملک سعود، در شهر ریاض گرفت. بعد از فراغت از تحصیل با مدرک حقوق، شروع به تأسیس چندین شرکت تجاری و اقتصادی کرد و از سال ۲۰۰۷ وارد دنیای سیاست و تصدی مناصب سیاسی شد. زمانی کـه پدر او استاندار ریاض بود، درسال ۲۰۰۹ میلادی یعنی در سن ۲۴ سالگی به عنوان مشاور ویژه پدرش منصوب شد ولی از سال ۲۰۱۳ حرکت او بـه سوی قدرت آغاز شد؛ زمانی کـه نامش به عنوان رئیس دربار کـه جایگاهی معادل وزارت داشت، اعلام شد. یکسال پیش از آنکه پدرش، بعد از مرگ نایف بن عبدالعزیز، بـه مقام ولیعهدی عربستان سعودی برسد. ملک عبدالله بن عبدالعزیر پادشاه عربستان سعودی در ژانویه سال ۲۰۱۵ فوت کرد و محمد بن سلمان در سن ۷۹ سالگی بر تخت پادشاهی عربستان نشست.

محمد بن سلمان,رابطه محمد بن سلمان با ایران,محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعودمحمد بن سلمان از سال ۲۰۰۹ فعالیت دولتی خود را در تشکیلات محلی ریاض آغاز کرد

ملک سلمان، پادشاه تازه، دو تصمیم بحث برانگیز در نخستین روزهای سلطنتش، گرفت. وی فرزند ۲۹ ساله اش یعنی محمد بن سلمان، را به سمت وزیر دفاع و برادرزاده اش، محمد بن نایف، را به عنوان نایب ولیعهد منصوب کرد. نخستین نوه ابن سعود، بنیانگذار پادشاهی سعودی، ملک سلمان بود کـه بـه این مقام رسید. آغاز جنگ یمن در بهار ۲۰۱۵ از نخستین اقدامات محمد بن سلمان پس از رسیدن بـه وزارت دفاع بود.

ملک سلمان بار دیگر تغییرات غیرمنتظره ای در ماه آوریل سال ۲۰۱۵، در رده های بالای سلطنتی، انجام داد. وی محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد و پسر خود و محمد بن سلمان را بعنوان نایب ولیعهد، معاون دوم نخست وزیر و رییس شورای اقتصاد و توسعه منصوب کرد. محمد بن سلمان یکسال پس‌ازان ، برای ایجاد تغییرات اقتصادی و اجتماعی در پادشاهی سعودی و پایان دادن بـه “اعتیاد بـه نفت” از اصلاحات بلند پروازانه و طرح های گسترده خود پرده برداشت. درسال ۲۰۱۵ درآمد غیرنفتی عربستان ۱۶۳ میلیارد ریال عربستان بوده اسـت. ملک سلمان در اواخر سال ۲۰۱۷، بـه گمانه زنی ها پایان داد و به جای محمد بن نایف، پسر محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد عربستان منصوب کرد.

در جریان برنامه ای موسوم بـه عملیات مبارزه با فساد در عربستان سعودی در پائیز سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۰۰ تن دستگیر شده و تعدادی از آن ها هفته ها در هتل« ریتز کارلتون» ریاض حبس شدند. محمد بن سلمان طبق شنیده ها، در پشت پرده ی این ماجرا حضور داشت و دراین بازجویی ها حکومت عربستان سعودی از فشار و تهدید و شکنجه های فیزیکی استفاده کرده بود.

کد خبر: 1131790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =